Tacit knowledge in mother tongue education. The role of children’s literature in the development of language awareness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.99.114

Keywords:

children’s literature, semiotics, tacit knowledge, language sign, creation of meaning

Abstract

Children’s literature is one of the most important tools of pedagogy in mothertongue education. This paper examines children’s literature as a signal-transmitting medium in a semiotic theoretical framework. Its aim is to present the operation of linguistic semiotics in children’s literature and to illustrate how pedagogy can use it to make explicit tacit knowledge in the mother tongue. Complex learning processes are especially important in the lower grades of primary school: in this study I analyse the report-making tasks of a reading preparation class. In conclusion, it is shown that each of the sign types used by semiotics (icon, index, symbol) can be associated with some activity that helps to raise awareness of linguistic signs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamikné Jászó, A. (2008). Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó.

Adamikné Jászó, A. (2007). Általános ismeretek a nyelvről és a nyelvtudományról. In Adamikné Jászó, A. (Ed), A magyar nyelv könyve (pp. 11–71). Trezor Kiadó.

Adamik, T. (2010, Ed.): Retorikai lexikon. Kalligram.

Albertné Herbszt, M. (2007). Gyermeknyelv. In Adamikné Jászó, A. (Ed.). A magyar nyelv könyve (pp. 687–704). Trezor Kiadó. Arisztotelész (1999). Rétorika. Telosz Kiadó.

Balázs, G (2021). Mi születik velünk? Velünkszületettség: nyelv, gyermekfolklór. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, (9)1, 87–98. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.87.98

Borbély, S. & Rigó, B. (1999). A gyermekvers. In Komáromi, G. (Ed.), Gyermekirodalom (pp. 32–45). Helikon Kiadó.

Katona, K. (2015). Mondókák, gyermekversek a bölcsődében. In Gyöngy, K. (Ed.), Első lépések a művészetek felé I. A vizuális és az anyanyelvi-irodalmi nevelés lehetőségei kisgyermekkorban (pp. 487–544). Dialóg Campus Kiadó.

Komáromi, G. (1999). Mi a gyermekirodalom? In Komáromi, G. (Ed.), Gyermekirodalom (pp. 7–15). Helikon Kiadó.

Merényi, H. (2020). Csoda és valóság: Kaffka Margit meséiről. Kaffka Margit halálának 100. évfordulójára emlékezve. In Lózsi, T. & Pölcz, Á. (Eds.), Disciplina in fabula. Közelítések a meséhez (pp. 70–80). ELTE Tanító- és Óvóképző Kar.

Merkel, J. (2005). Gebildete Kindheit. Edition Lumière.

Monostory, K. (2020). A média hatása az óvodáskorú gyermekek nyelvi fejlődésére. BA-szakdolgozat. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar.

Nemoda, J. (2008). Kritikai gondolkodást fejlesztő magyarórák. Anyanyelvpedagógia, 1(3–4), http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=129

Oleksza, B. (2020). Klasszikus és kortárs mondókák a bölcsődében. BA-szakdolgozat. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar.

Ortutay, Gy. (1977, Ed.). Magyar Néprajzi Lexikon. III. kötet. Akadémiai Kiadó.

Perelman, Ch. (2018). A retorika birodalma. Tinta Könyvkiadó.

Pléh, Cs. (2006). A gyermeknyelv. In Kiefer, F. (Ed.), Magyar nyelv (pp. 753–782). Akadémiai Kiadó.

Quintilianus, M. F. (2008). Szónoklattan. Kalligram.

Ruttkay, Zs. & Varga, E. & Daróczi, G. (2018). Az interaktív könyv definíciója, típusai, használata és példái. In Boldog, A. & Daróczi, G. & Horváth, D. & Horváth, D. & Ruttkay, Zs. & Varga, E. (Eds.), A könyvek életre kelnek. Bevezetés az interaktív könyv elméletébe és gyakorlatába a BOOKR Kids alkalmazásaival (pp. 9–55). Móra – BOOKR Kids.

Szívós, M. (2017). Fordulópontok a hallgatólagos tudás és a tudattalan felfedezéstörténetében. A hallgatólagos tudás általános elmélete. Magyar Szemiotikai Társaság – Loisir Kiadó.

Szívós, M. (2019). A tudományos és a mindennapi jelfelfogás konfliktusai. A szemiotikai elemzés módszere IV. In

Szívós, M. (Ed.), Jeltudós a katedrán. Tanulmányok a szemiotika oktatásáról (pp. 21–26). Magyar Szemiotikai Társaság.

Tolcsvai Nagy, G. (2018). Jelentéstan. In Tolcsvai Nagy, G. (Ed.), Nyelvtan (pp. 207–215). Osiris Kiadó.

Voigt, V. (1997). Jelek és jelrendszerek. In Pannon enciklopédia. https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/pannon-pannon-enciklopedia-1/magyarnyelv-es-irodalom-31D6/a-nyelv-alapjai-3249/jelek-es-jelrendszerek-voigtvilmos-3262/

Voigt, V. (2008). Bevezetés a szemiotikába. Loisir Kiadó

Források

Pölczné Csernus, I. (2017). Magyar nyelv és irodalom – 1. b osztály, tanóravázlatok.

Downloads

Published

2021-04-19

How to Cite

Pölcz, Ádám. (2021). Tacit knowledge in mother tongue education. The role of children’s literature in the development of language awareness. Journal of Early Years Education, 9(1), 99–114. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.99.114

Issue

Section

Tematikus tanulmányok