Petőfi Sándor verseinek grammatikai elemzése projektmódszerrel
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2024.4.3Kulcsszavak:
projektmódszer, versek grammatikai elemzése, kooperatív tanulás, interaktivitás, önreflektivitásAbsztrakt
A tanulmány a projektmódszert mint kooperatív tanulási lehetőséget mutatja be Petőfi Sándor
tetszőlegesen válogatott verseinek grammatikai szempontú elemzésével. A leírt munkafolyamat
eltér az osztályszervezésű hagyományos modelltől, lefolyása érdeklődés szerint szerveződő
csoportok tagjainak önálló és interaktív együttes munkálkodására épül. Lezárása önreflexív jellegű,
mindig produktummal végződik, amely további elemzési szempontok bevonásával folyamatosan
alakítható, újabb ismeretek irányába bővíthető. Az eljárás módosult tanári szemléletet kíván, a
tanár a diákokkal egyenértékű partnerként vesz részt a tevékenységben, a tanulók ötleteit szem
előtt tartva iránymutatásaival ösztönzi a résztvevőket a kutatási cél megvalósításának érdekében.
A bemutatott módszer kiegészítő szempontot tesz hozzá az irodalomtanítás széles körű elemzési
és értelmezési aspektusaihoz.