A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyermekeknél

A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyermekeknél

Szerzők

  • Krisztina Kozma Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, Budapest, Magyarország

DOI:

https://doi.org/10.21030/anyp.2013.2.1

Kulcsszavak:

siket gyermek, jelnyelv-elsajátítás, korai jelkincs, jelek összetevői

Absztrakt

A kutatási eredmények szerint a jelnyelv elsajátítása siket gyermekeknél ugyanolyan ütemben és
fázisokban történik, mint a hallóknál a hangzó nyelv fejlődése. Az első jelek már egyéves kor előtt
megjelennek, és a jelkincs az első két évben gyorsan bővül. A korai jelnyelv-elsajátítás három
helyzetét vizsgálja a tanulmány: siket gyermekekét siket és halló szülők környezetében, valamint
halló gyermekek fejlődését jelnyelvhasználó családokban. A vizsgálat központjában az első jelek
állnak, ezek megjelenési ideje, szerkezeti felépítése, összetevőinek az elemzése. A megfigyelések,
a szülői visszaemlékezések lehetőséget adnak arra is, hogy a kezdeti jelnyelvi kommunikáció
sajátosságait is megismerhessük: hogyan hívja fel a gyermek figyelmét az édesanya, milyen
kézformák jelennek meg először, hogyan változik a jelnyelvhasználat az idő folyamán.

##submission.downloads##

Megjelent

2013. 06. 30.

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hasonló cikkek

1 2 3 4 5 > >> 

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Loading...