A nemekről való tudás és nemi identitás fejlődése autizmussal élő óvodásoknál

Szerzők

  • Szandra Lukács

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.3.87.100

Kulcsszavak:

nemi identitás, pszichoszexuális fejlődés, játék, autizmus spektrum zavar, integrált nevelés-oktatás

Absztrakt

Az „én” és az identitás fejlődése szempontjából az óvodás évek meghatározóak. Jelen tanulmányban ezért elsősorban az óvodáskorra jellemző fejlődési út kerül több irányból bemutatásra, kiegészítve a „tipikus” fejlődés fonalát autizmus spektrumba tartozó tanítványok identitásának alakulására vonatkozó tapasztalatok megosztásával. Az autizmus spektrumba tartozó gyermekek nemi identitás fejlődésére vonatkozó kutatások szűk körűek, többségében egyéni eseteket bemutató leírások (Mukkades, 2002; Schalkwyk, Klingensmith és Volkmar, 2015).

A kis mintás kutatás (N = 4) arra kereste a választ, hogy a nemekről való tudás milyen jellemzői figyelhetők meg az autizmus spektrumba tartozó óvodások esetében. Az 5–7 év közötti, jó képességű, integrált óvodába járó, autizmus spektrumba tartozó fiúgyermekekkel folytatott beszélgetés és közös játék tapasztalatai azt mutatták, hogy a nemekről alkotott tudásuk és saját nemi identitásuk a „tipikus” fejlődési utat követve történik.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2016-10-28 — Frissítve ekkor: 2022-09-26

Verziók

Hogyan kell idézni

Lukács, S. (2022). A nemekről való tudás és nemi identitás fejlődése autizmussal élő óvodásoknál. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 4(3), 87–100. https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.3.87.100 (Original work published 2016. október 28.)