A pápaság és a császárság küzdelme – a fogalmi terminologizálódás egy tankönyvcsaládban

A pápaság és a császárság küzdelme – a fogalmi terminologizálódás egy tankönyvcsaládban

Szerzők

  • Fésű Anna Magdolna

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2020.4.4

Kulcsszavak:

terminológia, történelemoktatás, alkalmazott nyelvészet, tankönyvelemzés

Absztrakt

A tanulmány egy történelem-tankönyvcsaládban két kiválasztott történelmi vezetői tisztségnév – pápa, császár – fogalmának konstruálódását vizsgálja két tankönyv szövegén keresztül. A kutatás alapvető kérdése, hogy a szövegkörnyezetnek köszönhetően kialakul-e a kifejezéseknek olyan definíciója, amely terminusértékkel rendelkezik, továbbá az, hogy a középiskolai tankönyvekben szövegszinten hogyan épül fel a két fogalom a diákok számára, és milyen további fogalmak segítik a terminologizációs folyamatot. A tanulmány elméleti keretét a funkcionális kognitív nyelvészet adja, dinamikus modellt kínál az elemzéshez. A kiválasztott fogalmak konstruálódásának vizsgálata korpuszalapon történik. A korpusz azokat a szövegrészeket tartalmazza, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a tisztségnevekhez. A tanulmány a szövegszinten megjelenő fogalmi kapcsolatokat fogalmi háló formájában, vizuálisan is ábrázolja.

##submission.downloads##

Megjelent

2020. 12. 31.

Folyóiratszám

Rovat

Műhely
Loading...