Dichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél

Dichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél

Szerzők

  • Ildikó Désfalvi Újbudai Pedagógiai Szakszolgálat, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2019.2.2

Kulcsszavak:

dichotikus teszt, binaurális integráció, tanulási nehézség

Absztrakt

Az agyfélteke-dominancia (lateralizáció) kialakulása meghatározó a nyelvi fejlődésben. A dichotikus teszt viszonylag gyors és egyszerű eljárás a lateralizáció és a binaurális integráció (két füllel történő hallás) vizsgálatában. A jelen tanulmány azt mutatja be, hogy a tanulási nehézséggel veszélyeztetett óvodáskorú gyermekek hogyan teljesítenek a dichotikus észlelési tesztekben. A 20 tanulási nehézségben veszélyeztetett és 20 tipikusan fejlődő óvodással elvégzett vizsgálat eredményei szerint a tanulási nehézségben veszélyeztetett gyermekek szignifikánsan gyengébben teljesítenek a kontrollcsoport óvodásaihoz képest. A két csoport közötti különbség a bal fül esetében hangsúlyosabbnak mutatkozott. Ez utalhat arra, hogy a két fül észlelése között abnormálisan nagy az aszimmetria. A két fül közötti eltérés okozhat beszédészlelési és beszédértési nehézségeket. A dichotikus tesztekben mért életkori normák meghatározása hozzájárulhat az atipikus nyelvfejlődés differenciál-diagnosztikájához

##submission.downloads##

Megjelent

2019. 06. 30.

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok
Loading...