A nyelvjárási beszéd megítélése a pedagógusok körében
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2020.1.3Kulcsszavak:
nyelvjárás, megbélyegzés, standard ideológia, pedagógusképzésAbsztrakt
A tanulmány témája a pedagógusok viszonyulása azokhoz a tanítványaikhoz, akik nyelvjárási változatot használnak alapnyelvváltozatként. A Szögedi Szociolingvisztikai Interjú visszaemlékezései és a szerző által összegyűjtött 2010-es évekbeli esetek is azt mutatják, hogy a magyar pedagógusok egy része nincsen fölkészítve arra, hogyan bánjon a nyelvjárást beszélő tanítványával. A bemutatott esetek az oktatási rendszer teljes tartományát felölelik az óvodától a felsőoktatásig. A tanulmány a probléma ismertetése mellett arról is szól, hogy a tanárképzés mely pontjain lenne érdemes beszélni a problémakörről annak érdekében, hogy az újabb tanárgenerációk ne kövessék el ugyanazokat a hibákat, amelyeket elődeik.
##submission.downloads##
Megjelent
2020. 03. 31.
Folyóiratszám
Rovat
Műhely