Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált gyermekek és felnőttek pragmatikai képességei — egy kevésbé kutatott terület vizsgálati módszereinek és eredményeinek összefoglalása
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.2Kulcsszavak:
pragmatikai képesség, specifikus tanulási zavar, gyermekek, felnőttek, összefoglalásAbsztrakt
Háttér, célok: A pragmatikai kompetencia a nyelv megfelelő használatának és megértésének képessége az adott kontextusban. Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált (STZ) gyermekek és felnőttek a vezető tünetek mellett gyakran nehézségeket tapasztalnak ezen a területen is, azonban az utóbbi évekig csak kevés kutatás próbálta meg feltárni a STZ és a pragmatikai kompetencia összefüggéseit gyermekeknél, még kevésbé felnőtteknél. A tanulmány célja a nemzetközi szakirodalom áttekintése, a kutatásokban alkalmazott módszerek és az ezekkel feltárt nehézségek, illetve erősségek bemutatása.
Módszer: A 2023 szeptemberében és októberében a Scopus adatbázisban és a Google Scholar keresőben történt szakirodalmi keresés alapján sztenderdizált mérőeljárásokat és/vagy teszteket is alkalmazó 12 publikáció került kiválasztásra.
Eredmények: A STZ hátrányosan befolyásolja a pragmatikai képességek fejlődését, akadályozva a kontextusnak megfelelő lexikai egységek és beszédaktusok kiválasztását, valamint használatát. A nem szószerinti jelentés kikövetkeztetése és az implicit módon kifejezett tartalmak megértése felnőttkorban is tartósan fennálló nehézség marad.
Következtetések: Mivel a pragmatikai képességek nem megfelelő működése nagy mértékben befolyásolja a mindennapi kommunikációt, az iskolai és munkahelyi teljesítményt, hátrányosan hat az érintettek el- és befogadására, az általános életminőségükre.
Kulcsszavak: pragmatikai képesség, specifikus tanulási zavar, gyermekek, felnőttek, összefoglalás