From course training to higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.11.34

Keywords:

nursery education and care, caregivers’ training, early childhood educators’ training

Abstract

Courses for training nursery professionals at the beginning of the twentieth century were transferred into higher education around the turn of the millennium then in 2008, with the establishment of the BA, it became the latest program in the field of teacher training. The efforts to establish a BA and, the experiences related to its running are relatively well known, but the path leading up to this point has essentially not been published in the educational literature. The study attempts to sketch this path, highlighting the events with a decisive influence on the process. The first 100 years of the training of nursery professionals played a fundamental role in terms of both the subsequent development of the training and the development of the professional and methodological culture of nursery education and care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A bölcsődék szervezeti és működési szabályzata. (1956). Egészségügyi Minisztérium.

Akócsi, Sné (1967). Nevelés a bölcsődében. Egészségügyi Felvilágosítás

Akócsi, Sné (1968). A bölcsődék fejlődése, helyzete. Népegészségügy, 49. 5. 283-286.

Ambrus, E. (1968). Az első magyar bölcsőde és orvosai. Orvosi Hetilap, 109(40), 2211–2213.

Bölcsődék története (2002). Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék.

Dávid, M. (2020). A csecsemő- és kisgyermeknevelő BA-szak létesítésének előzményei, háttere és tízéves jubileumi konferenciája. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(1), 138–148. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.138.148 DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.138.148

Friebeisz, I. (1854). Községek Könyve. Pest.

Golyán, Sz. (2023). A hazai óvodapedagógus-képzés történetével összefüggő közlemények szisztematikus szakirodalmi áttekintése. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(2–3), 61–80. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.61.80 DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.61.80

Hornyák, M. (2002). A 150 éve alapított első hazai (pesti) bölcsőde története és Forrayné Brunszvik Júlia grófnő. Őrláng füzetek 5. A Brunszvik Teréz Szellemi Hagyatéka Alapítvány hírlevelének melléklete. Brunszvik Teréz Szellemi Hagyatéka Alapítvány.

Kisgyermekek napközbeni ellátása. Statisztikai tükör. 2012. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/kisgyermnapkozbeni/kisgyermnapkozbeni.pdf (2024.02.08.)

Mátay, K., Nyitrai, Á. & Stróbl, M. (1997). A kétszintű, felsőoktatás keretében történő csecsemő- és kisgyermekgondozó és kisgyermek-pedagógus képzés koncepciója. Család, Gyermek, Ifjúság, 6(5), 9–13.

Nyitrai, Á. (2016). A gondozónőképzéstől a kisgyermeknevelő képzésig. Mozaikok a bölcsődei szakemberképzés 1970–2009 közötti időszakáról. In Bölcsődevezetők Kézikönyve. Vezetési, Gazdasági és Szakmai ismeretek. 8. kieg. kötet (pp. 2–31) . Raabe Klett Kiadó.

Nyitrai, Á. (2020). A gondozás-neveléstől a nevelés-gondozásig: kisgyermeknevelési koncepciók változásai a szakemberképzésben és a bölcsődei munkában. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(1), 15–25. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.15.25 DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.15.25

Perkó, M., Sövényi, Fné, Fatér, Zs. & Oláh, A. (2021). A csecsemő- és gyermekápoló és a gondozóképzés története. A Heim és a Calmette nővérek tevékenysége. Nővér, 34(1), 3-14.

Pikler, E. (1972, szerk.). Az egészséges csecsemő és gyermek fejlődése és gondozása 1–3. Egészségügyi szakiskolák tankönyve. Medicina Könyvkiadó.

Podráczky, J. (2020). A csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés a pedagógusképzés rendszerében – az első 10 év mérlege. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(1), 5–14. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.5.14 DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.5.14

Polónyi, E. (1985, szerk.). Tananyag a csecsemő- és gyermekgondozói szakosító tanfolyam hallgatói részére I–II. Egészségügyi Minisztérium.

Stróbl, M. (1979–1980)- A csecsemő- és gyermekgondozónőképzés fejlődése Magyarországon. Kézirat. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete.

Stróbl, M. (é. n.). A bölcsődék útja a szakképzés tükrében. Kézirat. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet.

Tardos, A. (1981, szerk.). Jegyzet a csecsemő- és kisgyermek szakgondozónők részére. Egészségügyi Szakdolgozók Központi Továbbképző Intézete.

Tardos Anna (1982, szerk.). Szöveggyűjtemény a csecsemő és kisgyermek szakgondozónők részére. Egészségügyi Szakdolgozók Központi Továbbképző Intézete.

Váczi, L. dr. (1946). Egészségügyi szakoktatásunk fejlődése. Népegészségügy, 27(23, 1461–1464.

Velkey, L. & Szemerszky, Bné (1958). A bölcsőde szerepe a nevelésben. Gyermekgyógyászat, 1–3, 25–34.

Vokony, É. (2002). Kis magyar bölcsődetörténet. Kapocs, 1(2), 50–54.

Hivatkozott tantervek (kronológiai sorrendben):

Tanterv a bölcsődevezető gondozónők továbbképzéséhez. Egészségügyi Szakdolgozók Központi Továbbképző Intézete, Budapest, 1975

Tanterv a csecsemő- és gyermekgondozónők továbbképzéséhez. Egészségügyi Szakdolgozók Központi Továbbképző Intézete, Budapest, 1977

Tanterv a bölcsődei szakgondozók másodfokú szakosító képzéséhez. Egészségügyi Szakdolgozók Központi Továbbképző Intézete, Budapest, 1978

Tanterv. Csecsemő- és gyermekgondozói szak szakosító képzés. Egészségügyi Minisztérium Gyógyító Ellátási Főosztály, Budapest, 1985

Tematika a csecsemő- és gyermekgondozónők 72 órás továbbképzéséhez. Bölcsődék Országos Módszertani Intézete, Budapest, 1988

Csecsemő- és gyermekgondozó szakképesítés központi programja (szakosító képzés). Engedélyszám: 20 499/94. Népjóléti Minisztérium, Budapest, 1994

A csecsemő és kisgyermekgondozó szakképesítés központi programja. Engedélyszám: 20342/1995. Népjóléti Minisztérium, Budapest, 1995

Csecsemő- és kisgyermeknevelő-gondozó felsőfokú szakképzés Képzési Programja. Kiadását az ISZCSEM 20.925/2005 számon engedélyezte,

Hivatkozott jogszabályok (kronológiai sorrendben):

A m. kir. Belügyminiszter 1939. évi 280. sz. Rendelete a gyermekgondozónői szolgálatról és képesítésről. Rendeletek Tára, 1939

https://library.hungaricana.hu/hu/view/OGYK_RT_1939/?query=609.%20oldal&pg=749&layout=s. (2024. 02. 05.)

-34/2/1950. (XI. 12.) NM rendelet a csecsemő- és gyermekgondozók szakképesítéséről. Rendeletek Tára, 1950. https://jogkodex.hu/jsz/1950_303534_nm_rendelet_6897884. (2024. 02. 05.)

/1976. (IX. 9.) Eü. M. sz., rendelet az egészügy területén meghatározott munkakörökben foglalkoztatott egészségügyi szakdolgozók másodfokú szakosító képzéséről. https://jogkodex.hu/jsz/1976_12_eum_rendelet_4663551. (2024.02.05.)

évi III. tv. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 1993. évi LXXIX. tv. A szakképzésről

/1993. (XII. 30.) MüM rendelet Az Országos Képzési Jegyzékről

A Jegyzék 11. sorszáma szerint kiadott csecsemő- és kisgyermekgondozó szakképesítés szakmai (vizsgáztatási) követelményei. In: Népjóléti Közlöny, 19. szám, 1995. november 13. 2261–2272.

A Jegyzék 30. sorszáma szerint kiadott egészségügyi szakgondozó (bölcsődei szakgondozó) szakképesítés szakmai (vizsgáztatási) követelményei. In: Népjóléti Közlöny, 19. szám, 1995. november 13. 2390–2401.

évi XXXI. tv. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

/2007. (V. 21.) SZMM rendelet a szociális és munkaügyi miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet a felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről

évi LXXX. törvény A szakképzésről

/2021. (XII. 29.) ITM rendelet a pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Nyitrai, Ágnes. (2024). From course training to higher education. Journal of Early Years Education, 12(3), 11–34. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.11.34