A korai célnyelvi fejlesztés helyzete a magyar óvodákban: nemzetiségi és idegennyelvi programok és szolgáltatások

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.29.58

Kulcsszavak:

óvoda, idegennyelv-elsajátítás, célnyelvi programok, célnyelvi szolgáltatások

Absztrakt

A korai célnyelvi fejlesztés napjainkra a nyelvoktatás dinamikusan fejlődő, önálló kutatási területévé vált. Egyre több óvoda kínál célnyelvi tevékenységeket, melyekről azonban kevés statisztikai adat áll rendelkezésre. Jelen tanulmányban a hazai óvodák által nyújtott célnyelvi (nemzetiségi és idegennyelvi) programokat és szolgáltatásokat térképezzük fel. Óvodavezetőknek kiküldött országos kérdőíves vizsgálatunk által választ kapunk arra, hogy milyen fenntartású óvodák támogatják leginkább a célnyelv-elsajátítást, milyen formában jelenik meg a célnyelvi fejlesztés a nevelési intézményekben, melyek a leggyakrabban megjelenő célnyelvek és kik támogatják a nyelvi fejlesztést.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

/2012. (XII. 17.)(2023). Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor

/2013. (III. 1.) EMMI rendelet a nemzetiség óvodai nevelésének irányelve és a nemzetiség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. (2023).https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1300017.EMM&timeshift=20170831&txtreferer=00000003.TXT

évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. (2023). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv

/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról. (2023. 03.15.). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300326.kor

A New Framework Strategy for Multilingualism. (2005). Brussels: Commission of the European Communities. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0596:FIN:en:PDF

A Tanács ajánlása a magas színvonalú kisgyermekkori nevelési és gondozási rendszerekről. (2019). Európai Tanács. Az Európai Unió Hivatalos Lapja, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019H0605(01)&from=HU

Bajusz, K. (2011). A felnőttkori tanulás szakágazatai - A felnőttoktatás funkciórendszere és kompetenciái. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar.

Bakti, M., Csetényi, K., Juhász, V. & Szarvas, J. (2018). Legyen élmény a nyelvtanulás! Élményalapú, informális, idegennyelv-tanítási módszertan. EFOP-3.2.14-17-2017-00001. https://arts.u-szeged.hu/download.php?docID=87064

Bloomfield, L. (1984). Language. University of Chicago Press.

Boncsér, Á., Polonyi, T. É. & Abari, K. (2010). Szövegértő olvasás a kéttannyelvű oktatásban részt vevő diákok körében. Alkalmazott Pszichológia, 12(3–4), 5–30.

Coombs, P. H., Prosser, R. C. & Ahmed, M. (1973). New paths to learning for rural children and youth. International Council for Educational Development.

Cuq, J. P. (1989). A francia mint második nyelv: fogalmi meghatározás kísérlete. L’information grammaticale, 10(43), 36–40.

Cs. Czachesz, E. & Vidákovich, T. (2003). A két tannyelvű oktatás és a kognitív kompetencia néhány összefüggése. Vizsgálat magyar két tannyelvű középfokú oktatás köréből. Modern Nyelvoktatás, 9(2–3), 14–24.

Diebold, A. (1961). Incipient bilingualism. Language, 37(1), 97–112.

EFOP 3.4.3. (2019).

Fáyné Dombi, A. & Sztanáné Babics, E. (2015). Játékpedagógia. TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008. https://eta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1658

felvi.hu. (2023). Óvodapedagógus szak (A) - Szakleírás. https://www.felvi.hu/felveteli/szakok_kepzesek/szakleirasok/!Szakleirasok/index.php/szak/80/szakleiras

Fenyődi, A., Poros, A., Lo Bello, M., Kruppa, É., Árva, V. & Trentinné Benkő, É. (2021). Online education and ‘best’ practices in foreign language teacher’s education during the 2020/2021 lockdown period Gyermeknevelés Online Tudományos Folyóirat, 9(2), 286–313. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.286.313

Grosjean, F. (1982). Life with two languages. Harvard University Press.

Grosjean, F. (2001). The Bilingual’s Language Modes. In J. Nicol (Ed.), One mind, two languages: Bilingual language processing (pp. 1–22). Blackwell Publishing.

Hamers, J. & Blanc, M. (1989). Bilinguality and bilingualism. Cambridge University Press.

Haugen, E. (1972). The Ecology of Language. Standford University Press.

How the European Council works. (2022). European Council. https://www.consilium.europa.eu/en/european-council/how-the-european-council-works/

Illés-Molnár, M. (2009a). Anyanyelv és idegen nyelv között félúton. A magyar nyelv és kultúra tanításának szakfolyóirata, 1–2., 58–65.

Illés-Molnár, M. (2009b). Minden anyanyelv származási nyelv, de nem minden származási nyelv anyanyelv. Anyanyelv-pedagógia, 3. https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=191

Johnstone, R. (2002). Addressing „The age factor”: Some implications for Language Policy. Council of Europe.

Kitzinger, A. (2013). Kit nevezünk kétnyelvűnek. Soproni Téma, 2(19),

Kitzinger, A. (2015a). A Chapter from Hungarian Multilingual–Multicultural Education. Neveléstudomány: Oktatás-Kutatás-Innováció, 3(2), 63–79.

Kitzinger, A. (2015b). Multilingual and Multicultural Challenges in a Hungarian Kindergarten. Angol nyelvű PhD disszertáció. Pázmány Péter Katolikus Egyetem.

Klein, Á. (2011). A nyelvelsajátítástól a nyelvtanulásig. Anyanyelvelsajátítás – kétnyelvűség – idegennyelv-tanulás. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/nyelv_elsajatitas/index.html

Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári Egyetem.

Kovács, I. J. & Czachesz, E. (2021). Mit szeretnének a szülők? Iskolakultúra, 31(10), 16–37.

Kovács, J. (2002). Az alsó fokú angolnyelv-oktatás helyzete Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás küszöbén. Modern Nyelvoktatás, 30–36.

Kovács, J. (2006). Magyar-angol kéttannyelvű általános iskolai programok közoktatásunkban. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Kovács, J. (2009). A gyermek és az idegen nyelv. Eötvös József Könyvkiadó.

Kovács, J. (2013). Ahol a nyelvtanulás gyerekjáték: Angol nyelvi fejlesztés a Csata utcai iskolában. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 1(2), 96–100. https://doi.org/10.31074/gyntf.2013.2.96.100

Kovács, J. (2018). Iskola, nyelv, siker: 30 éves a hazai kéttannyelvű oktatás. Eötvös József Könyvkiadó.

Kovács, J. & Trentinné Benkő, É. (2014). The world at their feet. Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt.

Krashen, S. (1981). Second language acquisition and second language learning. Oxford: Pergamon Press.

KSH. (2021). Oktatási adatok, 2019/2020. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1920/index.html (2023. 02. 23.)

Kühne, N. (2003). Wie Kinder Sprache lernen. Primus Verlag.

Lenneberg, E. (1967). Biological Foundations of Language. Hospital Practice, 2(12), 59–67. doi:10.1080/21548331.1967.11707799

Leopold, W. (1939). Speech development of a bilingual child: Vocabulary growth in the first two years. Northwestern University Press.

Lighbown, P. & Spada, N. (2013). How languages are learned. Oxford University Press.

Locke, J. (1993). The Child’s Path to Spoken Language. Harvard University Press.

Mándoki, R. & Hegedűs, R. (2020). Korai idegennyelv-elsajátítás óvodai és otthoni környezetben. In Generációk közötti konfliktusok és megoldási stratégiák (pp. 97–108). Forstag Kft.

Mándoki, R. & Hegedűs, R. (2022). Idegen nyelvi tevékenységek lehetőségének befolyásoló szerepe az óvodaválasztásban. https://www.researchgate.net/publication/

_IDEGEN_NYELVI_TEVEKENYSEGEK_LEHETOSEGENEK_BEFOLYASOLO_SZEREPE_AZ_OVODAVALASZTASBAN_1 (2023. 02. 15.)

Márkus, É. (2019). A nemzetiségi tanítóképzés története. Pedagógusképzés, különszám, 39–50. https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2019.ksz.03

Márkus, É. (2020). A kétnyelvű nemzetiségi nevelés-oktatás az óvodában és az általános iskolában. In O. Endrődy, B. Svraka & Zs. F. Lassú (Eds), Sokszínű pedagógia - Inkluzív és multikulturális szemléletmód a pedagógiai gyakorlatban (pp. 119–131). ELTE Eötvös Kiadó.

Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (Eds.). (2014). A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata. ELTE Eötvös Kiadó.

Márkus, É., Trentinné Benkő, É. & M. Pintér, T. (2017, Eds). Jó gyakorlatok a korai idegen nyelvi fejlesztésben és pedagógusképzésben: oktatás, kutatás, innováció. ELTE TÓK.

Marton, V., Kovács, I. J. & Czachesz, E. (2022). Inclusive bilingual early years education by means of the Reggio Emilia Approach. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2), 114–131. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.114.131

Mihaljevic-Djigunovic, J. & Vilke, M. (2000). Eight years after: Wishful thinking vs. facts of life. In J. Moon & M. Nikolov (Eds.), Research into teaching English to young learners: International perspectives (pp. 66–-86). Univérsity Press Pécs.

Morvai, E. & Poór, Z. (2006). Korai nyelvoktatás a magyar oktatási intézményekben. Oktatási Minisztérium.

Morvai, M. (2010). Beszámoló a Városi Óvodák Fáy lakótelepi tagóvodája két nevelési nyelvű óvodai program bevezetésének tapasztalatairól. https://papa.smartonkormanyzat.hu/data-files/userfiles/files/kt-20100916-01.pdf

Myers-Scotton, C. (2006). Multiple voices: An introduction to bilingualism. Blackwell.

Nemes, M. & Megyesiné Varga, Z. (2016). A játék szerepe az idegen nyelvi foglalkozásokon.https://www.researchgate.net/publication/332656094_A_jatek_szerepe_az_idegen_nyelvi_foglalkozasokon (2023.01.15.)

Nemes, M. & Nagy, A. (2018). A korai nyelvtanítás története Nyíregyházán a rendszerváltástól napjainkig. Különleges Bánásmód, 4(2), 7–18.

Nemzetközi kulturális kapcsolatok – egy európai uniós stratégia. (2017). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/LSU/?uri=CELEX:52016JC0029

Nikolov, M. (2007). A magyarországi nyelvoktatás-fejlesztési politika - nyelvoktatásunk a nemzetközi trendek tükrében. In Vágó. I. (Ed.), Fókuszban a nyelvtanulás (pp. 43–72). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Nikolov, M. & Timpe-Laughlin, V. (2020). Assessing young learners’ foreign language abilities. Language Teaching, 54(1), 1–37. https://doi.org/10.1017/S0261444820000294

Oerter, R. & Montada, L. (1987). Entwicklungspsychologie. Psychologie Verlagsunion.

Oktatási Hivatal. (2020). Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf

Oktatási Hivatal. (2023). Gyakran ismételt kérdések a nemzetiségi nevelés, oktatás tanügyigazgatási területén. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Nemzetisegi/Gyik.pdf

Oktatási Hivatal TKHF Tanügy-igazgatási és Ellenőrzési Osztály(2022). Jelentés a nevelési-oktatási intézményi férőhelyek számáról és a nevelésben-oktatásban részt vevő gyermekek, tanulók létszámáról a köznevelésben. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/kozerdeku_adatok/Oktatasi_Hivatal_Jelentes_2021_2022_tanevrol.pdf (2023.02.23.)

Pásztor, E. J. (2019). A játékos idegennyelvi foglalkozások megjelenése a magyarországi óvodákban 1959-től napjainkig, különös teintettek a soproni és Sopron környéki óvodákra. Doktori PhD értekezés. ELTE PPK. https://www.ppk.elte.hu/dstore/document/222/doktorjelolt_pasztorenikojudit_disszertacio.pdf (2023.02.15.)

Penfield, W. & Roberts, L. (1959). Speech and Brain Mechanisms. Princeton University Press.

Presidency Conclusions. (2002). Barcelona European Council. SN 100/1/02 REV 1. Barcelona. https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/69871.pdf

Proposal for a Council Recommendation on a comprehensive approach to the teaching and learning of languages. (2018). European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52018SC0174&from=EN (2023.02.22.)

Skutnabb-Kangas, T. (1997). Nyelv, oktatás és a kisebbségek. Teleki László Alapítvány Könyvtára.

Szaszkó, R. & Jezsik, K. (2016). A korai kéttannyelvű oktatás hatása a kisiskolások anyanyelvi szövegértési és helyesírási kompetenciájára. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 4(1), 55–64. https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.1.55.64

Titone, R. (1996). Loquor ergo sum: From communicative competence through bilingualism to metalinguistic development. Some theoretical pointers and research perspectives. In Alatis, J.E., Straehle, C.A., Ronkin, M. & Callenberger, B. (Eds.), Georgetown University Round Table on Languages and Linguistics (pp. 164–182). Georgetown University Press.

Trentinné Benkő, É. (2015a). Tanulási eredmények értékelése a korai kétnyelvű fejlesztésre felkészítő pedagógusképzésben. Neveléstudomány: Oktatás-Kutatás-Innováció, 3(2), 30–62.

Trentinné Benkő, É. (2015b). A korai kétnyelvűség támogatására szolgáló pedagóguskompetenciák és pedagógusképzés. ELTE Eötvös Kiadó.

Trentinné Benkő, É., Márkus, É., Svraka, B. & Árva, V. (Eds.). (2022). Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1. Cultures and Languages. ELTE TÓK.

Vámos, Á. (2019). Oktatáspolitika, nyelvpolitika, tannyelv-politika 1945-1989 között. In G. Baska, J. Hegedűs & Z. A. Szabó (Eds.), Visszhangzó századok: Tanulmányok, ünnepi írások Szabolcs Éva tiszteletére (pp. 312–334). L’Harmattan Kiadó.

Vámos, Á. & Kovács, J. (Eds.). (2008). A két tanítási nyelvű oktatás elmélete és gyakorlata 2008-ban. Eötvös József Könyvkiadó.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-05-16

Hogyan kell idézni

Kruppa, Éva, Trentinné Benkő, Éva, & Márkus, Éva. (2023). A korai célnyelvi fejlesztés helyzete a magyar óvodákban: nemzetiségi és idegennyelvi programok és szolgáltatások. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 29–58. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.29.58