Issues of teaching languages to learners with a specific learning difficulty – from the teachers’ perspective
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.121.141Keywords:
dyslexia, course materials, higher education, motivation, inclusiveness in the classroomAbstract
In Hungary, primary school pupils in grade 4 face new challenges as they have a new subject, namely the study of a foreign language. Choosing the first foreign language at school is a difficult task for them, since they might already have difficulties in acquiring their first language. Dyslexic learners usually have difficulty with reading and writing in their L1, their reading pace is slower, and they have problems with reading comprehension. Besides possible difficulties, this paper also discusses the strengths of dyslexic learners, as their most important compensating skills are global/holistic thinking, visualisation, creativity, and problem-solving. The research project took place in 2023 when we carried our interviews with 25 language teachers who used to, or currently teach, dyslexic learners. In order to obtain the most reliable information/answers about their pedagogical methods, experience and tools used in language classes we opted for semi-structured interviews with open-ended questions. We hypothised that teachers in inclusive schools do not have the necessary knowledge about teaching learners with a specific learning difficulty. While the interviews proved this hypothesis to be correct, we could nevertheless also see that teachers were doing their best to expand their knowledge in numerous ways. Speaking a foreign language (or more than one) and possession of a language certificate offers a great advantage in securing a place in higher education and can lead to better opportunities in the job market too. Suitable course materials are necessary for studying the target language and preparing for a language exam. A proportion of the language teachers involved in our research believe that it is not necessary to have course books specifically for dyslexic learners. During the interviews, we also asked questions concerning the language teachers’ attitudes to participation without grade-giving, evaluating learners’ language performance as well as how they motivate their dyslexic students. Based on the language teachers' responses, we came to the conclusion that they do pay attention to individual development and employ Multi-Sensory Teaching Techniques, despite the challenges of teaching a foreign language to children with dyslexia.
Downloads
References
DSM-5 referencia kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz ( 2014). Oriold és Társai Kiadó és Szolgáltató Kft.
Favorido E. (2011). Az SNI-s diákok integrált nyelvoktatása. Fejlesztő Pedagógia: Pedagógiai Szakfolyóirat, 22(5–6) 70–73.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Gyarmathy É. (2007). Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó.
Janíková, V., Randall, A. M., Šamalová, M. S. & Marečková, P. (2019). ENGaGED or DISENGaGED? Online materials to help language teachers support their pupils with dyslexia. Gramotnost, Pregramotnost a Vzdĕlávání, 3(3), 41–46. https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2020/08/Zprava_Janikova_a_kol.pdf https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20459 (2022. 05. 10.)
Juhász V., Juhász I. & Magnuczné Godó Á. (2020). ENGaGEproject: English and German Task Bank for dyslexic learners and their inclusive classes. In Juhász V. & Sulyok H. (Eds.), Kommunikáció- és beszédfejlesztés a gyakorlatban (pp. 340–352). SZTE JGYPK Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék..
Justné Kéry H. & Meixner I. (1967)- Az olvasástanítás pszichológiai alapjai. Akadémiai Kiadó.
K. Nagy, E. (2015). KIP-könyv I-II. Miskolci Egyetemi Kiadó.
Kohlmann Á. (2010). Diszlexia és az idegennyelv-oktatás. Iskolakultúra, 20(10), 38–48. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21069 https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20459 (2022. 05. 10.)
Kormos J. (2017). Methodological considerations for teaching languages to dyslexic students http://engage.uni-miskolc.hu/~engage/documents/szegedkickoff-KJ.pdf, (2023.01.17).
Magnuczné Godó Á. (2020). Új utak a diszlexiás tanulók nyelvoktatásában. Szellem és Tudomány. 11 Különszám, 424–432. https://matarka.hu/koz/ISSN_2062-204X/11_evf_1_klsz_2020/ISSN_2062-204X_11_evf_1_klsz_2020_424-432.pdf (2023.01.17).
Magnuczné Godó Á. (2017). Alkalmazott nyelvészeti kutatások a nyelvpedagógia szolgálatában (Elmélet és gyakorlat összekapcsolása egy diszlexiás tanulóknak szóló idegennyelv-oktatási tananyag tervezése során). Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények, 12(2), 77–89.
Mező F. (2011). Tanulás: diagnosztika és fejlesztés az IPOO modell alapján. K+F Stúdió Kft.
Nemes M. (2022a). A komplex tanulási zavarokkal rendelkező tanulók idegen nyelvi oktatásának kérdései. Különleges Bánásmód, 8(3). 31-52.https://doi.org/10.18458/KB.2022.3.31
Nemes M. (2022b). A komplex tanulási zavarokkal rendelkező tanulók idegennyelv-oktatása során használható egyszerű játékok. Különleges Bánásmód, 8(3), 121–134. https://doi.org/10.18458/KB.2022.3.121
Sarkadi Á. (2006). A diszlexiás nyelvtanulók angoltanításának kérdései. Iskolakultúra, 16(6), 94–101. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20459 (2022. 05. 10.)
Szabó Sz., J. Barefield & Papp E. (2019). The Most Hated Topics At The ECL Exam - Level B2 /Dyslexia.
Törvényi szabályozások
https://www.oktbiztos.hu/ugyek/jelentes2006/felsookt.html
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Zala/2022/SNI-BTMN_kisokos.pdf
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/kerettanterv/BTMN_szakmai_ajanlas.pdf
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/erettsegi_SNI_tajekoztato.pdf
évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
Központi Statisztikai Hivatal (2021). Idegen nyelvet tanulók az általános iskolában https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0009.html (2023. február 6.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.