Pályaorientációs program – a pályaválasztási döntés előkészítése és támogatása a Pécsi Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium-ban

Szerzők

  • Judit Györgyné Ferencz Pécsi Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Fejlesztő Nevelés - Oktatást Végző Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.4.9

Kulcsszavak:

tanulásban akadályozott, pályaorientáció, munkaerőpiac, egyéni és csoportos tanácsadás, életút támogatás

Absztrakt

Másfél évtizede foglalkoztat a tanulásban akadályozott tanulók munkaerő-piaci helyzetének alakulása. Az utóbbi évtizedek társadalmi és gazdasági változásainak hatására folyamatosan növekszik a fogyatékossággal élő munkavállalók száma a munkaerőpiacon. Érdekelt, hogy ezek a változások miként hatottak rájuk, miként tudnánk támogatni őket abban, hogy saját egzisztenciájukat megteremtve sikeres életpálya-építő felnőtté válhassanak.

Tudatosan kerestem a pályaorientáció folyamatában azokat a beavatkozási lehetőségeket, ahol irányított tanácsadással segíthetjük a gyermeket, a családot és a pedagógust a megfelelő egyéni stratégiák kiépítésében.

Több éves, jól bevált gyakorlatunk van az egyéni és csoportos pályaválasztási tanácsadás területén. Programunk során együttműködésen alapuló döntések születnek, melyben a tanulók a lehetőségeiket tekintve a legmagasabb szinten vesznek részt. A saját életpálya-építési stratégia megalkotása, az önismeret, önbemutatás képességének és a szakmák ismeretének fejlesztése csak néhány az alapelveink közül.

Tapasztalataink alapján elmondhatjuk, hogy a Pécsi Éltes Mátyás EGYMI-ben kidolgozott folyamatszemléletű életpálya-támogató pályaorientációs programunk lehetőséget teremt a tanulásban akadályozott fiatalok számára a megfelelő szakmaválasztásra, valamint a nyílt munkaerőpiacon tartós, jó pozíció szerzésére.

A családok és a középiskolák visszajelzései alapján kijelenthetjük, hogy kulcsfontosságú lenne az életpálya-kompetenciákat fejlesztő programok bevezetése, megfelelő tanácsadó szakemberek jelenléte és támogató tevékenysége a tanulásban akadályozott fiatalokat nevelő oktatási intézményekben.

Kulcsszavak: tanulásban akadályozott, pályaorientáció, munkaerőpiac, egyéni és csoportos tanácsadás, életút támogatás.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-15

Hogyan kell idézni

Györgyné Ferencz, J. (2024). Pályaorientációs program – a pályaválasztási döntés előkészítése és támogatása a Pécsi Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium-ban. Gyógypedagógiai Szemle, 52(4), 309–320. https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.4.9

Folyóiratszám

Rovat

A gyakorlat műhelyéből