Online assessment of the knowledge of folk traditions in preschool children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.35.50

Keywords:

pre-school education, folk traditions, online test, eDia

Abstract

During pre-school music education based on the Kodály concept, children learn a great deal about folk traditions and their characteristics. Activities related to the preservation of traditions can develop children's diverse intellectual, emotional and social skills. The integration of digital tools into the pre-school methodology is both a new opportunity and a challenge for pre-school teachers. In our study, we used eDia, the Electronic Diagnostic Measurement System, the main aim of which is to support the work of kindergarten teachers through computer-based testing. In our research, we aimed to establish the extent to which preschool children are familiar with folk traditions by means of an online test we developed. The results show that the reliability of the overall test is good (Cronbach alpha = 0.885), with the highest reliability among the subtests being the that on spring traditions (Cronbach alpha = 0.725). The average performance of the children on the test was 71.5%. The best performance was achieved on the autumn holiday subtest, which was solved 84% of the time. Christmas (45%), Easter (36%) and carnival (10%) were the most popular holidays among the children. Most of them like to sing (55%) and a third of them like it a lot. There are few empirical studies on the knowledge and methodology of folk customs and traditions in pre-school education. It was this gap that we hoped to fill in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakonyi A (2011). Mérés-értékelés az óvodában? Az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követése. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencia. https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/15-kiadvany-2011/433-2011-dr-bakonyi-anna-meres-ertekeles-az-ovodaban-az-ovodas-gyermek-fejlodesenek-nyomon-kovetese (2024. 01. 20.)

Bakonyi A. (2024). Jelentés az óvodából. Taní-tani Online, oldalszám nélkül. https://www.tani-tani.info/jelentes_es_segelykialtas_az_ovodabol (2024. 01. 20.)

Bucherna N.-né, Faust D.-né & Zadravecz T. (1991). Néphagyományőrzés az óvodában. Hani Alapítvány.

Butler-Henderson, K. & Crawford, J. (2020). A Systematic Review of Online Examinations: A pedagogical innovation for scalable authentication and integrity. Computers & education, 159. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104024

Csörgő A. (2008). Csodaország: Mikulásra, karácsonyra. Csodaország.

Dömötör T. (1983). Magyar népszokások. Corvina.

Greksa L. & Buzás Zs. (2020). Óvodáskorú gyermekek zenei képességeinek vizsgálata a Zenesziget applikáció segítségével. In Józsa K. (Ed.), Neveléstudomány – Válaszlehetőségek az új évezred kihívásaira: 13. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia, Program és absztraktok: Program and Abstracts (p. 129). Szent István Egyetem.

Dudás E. & Buzás Zs. (2021). Felső tagozatos tanulók hangszerismeretének vizsgálata online tesztkörnyezetben. Parlando, 21(3), oldalszám nélkül. https://www.parlando.hu/2021/2021-3/Dudas_Eleonora-Buzas_Zsuzsa.pdf (2024.01.20.)

Fazekasné Dr. Fenyvesi M. (2021). A beszédhanghallás fejlesztése óvodában, iskolában. Mozaik Kiadó.

Hegedűsné Kripák I. (2009). Ünnepváró. Apáczai Kiadó Kft.

Hegedűsné Tóth Zs. (2021). Az óvodai ének-zenei nevelés módszertanának alakulása – Forrai Katalin módszertani könyveinek elemző bemutatása. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(3), 93–117. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3.93.11

Janurik M. (2010). A zenei hallási képességek fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4–8 éves kor között. PhD-értekezés, Szegedi Tudományegyetem.

Matsunobu, K. (2023). Reinventing folk instruments as educational tools: The case of the Shakuhachi. Research Studies in Music Education. 45(1), 77–93. https://doi.org/10.1177/1321103X221123272

Molnár Gy.r & Csapó B. (2019). A diagnosztikus mérési rendszer technológiai keretei: Az eDia online platform. Iskolakultúra, 29(4–5), 16–32. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.4-5.16

Óvodai nevelés országos alapprogram (2012). A Kormány 363/2012. (XII.17.) Korm. rendelete.

Palkki, J. (2022). “It just fills you up”: The culture of monthly community singing events in one American city. Research Studies in Music Education. 44(3), 475-490. https://doi.org/10.1177/1321103X221078534

Saltari, R. & Welch, G. (2023). Exploring the culture of Greek children’s musical games in the school playground: An ethnographic study. Research Studies in Music Education, 45(1), 174-188. https://doi.org/10.1177/1321103X211061978

Szabó, N. (2022). Zenei fejlesztés első osztályosok körében digitális eszközök használatával az ének-zene órán. PhD-értekezés. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11099/1/Doktori_disszertacio_SzN.pdf (2024.01.24.)

Verebélyi K. (2004). Vizualizáció és fogalmi rendszer a néprajzban. https://eta.bibl.u-szeged.hu/191/ (2023. 12. 01.)

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Csontosné Buzás , Z., Prémecz, R., & Maródi, Ágnes. (2024). Online assessment of the knowledge of folk traditions in preschool children. Journal of Early Years Education, 12(3), 35–50. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.35.50