Some aspects of maintaining the folk traditions of the German minority in Hungary

Authors

  • Mária Karsainé Gasser Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ, UMZ
  • Éva Márkus Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanító- és Óvóképző Kar https://orcid.org/0000-0002-3571-8472

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.22.55

Keywords:

German minority in Hungary, ethnic folk traditions, ethnic holidays, childhood, kindergarten, primary school

Abstract

In this article we will show how the folk traditions of the German minority in Hungary can be passed on to children in a playful way and the methodology and tools that can be used to convey them in an experiential way. We approach the topic through concrete examples of folk traditions, folk customs and related games. The folk customs of the German minority in Hungary play a declining role in family life, and the task of preserving and transmitting them is increasingly down to national minority kindergartens and schools. These national minority educational and training institutions are attended not only by children of members of the German minority in Hungary, but also by ethnic Hungarian children, to whom these folk customs are unknown. These folk customs contribute to the development and strengthening of the children’s national identity. In our paper we illustrate, with a wealth of examples, possible ways of preserving this wealth of disappearing cultural treasure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

évi CLXXIX. törvény a nemzetiségek jogairól. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100179.tv (2013.12. 13.)

Baumgartner Bence P. & Márkus É. (2021). Ungarndeutsche Bräuche und der deutsche Dialekt in Faist/Veszprémfajsz. In Hercz M. (szerk.): Mester és tanítvány VII. Tanulmánykötet (pp. 10–16). ELTE TÓK. https://www.eltereader.hu/media/2021/11/Mestertanitvany_7_webre.pdf (2013.12. 13.)

Cummins, J. (2009). Bilingual and Immersion Programs. In Long, M & Doughty, C (Eds): The Handbook of Language Teaching. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444315783.ch10

Günther, S. (2006). In Projekten spielend lernen. Ökotopia Verlag.

Jäger Manz, M. (2013). Traditionen kindgemäß pflegen. Sitten und Bräuche von gestern für unsere Kinder von heute. Bajapress Nyomda.

Juhász, M. (2017). Mundartliteratur im Deutschunterricht – aber was und wie?! In Klein, Á. & Márkus É (Hg.): Ungarndeutsche Kinderliteratur in Theorie und Praxis (pp. 20-28). PTE KPVK.

Klein, Á. (2024). Német nemzetiségi gyermekkultúra. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(1). XXX

Knipf-Komlósi E. & Müller M. (2019). Sprachfördermaßnahmen zur Erhaltung der deutschen Sprache in Ungarn. Vorschläge, Ansätze und Konzepte. In Ammon U. & Schmidt G. (Hg.): Förderung der deutschen Sprache weltweit (pp. 483–500). De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110479232-030

Kovács J. (2009). A gyermek és az idegen nyelv. Eötvös József Könyvkiadó.

Manherz, K. (szerk.) (1998). A magyarországi németek. Útmutató Kiadó.

Manherz, K. & Wild, K. (1990). Zur Sprache und Volkskultur der Ungarndeutschen. A magyarországi németek nyelvéről és népi kultúrájáról – egységes jegyzet a pedagógusképző intézmények német nemzetiségi hallgatói számára. Tankönyvkiadó.

Márkus, É. (2010). Zur Volkskunde der Ungarndeutschen. Trezor Kiadó.

Müller, M. & Kerekes, G. (2024). Magyarországi német népköltészeti alkotások megőrzése: Nyelvjárási mondókáskönyv lehetséges felhasználása a nemzetiségi nyelv és népismeret oktatásában. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(1). XXX

Seewann, G. (2015). A magyarországi németek története 1-2. Argumentum Kiadó.

Stamer-Brandt P. (2008). Projektarbeit in KITA und Kindergarten. 7. Auflage. Herder Verlag.

Steh dazu! Strategie der Landesselbstverwaltung der Ungarndeutschen. A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata Stratégiája. https://ldu.hu/wp-content/uploads/2022/05/a5_ldu_strategie_web.pdf (2013.12. 13.)

Wild, K. (2006). Sitten und Bräuche im Jahreslauf. In Árkossy, K., Brenner, K., Erb, M., Gerner, S., Knipf, E., Mannherz, K., Szabó, D. & Wild, K. (Hgg.): Ungarndeutsche Minderheitenkunde (pp. 385-410). ELTE Bölcsész Konzorcium. https://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Germanisztika/113Szab%F3/III%20Volkskultur.pdf (2013.12. 13.)

Internetes források:

Elkészült a Magyarországi Németek Országos Önkormányzatának új stratégiája. https://www.zentrum.hu/hu/2022/04/elkeszult-a-magyarorszagi-nemetek-orszagos-onkormanyzatanak-uj-strategiaja/ (2013.12. 13.)

Herzlich willkommen bei Gabi Scherzer. Erzähltheater mit Gabi Scherzer. https://www.gabi-scherzer.de/ (2013.12. 13.)

http://www.nagynyaradikekfesto.hu/galeria (2013.12. 13.)

https://gyonk.hu/svab_tutyik/ (2013.12. 13.)

https://ldu.hu/altalanos-ismerteto?lang=hu (2013.12. 13.)

https://ldu.hu/altalanos-ismerteto?lang=hu#&gid=1&pid=1 (2013.12. 13.)

https://pemete.blog.hu/2017/06/30/uromi_kepek_384 (2013.12. 13.) https://doi.org/10.1055/s-0043-123757

https://www.donbosco-medien.de/original-don-bosco-erzaehlschiene-das-figurentheater-zum-mitmachen-einzelexemplar-mit-starter-geschichte/t-1/3164 (2013.12. 13.)

https://www.heimatmuseum.hu/hu/ (2013.12. 13.)

Népszámlálási adatbázis. https://nepszamlalas2022.ksh.hu/adatbazis/ (2013.12. 13.)

Oktatási Hivatal https://dari.oktatas.hu/kirpub/index (2013.12. 13.)

Pedagógiai ínyencségek. Neue Zeitung 37/2022. https://umz.hu/project/pedagogiai-inyencsegek/ (2013.12. 13.)

Törökbálinti Falumúzeum. https://tajhazigazgatosag.skanzen.hu/torokbalinti-falumuzeum.html (2013.12. 13.)

Ajánlás a nemzetiségi arculat tervezéséhez a nemzetiségi oktatási és nevelési feladatokat ellátó intézményekben. https://umz.hu/wp-content/uploads/2021/06/NemzetisegiArculat.pdf (2013.12. 13.)

Textor, Martin R. – Bostelmann, A.: Das Kita-Handbuch. Kita-Handbuch - 1.400 Fachartikel, 1.100 Buchhinweise zur Kindergartenpädagogik (kindergartenpaedagogik.de) (2013.12. 13.)

Downloads

Published

2024-05-22

How to Cite

Karsainé Gasser, M., & Márkus, Éva. (2024). Some aspects of maintaining the folk traditions of the German minority in Hungary. Journal of Early Years Education, 12(1), 22–55. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.22.55

Issue

Section

Tematikus tanulmányok