Self-regulated learning
The possibilities and potential of gamification in teaching English to 10-12-year-old learners
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.241.261Keywords:
self-regulated learning, gamification, English as a second language, best practice, 10-12-year-old learnersAbstract
In today’s society language skills and learning skills are essential to establishing a career. If they are to succeed young employees need to start developing these skills and abilities during their elementary education. The importance of self-regulated learning has again been spotlighted by the coronavirus pandemic. This article aims to present the author’s best practice, with which language teachers can lay the foundations of self-regulated learning of 10-12-year-old students by introducing the concept of gamification. Not only does gamification contribute to the individual development of students and teachers, but it provides a useful tool for teaching and learning about conscious and responsible decision-making.
Downloads
References
Bárdos, J. (2002). Az idegen nyelvi mérés és értékelés elmélete és gyakorlata, Nemzeti Tankönyvkiadó.
Dávid, M., Taskó, T., Héjja-Nagy, K., Mester, D., Dorner, L. & Estefánné Varga, M. (2016). Az önszabályozó tanulás fejlettségének összefüggései a tanulási eredményességgel és az IKT-használat gyakoriságával. Magyar Pszichológiai Szemle, 71(1), 197–225. https://doi.org/10.1556/0016.2016.71.1.10
Deterding, S., Sicart, M., Nacke, L., O’Hara, K., Dixon, D. (2011). Gamification. Using Game-Design Elements in Non-Gaming Contexts. In Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 2425–2428). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/1979742.1979575
D. Molnár, É. (2014). Az önszabályozott tanulás pedagógiai jelentősége. In Buda, A. & Golnhofer, E. (Eds.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből, 2013. Tanulás és környezete (pp. 29–54). MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság. http://real.mtak.hu/28312/1/2_D%20Moln%C3%A1r%20%C3%89va_0528.pdf (2022.07.01.)
Falus, I. (2007). A pedagógus. In Falus, I. (Ed.), Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához (pp. 79-99). Nemzeti Tankönyvkiadó.
Fromann, R. (2012). Gamification – épülőben a Homo Ludens társadalma? In Nagy Edit (Ed.), A fiatal kutatók Magyarország megújulásáért - A Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület III. PhD. konferenciája (pp. 11–24). Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület.
Fromann, R. (2017). Játékoslét – A gamifikáció világa, Typotex.
Hunya, M. (2014). Reflektív pedagógus – reflektív gyakorlat. Oktatáskutató és fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/reflektiv-pedagogus-reflektiv-gyakorlat (2022.07.01.)
Kovács, J. (2009). A gyermek és az idegen nyelv, Eötvös József Könyvkiadó.
Lewis, G. (2009). Bringing Technology into the Classroom, Oxford University Press.
Maley, A. (2003). Assessing Young Learners, Oxford University Press.
Mikonya, Gy. (2017). Az értékelés sokszínűsége. In Károly, K. & Homonnay, Z. (Eds.), A tanulás és tanítás értékelése (pp. 21-37). ELTE Eötvös Kiadó.
Molnár, É. (2002a). Az önszabályozó tanulás. Iskolakultúra, 12(9), 1–16. http://www.epa.oszk.hu/00000/00011/00063/pdf/tanulm2002-9.pdf (2022.07.01.)
Molnár, É. (2002b). Önszabályozó tanulás: nemzetközi kutatási irányzatok és tendenciák. Magyar Pedagógia, 102(1), 6377. https://www.magyarpedagogia.–hu/document/Molnar_MP1021.pdf (2022.07.01.)
Nahalka I. (2003). A tanulás. In Falus I. (Ed.), Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. (pp. 103‒136). Nemzeti Tankönyvkiadó.
Prievara, T. (2015). A 21. századi tanár. Neteducatio.
Prievara, T., & Nádori, G., (2018). A 21. századi iskola. Enabler Kft.
Réthy, E. (2002). A kognitív és motivációs önszabályozást kialakító oktatás. Iskolakultúra, 12(2), 3–12. http://real.mtak.hu/60923/1/EPA00011_iskolakultura_2002_02_003-012.pdf (2022.07.01.)
Rigóczki, Cs. (2016). Gamifikáció (játékosítás) és pedagógia. Új Pedagógiai Szemle, 2016(3-4), https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/gamifikacio-jatekositas-es-pedagogia (2022.07.01.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.