Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált gyermekek és felnőttek pragmatikai képességei — egy kevésbé kutatott terület vizsgálati módszereinek és eredményeinek összefoglalása

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.2

Kulcsszavak:

pragmatikai képesség, specifikus tanulási zavar, gyermekek, felnőttek, összefoglalás

Absztrakt

Háttér, célok: A pragmatikai kompetencia a nyelv megfelelő használatának és megértésének képessége az adott kontextusban. Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált (STZ) gyermekek és felnőttek a vezető tünetek mellett gyakran nehézségeket tapasztalnak ezen a területen is, azonban az utóbbi évekig csak kevés kutatás próbálta meg feltárni a STZ és a pragmatikai kompetencia összefüggéseit gyermekeknél, még kevésbé felnőtteknél. A tanulmány célja a nemzetközi szakirodalom áttekintése, a kutatásokban alkalmazott módszerek és az ezekkel feltárt nehézségek, illetve erősségek bemutatása.

Módszer: A 2023 szeptemberében és októberében a Scopus adatbázisban és a Google Scholar keresőben történt szakirodalmi keresés alapján sztenderdizált mérőeljárásokat és/vagy teszteket is alkalmazó 12 publikáció került kiválasztásra.

Eredmények: A STZ hátrányosan befolyásolja a pragmatikai képességek fejlődését, akadályozva a kontextusnak megfelelő lexikai egységek és beszédaktusok kiválasztását, valamint használatát. A nem szószerinti jelentés kikövetkeztetése és az implicit módon kifejezett tartalmak megértése felnőttkorban is tartósan fennálló nehézség marad.

Következtetések: Mivel a pragmatikai képességek nem megfelelő működése nagy mértékben befolyásolja a mindennapi kommunikációt, az iskolai és munkahelyi teljesítményt, hátrányosan hat az érintettek el- és befogadására, az általános életminőségükre.

Kulcsszavak: pragmatikai képesség, specifikus tanulási zavar, gyermekek, felnőttek, összefoglalás

##submission.downloads##

Megjelent

2024-09-12

Hogyan kell idézni

Kohlmann, Ágnes. (2024). Specifikus tanulási zavarral diagnosztizált gyermekek és felnőttek pragmatikai képességei — egy kevésbé kutatott terület vizsgálati módszereinek és eredményeinek összefoglalása. Gyógypedagógiai Szemle, 52(2-3), 85–105. https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.2-3.2

Folyóiratszám

Rovat

Tudományos közlemények