Az autizmus spektrumzavar néhány aspektusa

Szerzők

  • Katalin Fási B-A-Z Megyei Pedagógia Szakszolgálat Encsi Tagintézménye
  • Róbert Erdei B-A-Z Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Encsi Tagintézménye

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.312.324

Kulcsszavak:

autizmus spektrumzavar, pervazív fejlődési zavar, kommunikációs készségek fejlesztése, kognitív képességfejlesztés, szociális készségek fejlesztése

Absztrakt

A tanulmány az autizmus spektrumzavar néhány olyan aspektusát kívánja bemutatni, amelyek a mindennapi pedagógiai gyakorlat szempontjából is jelentőséggel bírnak. A zavar általános áttekintéséből, a spektrumjellegéből kiindulva a szerzők bemutatják a legfontosabb diagnosztikus kritériumokat, valamint a diagnózis szempontjából legrelevánsabb tüneteket. Tárgyalásra kerül a jellemző életkor, amikor a diagnózis legkorábban megadható. A szerzők olyan aspektusokat is érintenek, mint az autizmus spektrumzavar és az intellektuális képességek összefüggése, az autizmussal élők mindennapi életben tapasztalt nehézségei és az autizmussal érintettek családjaira gyakorolt hatások, mint a stressz vagy a járulékos egészségügyi problémák. Az autizmus spektrumzavarral élők esetén a megfelelő fejlesztési lehetőségek biztosítása kiemelt jelentőségű. Ilyen lehetőségek a kognitív képességek fejlesztésére irányuló módszerek, a változások menedzselésének támogatása, a kommunikációs készségek fejlesztése. Kulcsfontosságú a társas támogatás biztosítása, amely nem csak az érintett gyermekek számára jelentős, hanem a szülőknek is nagy segítséget nyújt a mindennapi kihívások eredményes menedzselésében.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Aarons, M. & Gittens, T. (2001). The Handbook of Autism. 2nd Edition. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203019665

Allman, T. (2010). Autism. Gale.

American Psychiatric Association (APA) (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th Edition. American Psychiatry Publishing. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Balázs, É., Csillag, S., Kocsis, M., Orosz, A., Udvarhelyi, T. & Vágó, I. (2015). Akciókutatás a magyar autizmus ellátórendszer fejlesztéséért. Kutatási záróbeszámoló. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft.

Bolton, P. F., Golding, J., Emond, A. & Steer, C. D. (2012). Autism spectrum disorder and autistic traits in the Avon longitudinal study of parents and children: Precursors and early signs. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(3), 249–260. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.12.009

Boushey, A. (2003). Parent to Parent: Information and Inspiration for Parents Dealing with Autism or Asperger’s Syndrome. Jessica Kingsley Publishers.

Carter, S. (2004). For Just One Day, Rehabilitation Counseling Bulletin, 47(3), 181–183. https://doi.org/10.1177/00343552040470030701

Chez, M. G. & Guido-Estrada, N. (2010). Immune Therapy in Autism: Historical Experience and Future Directions with Immunomodulatory Therapy. Neurotherapeutics, 7(3), 293–301. https://doi.org/10.1016%2Fj.nurt.2010.05.008

Croydon, A., Remington, A., Kenny, L. & Pellicano, L. (2020). Szatellit osztályok: egy ígéretes modell autista gyermekek és fiatalok oktatásában. Nemzeti Fogyatékosságügyi- és Szociálpolitikai Központ Közhasznú Nonprofit Kft.

Davis, B. & Goldband Schunick, W. (2002). Dangerous Encounters – Avoiding Perilous Situations with Autism. Jessica Kingsley Publishers.

Delfos, M. (2005). A Strange World – Autism, Asperger’s Syndrome and PDD-NOS. Jessica Kingsley Publishers.

Deth, R., Muratore, C., Benzecry, J., Power-Charnitsky, V.A. & Waly, M. (2008). How environmental and genetic factors combine to cause autism: A redox/methylation hypothesis. Neurotoxicology, 29(1), 190–201. https://doi.org/10.1016/j.neuro.2007.09.010

Frith, U. (2008). Autism, A Very Short Introduction. Oxford University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511526770

Frith, U. (1991, Ed.). Autism and Asperger Syndrome. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1093/actrade/9780199207565.001.0001

Gabriels, R. L. & Hill, D. E. (2007). Growing Up with Autism, Working with School-Age Children and Adolescents. The Guilford Press.

Glezerman, T. B. (2013). Autism and the Brain, Neurophenomenological Interpretation. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4112-0

Goldstein, S., Naglieri, J. A. & Ozonoff, S. (2009). Assessment of Autism Spectrum Disorders. The Guilford Press

Gray, D. E. (2006). Coping Over Time: The Parents of Children with Autism. Journal of Intellectual Disability Research, 50(12), 970–976. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2006.00933.x

Green, V. A. (2007). Parental Experience with Treatment for Autism. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 19, 91–100. http://dx.doi.org/10.1007/s10882-007-9035-y

Guerra, D. J. (2011). The Molecular Genetics of Autism Spectrum Disorders: Genomic Mechanisms, Neuroimmunopathology, and Clinical Implications. Autism Research & Treatment, Vol. 2011

Happéstings, FR. P. & FrithBrown, UT. (2002). The Weak Coherence Account: Detail-Focused Cognitive Style in Autism Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders. 36(1), 5–25. https://doi.org/10.1007/s10803-005-0039-0

Havasi, Á., Őszi, T., Ábrahám, A. & Balázs, A. (2018). Autizmussal élő gyermekek kiscsoportos szociokommunikációs fejlesztése – egy hazai fejlesztésű program eredményességének vizsgálata. Gyógypedagógiai Szemle, 46( 3), 169–184.

Higgins, D. J., Bailey, S. R. & Pearce, J. C. (2005). Factors Associated with Functioning Style and Coping Strategies of Families with a Child with an Autism Spectrum Disorder. Autism, 9(2), 125–137. https://doi.org/10.1177/1362361305051403

Hock, R. M., Timm, T. M. & Ramisch, J. L. (2012). Parenting Children with Autism Spectrum Disorders: A Crucible for Couple Relationship. Child and Family Social Work, 17(4), 406–415. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2011.00794.x

Hutton, A. M. & Carron, S. L. (2005). Experiences of Families with Children with Autism in Rural New England. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 20(3), 180–189. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/10883576050200030601

Kalyva, E. (2011). Autism, Educational and Therapeutic Approaches. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446288658

Landrigan, P. J. (2010). What causes autism? Exploring the environmental contribution. Current Opinion in Pediatrics, 22(2), 219–225. https://doi.org/10.1097/mop.0b013e328336eb9a

Luiselli, J. K. (2014, Ed.). Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD), Recent Advances and Innovations in Assessment, Education, and Intervention. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199941575.001.0001

Lyons-Weiler, J. (2016). The environmental and genetic causes of autism. Skyhorse Publishing.

Matson, J. L., Kozlowski, A. M., Worley, J. A., Shoemaker, M. E., Sipes, M. & Horovitz, M. (2011). What is the evidence for environmental causes of challenging behaviors in persons with intellectual disabilities and autism spectrum disorders? Research in Developmental Disabilities, 32(2), 693–698. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.11.012

Melmed, R. (2007). Autism Early Intervention. Future Horizons.

Moyes, R. A. (2003). Addressing the Challenging Behaviour of Children with High-Functioning Autism/Asperger Syndrome in the Classroom, A Guide for Teachers and Parents. Jessica Kingsley Publishers

NIH (2018). “Autism.” National Institute of Mental Health. [Online]. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/autism-spectrum-disorders-asd/index.shtml (2021.01.23.).

Nissenbaum, M. S., Tollefson, N. & Reese, R. M. (2002). The Interpretative Conference: Sharing a Diagnosis of Autism with Families. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 17(1), 30–43. https://doi.org/10.1177/108835760201700103

Osborne, L. A. & Reed, P. (2008). Parents’ Perceptions of Communication with Professionals During the Diagnosis of Autism. Autism, 12(3), 309–324. https://doi.org/10.1177/1362361307089517

Őszi, T. (2020). Útmutató az autista tanulók integrált neveléséhez. Oktatás 2030. Eszterházy Károly Egyetem.

Ratajczak, H. (2011). Theoretical aspects of autism: Causes. Journal of Immunotoxicology, 8(1), 68–79. https://doi.org/10.3109/1547691x.2010.545086

Schieve, L. A., Blumberg, S. J., Rice, C., Visser, N. S. & Boyle, C. (2007). The Relationship between Autism and Parenting Stress. Pediatrics, 199. Supplement 1., 114–121. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2089q

Smith Myles, B., Cooper Swanson, T., Holverstott, J. & Moore Duncan, M. (2007, Eds.). Autism Spectrum Disorders. A Handbook for Parents and Professionals. Praeger. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.03.001

Smith, L. E., Maenner, M. J. & Seltzer, M. M. (2012). Developmental Trajectories in Adolescents and Adults with Autism: The Case of Daily Living Skills. Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(6), 622–631.

Stone, F. (2004). Autism – The Eighth Colour of the Rainbow, Learn to Speak Autistic. Jessica Kingsley.

Stoner, J. B., Jones Bock, S., Thompson, J. R., Angell, M. E., Heyl, B. S. & Crowley, E. P. (2005). Welcome to Our World: Parent Perceptions of Interactions Between Parents and Young Children with ASD and Education Professionals. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 20(13), 39–51. https://doi.org/10.1177/10883576050200010401

Szatmari, P. (2004). A Mind Apart, Understanding Children with Autism and Asperger Syndrome. The Guilford Press.

Vacca, J. J. (2013). The Parenting Process from the Father’s Perspective: Analysis of Perceptions of Fathers about Raising Their Child with Autism Spectrum Disorder. Best Practices in Mental Health, 9(2), 79–93.

Whitaker, P. (2007). Provision for Youngsters with Autistic Spectrum Disorders in Mainstream Schools: What Parents Say – What Parents Want. British Journal of Special Education, 34(3), 170–178. https://doi.org/10.1111/j.1467-8578.2007.00473.x

Williams, C. & Wright, B. (2004). How to Live with Autism and Asperger Syndrome, Practical Strategies for Parents and Professionals. Jessica Kingsley Publishers.

Wing, L. (1990). What is Autism? In Ellis, K. (Ed.), Autism, Professional Perspectives, and Practice. Springer Science and Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-6924-8_1

World Health Organization (1994). ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. Livingstone.

Zimmerman, A. W. (2008). Autism, Current Theories, and Evidence. Springer, Humana Press. https://doi.org/10.1007/978-1-60327-489-0

##submission.downloads##

Megjelent

2022-12-31

Hogyan kell idézni

Fási, K., & Erdei, R. (2022). Az autizmus spektrumzavar néhány aspektusa. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(4), 312–324. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.312.324