The complex impact of kindergarten education on the professional competences of kindergarten teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.84.105

Keywords:

kindergarten pedagogy, complex child personality development, qualification requirements, teaching profession and competences

Abstract

The Ministry of Culture and Innovation announced the launch of a new training course for nursery school technicians in the vocational education and training sector in autumn 2023. The European Qualifications Framework (EQF) Level 5 diploma course has generated considerable professional debate among teachers, managers and trainers of higher education and vocational training institutions. The present study aims to provide some contributions and reflections on the topic of the title from the perspective of higher education (BA level) kindergarten teacher training, focusing on the values of Hungarian kindergarten education, its high quality, complex, educational and personality-developing role, as well as the requirements and professional competences expected in the profession of kindergarten teacher. It emphasises the psychological, (neuro)pedagogical, preschool pedagogical and therapeutic pedagogical foundations of the pedagogical work in Hungarian kindergartens, the qualification requirements, competences and increasing expectations for the job, with special emphasis on ensuring the harmonious development of the child’s personality in kindergarten, the development of competences that lay the foundations for constructive life management. This is achieved not only through organised activities facilitated by the kindergarten teacher, but can also be identified in every single aspect of kindergarten life, such as care tasks, work-related activities and in contacts with families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ádám, Gy. (2004). A rejtőzködő elme. Vince Kiadó.

Battro, A. M. (2013). The Educated Brain: Essays in Neuroeducation. Cambrigde University Press.

Bostelmann, A. & Fink, M. (2015). Aktionstabletts – Experimente und Spielangebote: 40 Ideen für das Lernen in Krippe und Kindergarten. Bananenblau.

Call, N. (2009). The Thinking Child Resource Book: Brain-Based Learning for the Early Years Foundation Stage. The Tower Building.

Csíkszentmihályi, M. (2010). FLOW – Az áramlat. Akadémiai Kiadó.

Daldrop, K., Stehmeier, S. & Gutknecht, D. (2018). Responsives Handling in Krippe und Kita: Die Qualität der Bewegungs- und Berührungsinteraktion zwischen Fachkräften und Kindern. https://www.erzieherin.de/responsives-handling-in-krippe-und-kita-die-qualitaet-der-bewegungs- und-beruehrungsinteraktion-zwischen-fachkraef- ten-und-kindern.html

Demeter, K. (2006, szerk.). A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Demeter, K., Márkus, É. & Svraka, B. (2023). Utópiák az ideális pedagógus képzésről – az első tizenkét életév intézményes nevelés szolgálatában. In Márkus, É., Gombos, N., Szabó, L. & Svraka, B. (Eds.), A tanító-, óvó- és a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében, nemzetközi tudományos konferencia absztraktfüzet. Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.

Diamond, M. & Hopson, J. (1999). Magic Trees of the Mind: How to Nuture your Child’s Intelligence, Creativity, and Healthy Emotions from Birth Through Adolescence. Penguin Books.

Fukuda, K. & Asaoka, S. (2004). Delayed bedtime of nursery school children, caused by the obligatory nap, lasts during the elementary school period. Sleep and Biological Rhythms, 2(2), 129–134. https://doi.org/10.1111/j.1479-8425.2004.00129.x

Gerebenné Várbíró, K., Reményi, T. & Rosta, K. (2021). Szenzoros információ-feldolgozás, mozgás, nyelvi képesség. Frostig elven alapuló nevelési terápia elmélete és gyakorlata. Gondolat Kiadó.

Golnhofer, E. & Szabolcs, É. (2005). Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Eötvös József Könyvkiadó.

Gräbe, L. (2016). Bildungschancen beim Händewaschen. Kleinkindpädagogik nach Emmi Pikler. Klein & groß, 10, 28–31.

Griebel, W. & Niesel, R. (2015). Übergänge ressourcenorientiert gestalten: Von der Familie in die Kindertagesbetreuung. Kohlhammer.

Gutknecht, D. & Haug-Schnabel, G. (2019). Windel adé. Kinder in Krippe und Kita achtsam begleiten (=Viszlát pelenka. Bölcsődés gyerekek odafigyelő segítése). Herder Verlag.

Gutknecht, D. & Kramer, M. (2018). Mikrotransitionen in der Kinderkrippe. Übergänge im Tagesablauf achtsam gestalten. (= Mikroátmenetek a bölcsődében. A napi rutin átmeneteinek gyermekbarát alakítása). Herder Verlag.

Gutknecht, D. & Höhn, K. (2017). Essen in der Kinderkrippe. Achtsame und konkrete Gestaltungsmöglichkeiten. (= Étkezés a bölcsődében. Odafigyelő és konkrét szervezési lehetőségek). Herder Verlag.

Hámori, J. (2005). Az emberi agy plaszticitása. Magyar Tudomány, 166(1), 45–52.

Hauser, B. (2013). Spielen. Frühes Lernen in Familie, Krippe und Kindergarten. Kohlhammer. https://doi.org/10.17433/978-3-17-024015-5

Hégető, K. (2023). Életvezetési készségek fejlesztése: a SUPREM-program Development of life skills: the SUPREM program. Képzés és Gyakorlat, 21(1), 53–62. https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.53-62

Holodynski, M. (2006). Emotionen – Entwicklung und Regulation. Springer.

Höhn, K. (2016). Eingewöhnung und Übergänge in Krippe und KiTa gestalten. Herder Verlag.

Jenni, O. & Latal, B. (2009). Verhaltensauffälligkeiten im Vorschulalter. Kinderärztliche Praxis, 80(3), 3–7.

Kluge, N. (2003). A gyermeklét antropológiája. Animula Kiadó és Magánéleti Kultúra Alapítvány.

Kókayné Lányi, M. (2007). Könyv az integrációról. Sajátos nevelés igényű gyermekek együttnevelése a Gyermekek Házában. SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.

Kramer, M. (2013). Schlafen in der Kinderkrippe – eine alltägliche Herausforderung. https://quikk.eh-freiburg.de/inc/template/QuiKK/Fachartikel/Schlafen-in-der-Krippe_KiTa_aktuell_ HRS_Kramer_Ower.pdf

Kramer, M. & Gutknecht, D. (2016). Schlafen in der Kinderkrippe. Achtsame und konkrete Gestaltungsmöglichkeiten. (= Alvás a bölcsődében. Odafigyelő és konkrét kialakítási lehetőségek). Herder Verlag.

Laewen, H., J., Andres, B. & Hédervári-Heller, E. (2011). Die ersten Tage – ein Modell zur Eingewöhnung in Krippe und Tagespflege. Beltz.

Nagy, J. (2007). Kompetenciaalapú kritériumorientált pedagógia. Mozaik Kiadó.

Perlusz, A. (2020). Integráció. In Endrődy, O., Svraka, B. & F. Lassú, Zs. (Eds.), Sokszínű pedagógia – Inkluzív és multikulturális szemléletmód a pedagógiai gyakorlatban. (pp. 223–243.) ELTE Eötvös Kiadó.

Pléh, Cs. (2003). A természet és a lélek. Osiris Kiadó.

Réthy, E. (2002). A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában – Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. Magyar Pedagógia, 102(3), 281–300.

Sarimski, K. (2012). Behinderte Kinder in inklusiven Kindertagesstätten. Kohlhammer. https://doi.org/10.17433/978-3-17-022913-6

Shore, R. (1997). Rethinking the Brain: New Insights into Early Development (pp. 26–27). Families and Work Institute.

Smith, J., Donlan, J. & Smith, B. (2012). Helping Children with Autism Spectrum Conditions through Everyday Transitions. Small Changes – Big Challenges. Jessica Kingsley Publishers.

Sousa, A. D., Ansari, D. & Christodoulou, J. A. (2010). Mind, Brain, and Education: Neuroscience Implications for the Classroom. Solution Tree Press.

Sousa, D. A. (2011). The Best of Corwin: Educational Neuroscience. Corwin Press. https://doi.org/10.4135/9781483387734

Sprenger M. B. (2008). The Developing Brain: Birth to Age Eight. Corwin Press. https://doi.org/10.4135/9781483329758

Szécsi, T., Varga, L. & Mak, V. (2018). Current Trends, Dilemmas and Future Directions in Neuropedagogy in the Field of Early Childhood, Képzés és Gyakorlat, 16(3), 51–58. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.6

Tegzes, A. (2018). A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás? Képzés és Gyakorlat, 16(3), 59–66. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7

Varga, L. & Farnady-Landerl, V. (2018). Új fejezet a konstruktivista pedagógiában: a neuropedagógia InAz iskolai sikeresség pedagógiai-pszichológiai háttere (pp. 81–88). Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó.

Varga, L. & Szécsi, T. (2018). Neuropedagogy in Early Childhood in Hungary: Foundations and Micro-investigation, Képzés és Gyakorlat, 16(3), 67–74. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.8

Vass, V. (2006). A kompetencia fogalmának értelmezése, In Kerber, Z. (Ed.), Hidak a tantárgyak között: Kereszttantervi kompetenciák és tantárgyközi kapcsolatok (pp. 11–29). Országos Közoktatási Intézet.

Wasserman L. H. (2013). Early Childhood and Neuroscience – Links to Development and Learning. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6671-6

Zulley, J. & Knab, B. (2014). Unsere Innere Uhr. Natürliche Rhythmen nutzen und der Non-Stop- Belastung entgehen. Mabuse-Verlag.

Downloads

Published

2024-10-22

How to Cite

Márkus, Éva, Varga, L., Svraka, B., & Kissné Zsámboki, R. (2024). The complex impact of kindergarten education on the professional competences of kindergarten teachers. Journal of Early Years Education, 12(2), 84–105. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.84.105