Zoopedagogy as an opportunity for sustainability education in teacher and kindergarten education

Authors

  • Zita Bauer ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Természettudományi Tanszék https://orcid.org/0000-0003-0777-4562
  • Márta Szabon Fővárosi Állat- és Növénykert Ismeretterjesztési és Oktatási Osztály

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.208.217

Keywords:

fenntarthatóságra nevelés, együttműködés, zoopedagógia, pedagógusképzés

Abstract

One of the most important tasks of teachers in our time is to instil in children an open, positive environmental attitude and culture and an eagerness to learn about the natural environment. It is through real-life experiences that the necessary skills, abilities and attitudes can be effectively developed. The pedagogy of sustainability is designed to make this possible. However, for sustainability education to be effective, close cooperation between teacher training institutions and key locations where the attitudes, skills and abilities of future teachers are developed and their methodological culture is grounded through a wide range of practical experiences is essential. The Department of Natural Sciences of the ELTE Faculty of Teacher Education and the Budapest Zoo and Botanical Garden have the prime responsibility for training professionals and educators who are able to develop a culture of sustainability and sustainable living in an experiential and playful way in out-of-school places of learning.

Downloads

References

Ács, Z. (2007). A zoopedagógia elméleti és gyakorlati kérdései. Doktori disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar. https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/45444/Kd_11240.pdf (2024. 02. 09.)

Durbin, G., Morris, S.& Wilkinson, S. (1990). A Teacher’s Guide to Learning from Objects. English Heritage.

Fűz, N. (2018). Az iskolán kívüli tanórák hatékonyságának megítélése általános iskolás diákok és pedagógusok körében. Iskolakultúra, 28(8–9), 38–53. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2018.8-9.38

Kovács, G. (2019) Vekerdy: aki az iskolában jó, egyáltalán nem biztos, hogy az életben is az lesz. Femina, 2019.08.21. https://femina.hu/gyerek/vekerdy-iskola/ (2019. 08. 21.)

Nagy, I. (2011). Zoopedagógiai hasznoskönyv – módszertani segédanyag. Fővárosi Állat- és Növénykert.

Sárfalvi, J. & Nagy, I. (1999). Iskolások az állatkertben. Fővárosi Állat- és Növénykert.

Vásárhelyi J. (2010, Eds.). Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Alapvetés. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. https://mek.oszk.hu/13400/13463/13463.pdf (2024.07.29.)

Vásárhelyi, T. & Kárpáti, A. (2011). Múzeumi tanulás. MTM-Typotex.

Downloads

Published

2025-03-06

How to Cite

Bauer, Z., & Szabon, M. (2025). Zoopedagogy as an opportunity for sustainability education in teacher and kindergarten education. Journal of Early Years Education, 13(1), 208–217. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.208.217