Let’s Play, Linocut and Print!

Authors

  • Zsuzsanna Somogyi ELTE Tanító-és Óvóképző Kar, rajz- és vizuális kultúra tanári mesterképzés hallgatója

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.244.264

Keywords:

visual education, art education, printmaking, personal development, skill development

Abstract

The main topic of my inductive research – on the cusp of educational science and art education – was the role of graphic processes of reproduction (such as paper engraving, linocut, collage print) in visual education and their developmental impact on the personality of primary school children. Play, linocutting and printing are the three words that embrace the essence of printmaking techniques. But how relevant are these traditional techniques, which require precision, patience and a great deal of time, in today’s continually accelerating visual world? What can a child growing up with flickering images that change every hundredth of a second do with them? During the five months of fieldwork at the Munkácsy Mihály Elementary School of Art, my aim was, among other things, to answer these questions and to identify more accurately as well as to measure the developmental impact that I hypothesised. The focus of my research was on the development of visual skills (composition, abstraction, imagery, association) and the impact of the techniques on cognitive (attention, concentration) and social skills (cooperation, patience, acceptance, self-esteem).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakos, T. (1993). A grafikai technikák műveletisége és személyiségformáló ereje az alsó tagozatos vizuális nevelésben. In. Bálványos, H. (Ed.), Vizuális nevelés – Tanulmányok (pp. 82–93). Budapesti Tanítóképző Főiskola.

Bakos, T., Bálványos, H., Preisinger Zs. & Sándor, Zs. (2003). Vizuális kultúra III., A vizuális nevelés pedagógiája – a 6–12 éves korosztályban. Balassi Kiadó.

Balázsné Szűcs, J. (2008). Rajzelemzés belemagyarázás nélkül SZORT Bt.

Bércesi-Dienes, E. (2021). Szegény ember kőlevese – bábszínpadok kóstolója. In. Toma K., Podlovics É. & Stóka Gy. (Eds.), Sárospataki Pedagógiai Füzetek 28. Örökség és megújulás. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. https://doi.org/10.33031/SPF.2021.177

Biró, I. (2021). Számítógépes grafika és modellezés az iskolában – az IKT eszközök integrálási lehetőségei a vizuális nevelésben. Vizuális Kultúra, 1(4), 44–50. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/2.%20Biro%CC%81.pdf (2022. 07. 28.)

Bodor, P. (2013, Ed.). Szavak, képek, jelentés – Kvalitatív kutatási olvasókönyv. L’Harmattan Kiadó.

Bubik, V. & Simon, T. (2016). Vizuális kommunikáció: a 21. század domináns közlésmódja a kortárs művészetben és tudományban, megjelenése a vizuális nevelésben. Neveléstudomány, 2, 29–42. https://doi.org/10.21549/NTNY.14.2016.2.2

Corbin, J. & Strauss, A. (2015). A kvalitatív kutatás alapjai. L’Harmattan Kiadó. (2022. 07. 01.)

Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. Eötvös Kiadó.

Gaul-Ács, Á. & Kárpáti, A. (2018). Óvodás gyermekrajzok vizsgálata a három narratív rajz képalkotó feladatsorral. Magyar Pedagógia, 118(3), 279–306. https://doi.org/10.17670/MPed.2018.3.279

Geisbühl, T. (2021). Kortárs művek az órán Részlet az 5-8. évfolyamok számára írt „kortárs vizuális művészet tanítása” modul programjából és megvalósításának tapasztalataiból. Vizuális Kultúra, 1(3), 12–25. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/05/1.%20Geisb%C3%BChl.pdf (2022. 07. 28.)

Kárpáti, A. (2015). Gyermekrajz óvodás és kisiskolás korban – A nyomhagyástól a képi nyelvig Konstantin Filozófus Egyetem. https://kis.ukf.sk/wan/1138.pdf (2022. 07. 28.)

Kárpáti, A., & Nagy, A. (2019). Digitális kreativitás – a vizuális és informatikai kultúra szinergiája. Iskolakultúra, 29(4–5), 86–98. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.4-5.86

Klima, G. (2021). Digitális kreativitás fejlesztés távoktatási környezetben - Egy 3D tervező projekt Vizuális Kultúra, 1(4), 38–43. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/Vizkult_2021_4.pdf (2022. 07. 28.)

Mérei, F. (1945). A gyermek világnézete. n.a. Anonymus Irodalmi és Művészeti Kiadó Részvénytársaság.

Nagy, L. (2021). Digitális lelkek, avagy hogyan fejlesszük a Z és Alfa generációt? Vizuális Kultúra,. 1(4), 34–37. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/Vizkult_2021_4.pdf (2022. 07. 28.)

Pálinkás-Purgel, Zs. (2019). Alfa generáció – a „digitális bébik” kora. Új Köznevelés, 75(1–2), https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/alfa-generacio-a-digitalis-bebik-kora

Pataky, G. (2012). A vizuális képességek fejlődése 6-12 éves korban, a tárgykultúra tanításának területén ELTE TÓK. https://ppk.elte.hu/file/pataky_gabriella_dissz.pdf (2022. 07. 28.)

Pataky, G. (2017). Plasztikai képességek fejlődése 3–7 éves korban a CEFR_VL kompetenciamodell tükrében. Diagnosztikus vizsgálat a síkbeli (2D) és a térbeli (3D) alkotások köréből a vizuális nevelés rendszerében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 5(1), 171–187. https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.171.187

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5)

https://doi.org/10.1108/10748120110424816 (2022. 07. 28.)

Somogyi, Zs. (2020). Sokszorosító grafika a vizuális nevelésben., ELTE TÓK, tanító alapképzés szakdolgozata

Szabados, Á. (1972). Műhelytitkok: Metszés és nyomtatás Corvina Kiadó.

Székácsné Vida, M. (1971). Gyermekművészet Japánban, Corvina Kiadó.

Szokolszky, Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó.

Orosz, C., Havasi, T., Gaul, E., & Tóth, T. (2018). Digitális kultúra a kortárs képzőművészetben és a művészetpedagógiában. Iskolakultúra, 28(1–2), 63–89. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2018.1-2.63

Winkler, M. (2021). Örömmel az iskolában. 9. EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. http://www.pukanszky.hu/eloadasok/2021_SELYE_TANITOKEPZES_PSP/WINKLER%20MARTA_OROMMEL_KESZ.pdf (2022. 07. 01.)

Nemzeti alaptanterv (2020), Magyar Közlöny 17. sz. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/3288b6548a740b9c8daf918a399a0bed1985db0f/letoltes (2022. 07. 01.)

Kerettanterv 2020, Vizuális kultúra 1-4. évf.https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf (2020. 11. 01.)

A Zuglói Munkácsy Mihály Általános Iskola és AMI pedagógiai programja és helyi tanterve 2018. Program osnovna šola, Likovna vzgoja, Ucni nacrt – Szlovén Művészetoktatás Tanterv https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_likovna_vzgoja.pdf (2022. 12. 11.)

https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/nem-vagyok-robot-szingularitas-hatarain (2022.12.11.)

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Somogyi, Z. (2023). Let’s Play, Linocut and Print!. Journal of Early Years Education, 11(2–3), 244–264. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.244.264