Mesék, szólások és közmondások a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában
Az átvitt értelmek megértésének könnyítése mesék segítségével
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.3.11Kulcsszavak:
közmondások, tanulási akadályozottság, mese, könnyen érthető, vizuális megsegítésAbsztrakt
A közmondások (proverbiumok) már az ókor óta jelen vannak (Sirisaka, 1890). A több évszázados, vagy akár évezredes fennmaradásuk kulcsa, hogy a bölcsek mindig adaptálták, új köntösbe bújtatták őket, és javarészt meseként adták tovább a fiatalabb generáció számára, megkönnyítve a megértést (Papp, 1984).
Napjainkban megfigyelhető, hogy a szólások és közmondások használata egyre jobban kikopik a nyelvhasználatból. Ennek oka lehet a nyelv folyamatos változása, a szókincs gyérülése, a használat hiánya, illetve a rigidebb gondolkodásból fakadó megértési nehézség egyaránt. Empirikus kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy tanulásban akadályozott, negyedik évfolyamos gyermekek esetében megkönnyíthetjük-e a szólások és közmondások átvitt értelmének megértését, ha fabulária (tanmesei) formátumban dolgozzuk fel azokat.
Kísérletünkhöz létrehoztunk egy könnyen érthető, illusztrált mesekönyvet, melynek minden meséje magyar közmondásokat dolgoz fel. A mesék sajátsága a formátum, mivel a szó szerinti alak és az átvitt értelem is szerepel a mesében. Alkalmazunk továbbá benne Meixner-módszert (Hargitai, 2010), valamint a Gósy Mária által ajánlott tipográfiai javaslatokat (Gósy, 2008). A meséket rendhagyó magyarórákon dolgoztuk fel a gyerekekkel, kooperatív technikák segítségével. A mérési eszközünk egy általunk kidolgozott, tíz kérdésből álló, négy-négy válaszopcióval rendelkező kvíz volt, melyet kétszer írtak meg a gyermekek. Először az első találkozás alkalmával, másodszor pedig a szövegfeldolgozó órák lezárulta után.
A tanulók eredményei javulást mutattak a feldolgozott mesék jelentésének megértésével kapcsolatban. A gyermekek a kísérlet során lelkesek és érdeklődőek voltak. A további pozitív észrevételünk pedig az, hogy érdeklődésüket kellőképp felkeltették a közmondásos mesék ahhoz, hogy családtagjaiktól megkérdezzék további közmondások jelentését is.
Kulcsszavak: közmondások, tanulási akadályozottság, mese, könnyen érthető, vizuális megsegítés.