Playful tasks for the experience-based exploration of the texts in the story book 'Maiden conceived in the dew'
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.72.82Keywords:
Slovak nationality education, folk tales, creative text processing, playful tasksAbstract
In the elementary school education of ethnic Hungarian children in Slovakia, they can consciously practise their understanding of various text types and their creation through playful activities and playful tasks in classes dealing with their ethnic culture. Playful fairy tale adaptations included in the Slovak nationalities education program, in the curricula of the early years of the nationalities’ classes, contribute to the familiarization of Slovak culture, to the appropriate level of literary understanding, and to the education of early readers.
Downloads
References
Baloghné, N. G. (2017). A nyelvtan oktatásának szerepe az idegennyelvi tanító- és óvodapedagógus képzésben. In Márkus, É., M. Pintér T. & Trentinné B. É. (szerk.), Jó gyakorlatok a korai idegen nyelvi fejlesztésben és pedagógusképzésben: Oktatás, kutatás, innováció (pp. 124–137). ELTE TÓK.
Gajdóné, G. A., Koósné S. J. & Merényi, H. (2022). Irodalmi mese, papírszínház, drámapedagógia. Lázár Ervin: A Kék meg a Sárga. Módszertani Közlemények, 62(2) pp. 33–57.
Gyivicsán, A. (2001). A szlovák mesékről. Eső. Irodalmi lap 2001/2. https://doi.org/10.1016/S0009-8981(01)00467-3
Kosová-Kolečányi, M. & Karig, S. (Eds.) (1988). A harmatban fogant hajadon. Szlovák fantasztikus mesék. Európa Kiadó.
Kosová-Kolečányi, M. (1988). Utószó. In Kosová-Kolečányi, M. & Karig, S. (Eds.), A harmatban fogant hajadon. Szlovák fantasztikus mesék (pp. 335– 351). Európa Kiadó.
Márkus, É. (2017). A mesepedagógia alkalmazási lehetőségei a kisgyermekkori idegennyelv-fejlesztésben (német jó gyakorlatok). In Márkus, É., M. Pintér T. &Trentinné, B. É. (szerk.), Jó gyakorlatok a korai idegen nyelvi fejlesztésben és pedagógusképzésben: Oktatás, kutatás, innováció (pp. 36–49). ELTE TÓK. https://docplayer.hu/68188909-Jo-gyakorlatok-a-korai-idegennyelvi-fejlesztesben-oktatas-fejlesztes-kutatas.html (2024. 03.20)
Márkus, É. (2017). Praktische Verwendungsbeispiele mundartlicher Texte im Unterricht anhand von Beispielen aus der Märchensammlung Reigöd vum Weidepam. In Márkus Éva & Klein, Á. (Hrsg.), Ungarndeutsche Kinderliteratur in Theorie und Praxis. Didaktische Handreichung für Pädagog_innen zum Unterricht der ungarndeutschen Nationalitätenkinderliteratur im Kindergarten und in der Primarstufe (pp. 58–71). PTE KPVK. https://umz.hu/project/ungarndeutsche-kinderliteratur-in-theorie-und-praxis/ (2024. 03.20)
Márkus Éva & Klein, Á. (Hrsg.) (2017). Ungarndeutsche Kinderliteratur in Theorie und Praxis. Didaktische Handreichung für Pädagog_innen zum Unterricht der ungarndeutschen Nationalitätenkinderliteratur im Kindergarten und in der Primarstufe. PTE KPVK.
Márkus, É., M. Pintér T. & Trentinné B. É. (szerk.) (2017). Jó gyakorlatok a korai idegen nyelvi fejlesztésben és pedagógusképzésben: Oktatás, kutatás, innováció. ELTE TÓK.
Márkus, É. (2020). Ungarndeutsche Märchen und ihre Rolle im Unterricht. In Lózsi, T. & Pölcz, Á. (szerk.), Disciplina in fabula. Közelítések a meséhez (pp. 19–31). ELTE Eötvös Kiadó. http://www.eltereader.hu/media/2020/03/Disciplina_in_fabula_BELIV_eek_web_drotozott.pdf (2024. 03.20.)
Márkus, É. (2021). Baranya megyei német népmesék a nemzetiségi oktatásban – Az Ördögcsúcs című mesekötet. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, (9)1, 131–144. http://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/2337/2142 (2024. 03.20) DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.131.144
Raffai, J. (2004). A magyar mesemondás hagyománya. Hagyományok Háza.
Raffai, J. (2023). Mesemondás. Kicsiknek. Nagyoknak. Magyarság Háza.
Sándor, I. (2021). Kinek mit meséljünk – besorolhatók-e a népmesék életkori szempontból? In Dala, S. & Sándor, I. (szerk.), Az élőszó ereje. Gondolatok mesemondóktól mesét mondóknak (pp. 73–80). Hagyományok Háza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.