Sajátos nevelési igényű tanulók környezetének hatása a pályaválasztásra
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2024.4.4Kulcsszavak:
pályaorientáció, élménypedagógia, sajátos nevelési igény, BTMN státusz, pedagógiai módszerekAbsztrakt
A sajátos nevelési igényű tanulók életpálya-építési jellemzői sokszínűek lehetnek (Mező-Móré 2021). Továbbtanulási lehetőségeik nagymértékben függenek az adott tanuló szakértői véleményében szereplő sajátos nevelési igény típusától, az oktatási intézményben elérhető támogatási lehetőségektől és a középiskolák szakmai alapdokumentumában szereplő, befogadható sajátos nevelési igény kategóriáktól. Mindezek miatt a sajátos nevelési igényű tanulók életpályaépítési folyamatai sokkal bonyolultabbak lehetnek, mint a tipikus fejlődésű tanulóké, és ezért általában differenciáltabb támogatásra, még inkább élmény- és felfedezésalapú pályaorientációs módszerekre van szükségük.
A tanulmányban bemutatásra kerülnek egy 688 fős mintán, a 8. évfolyamos gyermeket nevelő szülők körében végzett feltáró jellegű, pályaválasztási döntéshez kapcsolódó kutatás iskolai pályaorientációs tevékenységekre fókuszáló eredményei. A válaszadó szülők közül 195 fő nyilatkozott úgy, hogy gyermeke szakértői véleménnyel rendelkezik, így az ő válaszaikat kiemelten kezeltük ebben a tanulmányban.
A kapott eredmények elemzése során láthatóvá váltak azok a beavatkozási pontok, ahol a pedagógusok és a pályatanácsadással foglalkozó szakemberek eredményesebben tervezhetik meg tevékenységeiket és a hozzá illeszkedő módszereiket. A tanulmányt a gyakorlatban is használható, élmény- és felfedezésalapú pályaorientációs módszerek és lehetőségek bemutatása zárja.
Kulcsszavak: pályaorientáció, élménypedagógia, sajátos nevelési igény, BTMN státusz, pedagógiai módszerek.