Pre-schoolers’ use of digital devices and their knowledge of the Internet

Authors

  • Noémi Gados ELTE Tanító- és Óvóképző Kar. gyermekkultúra mesterszakos hallgató
  • Noémi Janek Érdi Móra Ferenc Általános Iskola és EGYMI Utazó Gyógypedagógusi Hálózat https://orcid.org/0000-0003-2170-3314

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.221.243

Keywords:

Internet, smart devices, digital, early childhood, research among pre-school children

Abstract

This research presents the useage of digital devices and the knowledge of Internet of preschool children. The children in this study were born after 2015 and are raised as members of the Alpha generation in a world where digital devices are within reach. The survey focuses specifically on children’s activities and knowledge, presents the literature data and results that are essential for a deeper understanding of the topic. The most important result of the research could be considered as the peculiarities of child learning, since children are able to consume digital content even without regular use. It supports the view that digital education and digital compensation may be necessary in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfa Generáció Labor (2018). Hogyan befolyásolja az óvodáskori képernyőhasználat a későbbi képzelőerőt? https://www.alfageneracio.hu/ (2022. 04. 12.)

Babbie, E. (2001). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó.

Borba, M. E d. D. (2016). Szelfimánia. Jaffa Kiadó.

Chapman, G. & Pellicane, A. (2016). Netfüggő gyerekek. Harmat Kiadó.

Csépe, V. & Török, Á. (2020). Az okoseszközök használata kognitív idegtudományi nézőpontból. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 133–145. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.133.145

Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. Eötvös Kiadó.

de Vincentiis, R. (2019). A mobiltelefonok rövid története 1973-tól napjainkig. https://musa.news/hu/una-breve-storia-dei-telefoni-cellulari-dal-1973-a-oggi/ (2022. 04. 10.)

European Commission (2021). Shaping Europe’s digital future. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/broadband-hungary (2022. 04. 10.)

Gyarmathy, É. (2012). Egy átmeneti korszak nyűgei és áldásai. In Digitális degeneráció 2.0. OFOE. Underground Kiadó. http://real.mtak.hu/8806/1/4.%20Digi2%20atmeneti%20kor%20nyugei.pdf

Henn, B. (2013). Hogyan kell felkészülni a digitális átállásra? https://www.hogyankell.hu/Felk%C3%A9sz%C3%BClni_a_digit%C3%A1lis_%C3%A1t%C3%A1ll%C3%A1sra (2022. 04. 10.)

Janek, N. (2019). „Google-bácsi mindent tud” – eredmények és tapasztalatok az óvodások digitális eszköz- és internethasználatának vizsgálatáról. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 7(2–3), 95–110. https://doi.org/10.31074/20192395110

Konok, V., Peres, K., Ferdinandy, B., Jurányi, Zs., Bunford, N., Ujfalussy, D. J., Réti, Zs., Kampis, Gy. & Miklósi, Á. (2020). Hogyan hat a mobileszköz-használat az óvodások figyelmére és társas-kognitív készségeire? Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 13–31. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.13.31

Központi Statisztikai Hivatal (2015). A háztartások életszínvonala, 2014. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/hazteletszinv/hazteletszinv14.pdf (2022. 04. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal (2020a). A háztartások információs- és kommunikációseszköz-használatának főbb jellemzői. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/2020/01/index.html#

avilghlhasznlatbanaziskolaivgzettsgszerinttovbbraisjelentsklnbsgtapasztalhat (2022. 04. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal (2020b). Az aktív, a nyugdíjas és az egyéb inaktív háztartások tartós fogyasztási cikkeinek éves átlagos állománya jövedelmi ötödök (kvintilisek) szerint [100 háztartásra jutó darab]. https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0039.html (2022. 04. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal (2020c). Gyermekes háztartások. https://www.ksh.hu/infografika/2020/internet_eleres.pdf?utm_source=kshhu&utm_medium=banner&utm_campaign=theme-informacio-kommunikacio (2022. 04. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal (2022a). Az internethasználat gyakoriságának megoszlása. https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0018.html (2022. 04. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal (2022b). Az internethasználók arányának alakulása a lakosságon belül az utolsó használat időpontja szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/ikt/hu/ikt0017.html (2022. 04. 10.)

Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája (2021). Mit gondolnak az óvodások a digitalizációról. https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini (2022. 04. 10.)

Médiatanács, Médiatudományi Intézet (2015). Az internet hazai megjelenése. https://nmhh.hu/cikk/192602/Az_internet_hazai_megjelenese (2022. 04. 10.)

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (2020). Digital parenting kutatás 7-16 éves gyermekekkel és szüleikkel. https://nmhh.hu/dokumentum/224270/NMHH_PSYMA_7_16_eves_2021_KUTATASI_JELENTES.pdf (2022. 04. 10.)

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (2021). Internetes közönségmérési adatok (2021. IV. negyedév). https://nmhh.hu/cikk/226391/Internetes_kozonsegmeresi_adatok_2021_IV_negyedev (2022. 04. 10.)

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Twenge, J. M. (2017). iGeneráció. Édesvíz Kiadó.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Gados, N., & Janek, N. (2023). Pre-schoolers’ use of digital devices and their knowledge of the Internet. Journal of Early Years Education, 11(2–3), 221–243. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.221.243