Childhood dreams – Roma/Gypsy children’s culture and identity empowerment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.56.71

Keywords:

Roma/Gypsy, fairy tale, identity, culture, social learning

Abstract

In this study we review the significance and role of Roma/Gypsy stories in strengthening a sense of identity and social learning. In the course of the analysis, we attempt to offer a sense of the values of the Gypsy culture in Hungary. The starting point of the thesis is that individuals acquire not only real community norms, values, behaviours, attitudes and roles, but also incorporate lessons conveyed by fictional models. These models may be textbooks, films, music, and literary works such as fairy tales. The aim of this study is to draw attention to the cultural values conveyed by Gypsy tales and the key role they play in the transmission of ethnic identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assmann, J. (2004). A kulturális emlékezet.– Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Atlantisz Könyvkiadó.

Bábosik, I. (2004). Neveléselmélet– Nevelés az Európai Unióban. Osiris Kiadó.

Balogh, Z. & Fábiánné Andrónyi, K. (2011). Romológiai ismeretek, https://docplayer.hu/5159291-Romologiai-ismeretek.html, (2023.12.15.)

Bari, K. (1999). Cigány folklór, Magyarországon, Románia, I–X. Magánkiadás.

Brezinka, W. (1990). Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. Analyse, Kritik, Vorschläge. 5. Auflage. Ernst Reinhardt Verlag. https://doi.org/10.2378/9783497011896

Csoma, Gy. (1998). A művelődés pragmatikus útja. Új Pedagógiai Szemle, 48(1), 24–39.

Dupcsik, Cs. & Szabari, V. (2015). Elméleti bevezető az Integrációs és dezintegrációs folyamatok a magyar társadalomban című OTKA kutatáshoz. Socio.hu, Társadalomtudományi Szemle, 5(3), 44–63. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2015.3.44

Durkheim, E. (1978). A társadalmi tények magyarázatához. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Erdész, S. (1996). A cigány népmesékről. Etnographia, 107(1–2), 167–174.

Forray, R. K. & Mohácsi, E. (2002). Esélyek és korlátok. In Csepeli, Gy., Örkény, A. & Székelyi, M. (2001). Ambíciók iskolája. Kézirat. Külügyminisztérium.

Forray, R. K. (1998). Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra 8(), 3-13.https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/18892

Fraser Sir, A. (2002). A cigányok. Osiris Kiadó.

Geertz, C. (2001). Az értelmezés hatalma. Századvég Kiadó.

Geulen, D. (1980). Die historische Entwicklung sozialisationstheoretischer Paradigmen, - S. 15-49 in: K. Hurrelmann - D. Ulich (hrsg) Handbuch der Sozialisationsforschung - Basel, Weinheim 1989 Das vergesellschaftete Subjekt - Frankfurt am Main, Suhrkamp

Giddens, A. (2000). Szociológia. Osiris Kiadó.

Görög, V. (1994). A cigány folklór. In Bódi, Zs. (Ed.), Cigány néprajzi Tanulmányok 2. Az I. Nemzetközi Cigány Néprajzi, Történeti, nyelvészeti és Kulturális Konferencia előadásai (pp. 122–147). Magyar Néprajzi Társaság.

Görög-Karády, V. (2003). Cigánymese, cigánymesegyűjtés, cigánymese-kutatás. In Bálint, P. (Ed.), A meseszövés változatai. Mesemondók, mesegyűjtők és meseírók (pp. 9–50). Didakt Kft.

Görög-Karády, V. (2006). Éva gyermekei és az egyenlőtlenség eredete összes példány. L’Harmattan Kiadó.

Kapitány, Á. & Kapitány, G. (2012). Kultúra és az értékek szerepéről. In Kovách, I., Dupcsik, Cs., P. Tóth, T. & Takács, J. (Eds.), Társadalmi integráció a jelenkori Magyarországon (pp. 83–99). MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont (Szociológiai Intézet), Argumentum Kiadó.

Kardiner, A. (1971). Az egyén és társadalma. In Buda, B. (Ed.), A pszichoanalízis és modern irányzatai (pp. 353–374). Gondolat Kiadó.

Karsai, E. (1999). Romane paramichi, Cigány mese-mondavilág I. Anda Romani Kultúra Alapítvány.

Kemény, I., Janky, B. & Lengyel, G. (2004). A magyarországi cigányság 1971–2003. Gondolat Kiadó.

Kovách, I. (2017, Ed.). Társadalmi integráció, Az egyenlőtlenségek, az együttműködés, az újraelosztás és a hatalom szerkezete a magyar társadalomban. MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézet Belvedere Meridionale Kiadó.

Kozma, T. (2001). Pedagógiánk paradigmái. In Csapó, B. & Vidákovich, T. (Eds.), Neveléstudomány az ezredfordulón. Tanulmányok Nagy József tiszteletére (pp. 23–38). Nemzeti Tankönyvkiadó.

Kron, W. F. (2000). Pedagógia. Osiris Kiadó.

KSH, (2022). Nemzetiségi kötődés. https://nepszamlalas2022.ksh.hu/eredmenyek/vegleges-adatok/kiadvany/ (2024.03.05.)

László, J. (1999). Identitás és szociális reprezentáció. Magyar Pszichológiai Szemle, 54(1), 5–18. https://adt.arcanum.com/hu/view/MTA_MagyarPszichologiaiSzemle_54/?pg=6&layout=s (2024.03.07.)

Leach, E. (1996). Szociálantropológia. Osiris Kiadó.

Liégeois, J.-P. (2002). Romák, cigányok, utazók. Pont Kiadó.

Maszlag, F. (2022). „A cigányok önazonosságának változása” Identitásmintázatok oláh cigány nők három generációjában. Doktori disszertáció, Debreceni Egyetem.

Mead, G. H. (1973). A pszichikum, az én és a társadalom. Gondolat Kiadó.

Munn, N. D. (1983). Szimbolizmus rituális összefüggésben – a szimbolikus cselekvés nézőpontjai. In Hoppál, M. & Niedermüller, P. (Eds.), Jelképek – kommunikácio – társadalmi gyakorlat. Válogatott tanulmányok a szimbolikus antropológia köréből (pp. 199–226). Tömegkommunikációs Kutatóközpont.

Nagy, O. (1978). A táltos törvénye. Népmese és esztétikum. Kriterion Könyvkiadó.

Nagy, O. (1974). Hősök, csalókák, ördögök. Kriterion Könyvkiadó.

Okely, J. (1983). The Traveller Gypsies. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621789

Piaget, J. (1993). Az értelem pszichológiája, Gondolat Kiadó

Piasere L. (1997). A ciganológusok szerelmei - Válogatott tanulmányok. Kulturális Antropológiai Cigánytanulmányok 2. ELTE BTK Kulturális Antropológiai Tanszéki Csoportja.

Prónai, Cs. (1995). Cigánykutatás és kulturális antropológia (rövid vázlat). ELTE BTK Kulturális Antropológiai Tanszéki Csoportja, Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola Társadalomtudományi és Közművelődési Tanszéke.

Réger, Z. (2002). Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány. Soros Alapítvány - MTA Nyelvtudományi Intézet.

Somlai, P. (1997). Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés folyamata. Corvina Kiadó.

Stewart, M. (1994). Daltestvérek. Az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista Magyarországon. Twins Kiadó, MTA Szociológiai Intézet, Max Weber Alapítvány.

Szuhay, P. (1999). A magyarországi cigányság kultúrája: etnikus kultúra vagy a szegénység kultúrája. Panoráma.

Utasi, Á. (2002). A bizalom hálója. Mikrotársadalmi kapcsolatok, szolidaritás. Új Mandátum Könyvkiadó.

Vekerdi, J. (1974). A cigány népmese. Akadémiai Kiadó.

Downloads

Published

2024-05-22

How to Cite

Maszlag, F. (2024). Childhood dreams – Roma/Gypsy children’s culture and identity empowerment. Journal of Early Years Education, 12(1), 56–71. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.56.71

Issue

Section

Tematikus tanulmányok