Mesék, szólások és közmondások a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában

Az átvitt értelmek megértésének könnyítése mesék segítségével

Szerzők

  • Zsóka Halbaksz Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai Intézet Gyógypedagógus-képző Tanszék
  • Erika Köböl Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.3.11

Kulcsszavak:

közmondások, tanulási akadályozottság, mese, könnyen érthető, vizuális megsegítés

Absztrakt

A közmondások (proverbiumok) már az ókor óta jelen vannak (Sirisaka, 1890). A több évszázados, vagy akár évezredes fennmaradásuk kulcsa, hogy a bölcsek mindig adaptálták, új köntösbe bújtatták őket, és javarészt meseként adták tovább a fiatalabb generáció számára, megkönnyítve a megértést (Papp, 1984).

Napjainkban megfigyelhető, hogy a szólások és közmondások használata egyre jobban kikopik a nyelvhasználatból. Ennek oka lehet a nyelv folyamatos változása, a szókincs gyérülése, a használat hiánya, illetve a rigidebb gondolkodásból fakadó megértési nehézség egyaránt. Empirikus kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy tanulásban akadályozott, negyedik évfolyamos gyermekek esetében megkönnyíthetjük-e a szólások és közmondások átvitt értelmének megértését, ha fabulária (tanmesei) formátumban dolgozzuk fel azokat.

Kísérletünkhöz létrehoztunk egy könnyen érthető, illusztrált mesekönyvet, melynek minden meséje magyar közmondásokat dolgoz fel. A mesék sajátsága a formátum, mivel a szó szerinti alak és az átvitt értelem is szerepel a mesében. Alkalmazunk továbbá benne Meixner-módszert (Hargitai, 2010), valamint a Gósy Mária által ajánlott tipográfiai javaslatokat (Gósy, 2008). A meséket rendhagyó magyarórákon dolgoztuk fel a gyerekekkel, kooperatív technikák segítségével. A mérési eszközünk egy általunk kidolgozott, tíz kérdésből álló, négy-négy válaszopcióval rendelkező kvíz volt, melyet kétszer írtak meg a gyermekek. Először az első találkozás alkalmával, másodszor pedig a szövegfeldolgozó órák lezárulta után.

A tanulók eredményei javulást mutattak a feldolgozott mesék jelentésének megértésével kapcsolatban. A gyermekek a kísérlet során lelkesek és érdeklődőek voltak. A további pozitív észrevételünk pedig az, hogy érdeklődésüket kellőképp felkeltették a közmondásos mesék ahhoz, hogy családtagjaiktól megkérdezzék további közmondások jelentését is.

Kulcsszavak: közmondások, tanulási akadályozottság, mese, könnyen érthető, vizuális megsegítés.

Megjelent

2025-09-15

Hogyan kell idézni

Halbaksz, Z., & Köböl, E. (2025). Mesék, szólások és közmondások a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában: Az átvitt értelmek megértésének könnyítése mesék segítségével. Gyógypedagógiai Szemle, 53(3), 305–308. https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.3.11

Folyóirat szám

Rovat

Bővített összefoglalók a MAGYE konferencia szakosztályi előadásaiból

Hasonló cikkek

1 2 3 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.