Egy Digitális Pszichodiagnosztika tesztcsomag Szóolvasási modulja – a szóolvasási teljesítmény digitális szűrő eljárása

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.3

Kulcsszavak:

olvasás, szóazonosítás, online keretrendszer

Absztrakt

Háttér és célok: Tanulmányunkban az olvasási teljesítmény mérésének egy újfajta változatát mutatjuk be. A hazai gyógypedagógiai-pszichológiai állapotmegismerés során használt vizsgálati módszerek gazdagítása céljából alkottuk meg a Digitális Pszichodiagnosztika Szóolvasás modult. A tesztcsomag alkalmas a szóolvasás, szóazonosítás vizsgálatára kisiskolás korban, valamint támpontokat nyújthat az olvasási zavarok szűréséhez. A hazánkban használt tesztekhez képest a tesztfelvétel moduláris és online jellege jelenti az egyik újdonságot. Másik újdonsága, hogy a klasszikus szó- és álszóolvasási feladattól eltérően lexikális döntési paradigma alapján vizsgálja a szódekódolást és a szóértést. A tanulmány alapjául szolgáló kutatásunk célja a szóolvasási tesztcsomag bemérése és validálása volt.

Módszer: az elméletek, módszertani leírások áttekintése után megalkottuk az olvasási anyag szókészletét és képgyűjteményét, ezt követte az online keretrendszerbe illesztett szoftverfejlesztés, majd a tesztcsomag egy pilot kutatás alapján történő kismintás bemérése. A kutatásban 2-4. osztályos, 8-12 év közötti tipikusan fejlődő gyermekek vettek részt.

Eredmények: A kismintán gyűjtött eredmények feldolgozása során statisztikai próbamódszerekkel referencia értékeket rendeltünk az olvasási teljesítményekhez.

Kulcsszavak: olvasás, szóazonosítás, online keretrendszer

##submission.downloads##

Megjelent

2024-09-12

Hogyan kell idézni

Kálózi-Szabó, C., Mohai, K., & Jakab, Z. (2024). Egy Digitális Pszichodiagnosztika tesztcsomag Szóolvasási modulja – a szóolvasási teljesítmény digitális szűrő eljárása. Gyógypedagógiai Szemle, 52(2-3), 106–118. https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.3

Folyóiratszám

Rovat

Tudományos közlemények