Tévképzetek a pedagógiai gyakorlatban: a többségi pedagógusok és a gyógypedagógusok ismeretei és lehetőségei a természettudományos tévképzetek kapcsán
DOI:
https://doi.org/10.52092/gyosze.2025.3.14Kulcsszavak:
gyógypedagógusok, többségi pedagógusok, tévképzet, természettudományAbsztrakt
Háttér és célok: Jelen kutatásban a többségi pedagógusok és a gyógypedagógusok természettudományos tévképzetekkel kapcsolatos ismereteit, feltárására vonatkozó gyakorlatait vizsgáljuk. Hazánkban a többségi pedagógusok körében történt már hasonló vizsgálat (Malmos, 2014), de a gyógypedagógusok körében még nem.
Módszer: A kutatásban egy saját összeállítású kérdőívben tértünk ki a többségi pedagógusok és a gyógypedagógusok tévképzetekkel kapcsolatos ismereteire, a téves elképzelések feltérképezése esetén alkalmazott módszereire. Az így kapott adatokat SPSS programban elemeztük.
Eredmények: Eredményeink szerint a pedagógusok többsége már találkozott tévképzetekkel a munkája során. Továbbá választ kaptunk arra, hogy a pedagógusoknak milyen lehetőségeik, ismereteik vannak a tanulók téves elképzeléseinek feltárására.
Következtetések: A kutatás során rávilágíthatunk a tévképzetek korrigálásának fontosságára, valamint javaslatokat tehetünk a tévképzetek számának csökkentésére.
Kulcsszavak: gyógypedagógusok, többségi pedagógusok, tévképzet, természettudomány