Practical ways of preserving German cultural traditions in primary schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.171.182

Keywords:

German ethnicity, heritage preservation, methods, school

Abstract

The preservation of traditions in German ethnic schools is of paramount importance for the maintenance of cultural diversity and the cohesion of ethnic communities. In this study, I will summarize the importance and techniques of heritage preservation in German ethnic schools. The preservation of traditions in German ethnic schools helps maintain cultural identity and strengthen community cohesion. The aim of the study is to demonstrate how these schools contribute to the transmission and maintenance of German cultural traditions. I will introduce the understanding of the importance of heritage preservation from the perspective of German ethnic schools, with particular emphasis on the challenges of globalization and the dangers of identity loss. I offer examples of concrete tools and methods for heritage preservation, such as language education, the celebration of holidays and folk customs, as well as the organization of cultural events and programs. Furthermore, the study highlights the social and educational significance of heritage preservation and the role of German ethnic schools in shaping the identity of younger generations and passing on cultural heritage. The methods and practices presented in the study can contribute to ensuring that German ethnic schools continue to successfully preserve and nurture their cultural traditions for future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bús, I. & Klein, A. (2008). Die Weitervererbung der Kinderkultur bei den Ungarndeutschen. PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar.

Grün, A. (2023). Die Legende von Sankt Martin. Verlag Herder.

Karsainé Gasser, M. & Márkus, É. (2024). A német nemzetiségi néphagyományok átörökítése gyermekek számára. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(1), oldalszámot kiegészíteni

Manherz, K. (1994). A magyarországi németek gyermekdalai, gyermekjátékai és versikéi – Ungarndeutsche Studien 2. – Horak, G. & Horak, K.: Kinderlieder, Reime und Spiele der Ungarndeutschen. Magyarországi Németek Szövetsége-Tankönyvkiadó.

Márkus, É. (2007a). Kisebbségi oktatás – a magyarországi németek. Fórum Társadalomtudományi Szemle, 9(1), 111–128.

Márkus, É. (2007b, Ed.). „Ene, bene Tintenfass, geh’zur Schul’und lerne was.”: eine Text- und Aufgabensammlung zur „Ungarndeutschen Kinderliteratur” für die Studenten der NationalitätenkindergärtnerInnen- und grundschullehrerInnenbildung. Trezor.

Márkus, É. (2010). Zur Volkskunde der Ungarndeutschen. Trezor. https://mek.oszk.hu/09000/09086 (2024.01.10.)

Márkus, É. (2015). Magyarországi német nyelvjárások az általános iskolai német nemzetiségi oktatásban. In Márkus, É. & Tóth, E. (Eds.), Szakpedagógiai Körkép II. Idegennyelv-pedagógiai tanulmányok. Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok 3. (pp. 96–115). Eötvös Loránd Tudományegyetem. http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_3.pdf (2023.12.10.)

Márkus, É. (2016). A német nemzetiségi gyermekirodalom gyöngyszemei. In Kolosai, N. & M. Pintér, T. (Ed.), A gyermekkultúra jelen(tőség)e (pp. 164–173). Komáromi Nyomda. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.182.196

Márkus, É. & Gölcz, M. (2018). A magyarországi német nemzetiség nyelvelsajátítási szokásai, Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 6(3), 56–69. https://doi.org/10.31074/201835669

Milbichné, T. M. (2009). Mit den Füßen trapp, trapp, trapp. Magánkiadás.

Róth, B. (1995). Leányvár története és népszokásai. Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola.

Seres, I. (1993). Solymár története és néprajza. Helytörténeti Alapítvány Solymár.

Wild, K. & Metzler, R. (1982). Hoppe, hoppe Reiter. (Reime, Lieder und Spiele aus der Baranya). Tankönyvkiadó.

Downloads

Published

2024-05-22

How to Cite

Gölcz, M. (2024). Practical ways of preserving German cultural traditions in primary schools. Journal of Early Years Education, 12(1), 171–182. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.171.182