A beszédészlelés és -megértés vizsgálata alsó tagozatos tanulásban akadályozott tanulók körében
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.3.13Kulcsszavak:
tanulásban akadályozott tanulók, eltérő tantervű általános iskola, együttnevelés, alsó tagozat, beszédészlelésAbsztrakt
Korábbi kutatások eredményei alapján a tanulásban akadályozott tanulók eltérő fejlődést mutatnak a beszédészlelés és beszédmegértés területén. Vizsgálatunk célja az volt, hogy összehasonlítsuk az eltérő tantervű iskolákba járó és az együttnevelésben részt vevő 1. és 4. osztályos tanulók teljesítményét. A GMP beszédészlelési és beszédmegértési tesztsorozat (Gósy, 2006) segítségével mértük az akusztikai, fonetikai, fonológiai észlelés, valamint a mondat-, szövegértési szintek működését. Eredményeink a kommunikációs képességek megismerését és a fejlesztésben a megfelelő módszerválasztást segíthetik.
Kulcsszavak: tanulásban akadályozott tanulók, eltérő tantervű általános iskola, együttnevelés, alsó tagozat, beszédészlelés