Beszédfeldolgozási folyamatok vizsgálata egy eltérő tantervű általános iskola első osztályában
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2022.4.9Kulcsszavak:
anyanyelvi kommunikációs kulcskompetencia, beszédfeldolgozás, beszédészlelés, beszédmegértésAbsztrakt
ABSZTRAKT
A tanulásban akadályozott (ezen belül enyhén értelmi fogyatékos) tanulók esetében az anyanyelvi kompetencia elsajátítása kiemelten fontos a lemorzsolódás megelőzésében. A terület diagnosztikus feltárása nélkül a differenciálás és egyéni tanulási programok használata nem lehet sikeres. Az anyanyelv-elsajátítás során a beszédpercepció minden életkorban megelőzi a beszédprodukció működésének szintjét, így biztosítva a nyelvi mintákhoz való hozzáférést. A beszédfeldolgozás működésének jelentős szerepe van az írott anyanyelv megtanulásában. Kérdésként merül fel, hogy milyen beszédpercepciós működésekre számíthatunk a beiskolázás idején enyhén értelmi fogyatékos gyermekeknél. Ebben a kibővített absztraktban hat, eltérő tantervű általános iskolában tanuló gyermek szó-, szószerkezet-, mondat- és szövegszintű beszédfeldolgozási folyamatai kerülnek bemutatásra.
Kulcsszavak: anyanyelvi kommunikációs kulcskompetencia, beszédfeldolgozás, beszédészlelés, beszédmegértés