Egy komplex fejlődéssegítő rendszer felhasználása az olvasástanítás előkészületi szakaszában
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2025.3.5Kulcsszavak:
anyanyelv-pedagógia, olvasástanítás előkészítő szakasza, differenciálás, óvodai nevelés, óvoda-iskola átmenetAbsztrakt
Az olvasástanítás előkészületi szakaszában nagy kihívás elé állítja a pedagógusokat az, hogy
a tanulási környezetet az iskolába lépő gyermekek változatos szükségleteihez igazítsák.
A neurodiverzitás ténye mellett a kisdiákok egyéni képességeit tekintetbe véve kell a tanításitanulási folyamatban az érdeklődést felkelteni, fenntartani. Ebben segíthetnek a komplex,
tevékenység-központú innovatív módszerek. Az Ovis Fürkésző módszertani kézikönyv,
valamint eszközkészlet a DIFER programcsomag fejlesztési területeire épülve játékos, alternatív
megközelítését adja az olvasástanítás előkészületi szakaszának. Bár a készletet elsősorban nem a
kisiskolás korosztálynak ajánlották a szerzők, de az empirikus adatokat figyelembe vevő tanulmány
több gyakorlati példát mutat be arra, hogyan alkalmazható a játékos, fejlődéssegítő rendszer
1–2. osztályos tanulók körében. A differenciált foglalkoztatás során kiscsoportos fejlesztések
keretében kipróbált játékos gyakorlatok segíthetik a kezdő és a gyakorlott pedagógusok munkáját.