Adventures of primary school students in museum(s)

Authors

  • Anikó Fogelné Pálos Szennai Fekete László Általános Iskola
  • Anett Schlichter-Takács 2MATE Kaposvári Campus Neveléstudományi Intézet Szakdidaktikai Tanszék https://orcid.org/0000-0001-6594-9450

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.131.177

Keywords:

museum learning, museum and education, primary school, local curriculum, sample project in the museum

Abstract

“Edutainment” plays an increasingly prominent role in museums today. Education has become one of the important roles played by museums. Museums have become a real part of the educational process, which also implies closer cooperation with educational institutions (Takács, 2013; Schlichter-Takács & Csimáné, 2020; Albrecht, 2022). The interactive environment of the museum and the experience-based methods of museum learning can help make school learning more effective. The application of a varied museum pedagogic methodology in practice can provide excellent teaching/learning opportunities for teachers and their students, for experiential learning in the curriculum (Takács, 2013; Schlichter-Takács & Csimáné, 2020). Nevertheless it is still that case that fewer educators taking advantage of the opportunities inherent in museums than those who are not. Of course, there are many aggravating factors: previous negative museum experiences (Kolosai, 2020), overburdened teachers, reductions in teaching hours, as well as matters of cost. There are, however, those who are not deterred by all this. The László Fekete Primary School in Szenna is a successful example. In our study, we show how museum learning can be integrated into the local curriculum of junior students and we also present a detailed sample project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albrecht, Zs. (2022). Test/tér/kép – kísérlet a múzeumi tér és térélmény gyermeki test felőli megközelítésére. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(4), 300–311. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.300.311

Apáczai Tudástár www.apaczaitudastar.com

Babulka, P. & Kósa, G. (2003). Képes gyógynövénykalauz. Herbária Országos Gyógynövényforg.

Borz, Zs. (2016). Iskola és múzeum – zenei metódusok a múzeumpedagógiában. Parlando, 57(3), oldalszám nélkül. http://www.parlando.hu/2016/2016-3/Borz_Zsofia-Iskola_es_muzeum.pdf (2023. 01. 20.)

Burai, L. & Faragó, A. (2017). Hétszínvirág munkafüzet 3. . Oktatási Hivatal.

Csepinszky, M. (2008). A szennai szabadtéri néprajzi gyűjteményben felépített somogyszobi lakóház áttelepítésének története. Somogyi Múzeumok Közleményei 18, 313–326. http://smmi.hu/publikaciok/2008/27%20Csepinszky%20M.pdf (2023. 01. 20.)

Csesznák, É. (2010). Múzeum és iskola kommunikációja. In Bereczki, I. & Sághi I. (Eds.), Múzeumi kommunikáció az oktatás szolgálatában (Múzeumiskola 7.) (pp. 59–63). Oktatási segédanyag, Múzeumi Oktatási és Képzési Központ.

https://www.mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20130613/mko_muzeumiskola_7.pdf (2023. 01. 20.)

Mester, M. (2017). A mi világunk. Környezetismereti tankönyv 3. évfolyam. Apáczai Kiadó.

Hegedüs, A. (2017). 21. századi múzeumpedagógia az egyetemisták szemével. Veritatis Imago 1(2), http://veritatisimago.hu/ViII-Hegedus_A.html

Hooper-Greenhill, E. (2007). Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance. Routledge.

Káldy, M. (2009). Múzeumpedagógiai tevékenységek tára. In Bereczki, I. & Sághi I. (Eds.), Pedagógus képzők képzése: Múzeumok közoktatási hasznosítása (Múzeumiskola 3) (pp. 53–59). Oktatási segédanyag . Szentendre.

https://www.mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20130613/pkk_muzeumiskola_3.pdf (2023. 01. 20.)

Kocsis, M., Koltai, Zs. & Reisz, T. (2018). Pedagógusok múzeumhasználata. Múzeumpedagógiai tapasztalatok és igények a hazai pedagógusok körében. Múzeumi Oktatási és Képzési Központ. https://mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20210128/pedagogusok-muzeumhasznalata.pdf (2023. 01. 20.)

Koltai, Zs. (2010). Helyzetjelentés a hazai múzeumpedagógia eredményeiről és kihívásairól. Iskolakultúra, 20(3), 107–123. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20998

Kolosai, N. (2020). Óvodások a múzeumban. In Boros, T. (Ed.), Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek (pp. 1–17). Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ.. https://mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20200416/kolosai_n_ovodasok_a_muzeumban.pdf (2023. 01. 24.)

Koltai, Zs. (2011). A múzeumi kultúraközvetítés változó világa: a múzeumi kultúraközvetítés pedagógiai és andragógiai szempontú vizsgálata. Iskolakultúra Könyvek. Gondolat Kiadó.

Káldy, M. (2014). Miért és hogyan menjen múzeumba egy pedagógus?- Interjú Kály Máriával. Modern Iskola, 2014.10. 27. https://moderniskola.hu/2014/10/%E2%80%8Bmiert-es-hogyan-menjen-muzeumba-egy-pedagogus/ (2023. 01. 20.)

Németh, Cs. (2009). Múzeum és iskola változó kapcsolatáról. In Vásárhelyi, T. & Kárpáti, A. (Eds.), A múzeumi tanulás kézikönyve. Továbbképző tanfolyami jegyzet (pp. 197–200). Magyar Természettudományi Múzeum – ELTE TTK Multimédiapedagógiai és Információtechnológiai Központ.

Palotainé Simon, I. (2003). „A múzeumpedagógia elméleti alapjai.” In Foghtűy, K. & Szepesházyné Kurimay, Á. (Eds.), Múzeumpedagógiai tanulmányok I. (pp. 11–18). ELTE PPK Oktatásmódszertani Központ

Sinkó, I. (2009). Amikor tanteremmé változnak a múzeumok – Múzeumpedagógia Magyarországon és a nagyvilágban. MúzeumCafé 10., 3(2), oldalszám nélkül http://muzeumcafe.hu/hu/amikor-tanteremme-valtoznak-muzeumok/ (2023. 01. 20.)

Szennai Fekete László Iskola Pedagógiai Programja 2018.

Farkas, Zs. (2008). Gyógyfüvek és bájitalok. In Láng, R. & Farkas Zs., Szövegértés, szövegalkotás „Függöny mögött varázsláda” 3. évfolyam. Mezőkön, réteken Tanári útmutató (pp. 109–130.). „SuliNova” Közoktatás-fejlesztési és pedagógus-továbbképzési Kht. https://www.kooperativ.hu/szovegertes/Modulle%C3%ADr%C3%A1sok/3.%20%C3%A9vfolyam/C-t%C3%ADpus%20B%C3%A1b-dr%C3%A1ma/Sz%C3%B6vC_03_tan%C3%A1r.pdf (2023. 01. 20.)

Ringert, Cs. (2022). A digitális múzeumpedagógia modellje. Közösségi Kapcsolódások, 1, 92–112. https://doi.org/10.14232/kapocs.2022.1.92-112

Schlichter-Takács, A., & Csimáné Pozsegovics, B. (2020). Múzeumpedagógia újragondolva – A kaposvári Rippl-Rónai Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásainak vizsgálata, módszertani megújítása. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 8(2), 232–259. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.2.232.259

Schlichter-Takács, A. & Csimáné Pozsegovics, B. (2023). Múzeumi tanulási lehetőségek digitális technológiákkal – nyelvi múzeumok példáival. Magyar Nyelvőr, 147(5), 738–754. https://doi.org/10.38143/Nyr.2023.5.738

Takács, A. (2013). A művészeti nevelés jó gyakorlatai hazai múzeumokban-Múzeumpedagógia, a pedagógusok nélkülözhetetlen eszköztára. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 1(2), 48–56. https://doi.org/10.31074/gyntf.2013.2.48.56

Takács, A. (2015). Tanulás a múzeumban – A kaposvári Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum jó gyakorlata. In Németh, B. (Ed.), Pécsi Tanuló Város-Régió Fórum. Tanulmányok, elemzések (pp. 53–55). Pécsi Tudományegyetem. https://adoc.pub/pecsi-tanulo-varos-regio-forum-tanulmanyok-elemzesek.html (2023. 01. 20.)

Takács, A. & Walter, I. (2014). Szenna, a kadarkúti kistérség kulturális márkája. Köztes-Európa, 6(2–3), 217–228. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/vikekke/article/view/12686

Vásárhelyi, T. & Sinkó, I. (2004). Múzeum az iskolatáskában. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Walter, I. & Takács, A. (2011a). Emocionális nevelés informális utakon – általános iskolások a múzeumban. In Hajdicsné Varga, K. (Ed.), Nevelés és társadalom: hagyomány és megújulás. Képzés és Gyakorlat Konferenciák V. (pp. 291–299). Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

Walter, I. & Takács, A. (2011b). Pedagógusok új szerepben, múzeumpedagógiai módszerek alkalmazása a gyakorlatban – mint új perspektíva. In Pinczésné Palásthy, I. (Ed.), A református tanítóképzés múltja, jelene, jövője (pp. 130–134). Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola.

Young, S., Eadie, T., Suda, L. & Church, A. (2021). LEARN: essential elements of museum education programs for young children. Curator: The Museum Journal, 65(1), 209–223. https://doi.org/10.1111/cura.12456

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Fogelné Pálos, A., & Schlichter-Takács, A. (2023). Adventures of primary school students in museum(s) . Journal of Early Years Education, 11(2–3), 131–177. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.131.177