A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyermekeknél
DOI:
https://doi.org/10.21030/anyp.2013.2.1Kulcsszavak:
siket gyermek, jelnyelv-elsajátítás, korai jelkincs, jelek összetevőiAbsztrakt
A kutatási eredmények szerint a jelnyelv elsajátítása siket gyermekeknél ugyanolyan ütemben és
fázisokban történik, mint a hallóknál a hangzó nyelv fejlődése. Az első jelek már egyéves kor előtt
megjelennek, és a jelkincs az első két évben gyorsan bővül. A korai jelnyelv-elsajátítás három
helyzetét vizsgálja a tanulmány: siket gyermekekét siket és halló szülők környezetében, valamint
halló gyermekek fejlődését jelnyelvhasználó családokban. A vizsgálat központjában az első jelek
állnak, ezek megjelenési ideje, szerkezeti felépítése, összetevőinek az elemzése. A megfigyelések,
a szülői visszaemlékezések lehetőséget adnak arra is, hogy a kezdeti jelnyelvi kommunikáció
sajátosságait is megismerhessük: hogyan hívja fel a gyermek figyelmét az édesanya, milyen
kézformák jelennek meg először, hogyan változik a jelnyelvhasználat az idő folyamán.