150 years of English teaching in the primary school: facts and memories
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.5.28Keywords:
primary school, English language teaching, coursebooks, language teacher, educationAbstract
This paper intends to shed light on the development of teaching English as a foreign language in Hungary from the last third of the 19th century up to the present day. It demonstrates how the English language, which had played an insignificant role in public education, gradually caught up with world trends to become the unrivalled number one foreign language. Although my attention is focused on processes germane to the primary school, I also examine those taking place in preschool and secondary education as well as in language schools, and also the changes in language teaching methodology and the debates that have at times flared up among experts. I am also concerned with the system of initial teacher training and continuing teacher development, and the most well-known teaching materials written by Hungarian authors. While identifying some of the weaknesses of English language teaching in Hungary, I attempt to explain the reasons why so many teachers suffer burnout and leave the profession. The text is occasionally interspersed with extracts illustrating the experience and the memories I have gained through my own work as a teacher, coursebook author and ministry official. I hope that these brief inserts will make the paper more reader-friendly.Downloads
References
Ábrahám, K., Trentinné Benkő, É. & Poros, A. (2002). Magicland: kisiskolások kezdő angolkönyve. Holnap Kiadó.
Ábrahám, K., Trentinné Benkő, É. & Poros, A. (2008). Magic friends: angol nyelvkönyv általános iskolásoknak. Holnap Kiadó.
Árva, V. (2018). English in kindergarten: Is it worth it? In Illés, É. & Sazdovska, J. (Eds.), Dimensions, diversity, and directions in ELT (pp. 34–48). Conference Selections. IATEFL-Hungary.
Banó, I. & Szoboszlay, M. (1972, Eds.). Általános metodika az angol, francia, német, olasz, spanyol nyelv iskolai tanításához. Tankönyvkiadó.
Bárdos, J. (1997). Az angol nyelv tanítása. In Báthory, Z. & Falus, I. (Eds.), Pedagógiai lexikon Vol. 1 (pp. 86–87). Keraban Könyvkiadó.
Bárdos, J. & Medgyes, P. (1997). A hároméves angolnyelvtanárképzés továbbfejlesztésének lehetőségei: 1994–1996. Modern Nyelvoktatás, 3(1–2), 3–19.
Báti, L. (1962). A modern nyelvoktatás kérdései a középiskolában a múlt század második felétől a felszabadulásig. Kandidátusi disszertáció.
Berg, P. (1943). Az angol nyelvtanítás útja a magyar iskolában. Angol Filológiai Tanulmányok.
Berg, P. A. (1953). A dictionary of new words in English. George Allen & Unwin.
Botos, T., Horváth, J. & Világi, Gy. (1968). Angol 3–4. Szakosított tantervű általános iskolák. Tankönyvkiadó.
Crystal, D. (1997). English as a Global Language. Cambridge University Press.
Csapó, B. (2001). A nyelvtanulást és a nyelvtudást befolyásoló tényezők. Iskolakultúra, 11(8), 25–35.
Csizér, K., Dörnyei, Z. & Németh, N. (2004). A nyelvi attitűdök és az idegen nyelvi motiváció változásai 1993 és 2004 között. Magyar Pedagógia, 104(4), 393–408.
Dörnyei, Z. & Medgyes, P. (1987). Nyelviskolák – kisvállalkozásban. Kritika, 87(12), 31–35.
Ellis, M., Laidlaw, C., Medgyes, P., Holden, S., Ryan, C., Byrne, D. & Pulverness, A. (1998–2001). Criss Cross. Max Hueber Verlag.
Eberhard, D. M., Simons, G. F. & Fennig, C. D (2022, Eds.). Ethnologue Languages of the world. 25th edition. . SIL International.
Eurobarometer (2001). Europeans and languages: a Eurobarometer special survey. European Commission.
Eurydice (2017). Key data on teaching languages at school in Europe. Eurydice report. Publications Office of the European Union.
Eurydice (2021). Teachers in Europe: careers, development and well-being. Eurydice report. Publications Office of the European Union.
Gedeon, É., N. Tóth, Zs. & Rádai P. (1991). 165 ötlet nyelvtanárok számára. Tankönyvkiadó.
Gődény, J. (1986). A homályból – emlékezés Berg Pálra. Irodalomtörténet, 1986(4), 937–943.
Graddol, D. (2006). English next: why global English may mean the end of ‘English as a foreign language’. British Council.
Horányi, K. (1959). Angol nyelvkönyv az általános iskolák V. osztálya számára. Tankönyvkiadó.
Hudák, I. (1988, Ed.). Sing a Song of Sixpence. Corvina Kiadó.
Hudák, I. (1999). Linda and the Greenies. Munkafüzet 1–2. Corvina Kiadó.
Hudák, I., Ács Nagy, M., Retter, A. & Parminter, S. (1988–1991). Angol nyelvkönyv. Szakosított tantervű általános iskola: 5–8. Tankönyvkiadó.
Hutchinson, T. (1983). Project English 1–3. Oxford University Press.
Hutchinson, T. (1985). Project English 1–3. Oxford University Press/Corvina Kiadó.
Hutchinson, T. (2013). Project 4th edition. Oxford University Press.
Kachru, B. B. (1985) Standard, codification and sociolinguistic realism: the English Language in the Outer Circle. In Quirk, R. & Widdowson, H. (Eds.), English in the world: teaching and learning the language and literatures (pp. 11–30). Cambridge University Press.
Kovács, J. (2018). Iskola, nyelv, siker: harmincéves a hazai kéttannyelvű oktatás. Eötvös József Könyvkiadó.
Közös európai referenciakeret (2002). Oktatási Hivatal. https://nyak.oh.gov.hu/nyat/doc/ker_2002.asp
Központi Statisztikai Hivatal (1981). Az 1980. évi népszámlálás, 21. kötet, demográfiai adatok. Központi Statisztikai Hivatal.
Kunfalvi, R. (1937). English for all: vidám és érdekes angol olvasmányok a nyelvismeret bővítésére. Lingua Kiadó.
Majdik, Z. & Ruttkay, K. (1953). Angol nyelvkönyv az általános gimnáziumok II. osztálya számára. Tankönyvkiadó.
Matheidesz, M. (1982). The Name of the Game. Tankönyvkiadó.
Mauráné Rátkai, R. & Szénásiné Steiner, R. (1996). Angol nyelvkönyv gyermekeknek. Lexika Kiadó.
Medgyes, P. (1982). Trixy Pixie. Munkafüzet. TIT.
Medgyes, P. (1983). Trixy Pixie. Tanári kézikönyv. TIT.
Medgyes, P. (1984). Linda and the Greenies. Angol nyelvkönyv gyermekek részére. Tankönyvkiadó.
Medgyes, P. (1984). Angoltanításunk fő gondjai. Pedagógiai Szemle, 34(6), 566–571.
Medgyes, P. (1986, 1987). Angol nyelvkönyv. Szakosított tantervű általános iskola: 3–4. osztály. Tankönyvkiadó.
Medgyes, P. (1992). Angol – a kommunikáció pótnyelve: körkép az angol nyelv magyarországi oktatásáról és terjedéséről. Magyar Pedagógia, 92(4), 263–283.
Medgyes, P. (1999). Linda and the Greenies I–II. Angol nyelvkönyv gyermekek részére. Átdolgozott 2. kiadás. Corvina Kiadó.
Medgyes, P. (2011). Aranykor – nyelvoktatásunk két évtizede: 1989–2009. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Medgyes, P. (2015a). Hungarikum a javából: interjú Bak Mónikával és Yang Yihuival. Modern Nyelvoktatás, 21(4), 41–46.
Medgyes, P. (2015b). Mi fán terem a tudós tanár? In Károly, K. & Perjés, I. (Eds.), Tanulmányok a tudós tanárképzés műhelyeiből (pp. 55–60). ELTE Eötvös Kiadó.
Medgyes, P. & Malderez, A. (1996, Eds). Changing Perspectives in Teacher Education. Heinemann.
Medgyes, P. & Ribiánszky, A. (1979). Lift Off. Angol nyelvkönyv kicsiknek – nagyok segítségével. Magyar Rádió.
Mrázik, K. (1991). Skateboard. Lexika Tankönyvkiadó.
Myers-Scotton, C. (2002). Contact linguistics: bilingual encounters and grammatical outcomes. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198299530.001.0001
Nagy, E. (Ed). Szakosított angol nyelvi tanterv: 3–8. osztály. (1986). E. Nagy (Ed.). Országos Pedagógiai Intézet.
Nikolov, M. (2003). Angolul és németül tanuló diákok nyelvtanulási attitűdje és motivációja. Iskolakultúra, 13(8), 61–73.
Nikolov, M. (2006). Kihívások és eredmények a nyelvtanulásban és nyelvtanításban a NYEK évfolyamon. Paper presentation. Tempus Konferencia.
OECD (2021). Teachers’ salaries (indicator). https://doi.org/10.1787/f689fb91-en
Öveges, E. (2018). A nyelvi előkészítő évfolyam kezdete és megvalósulása: tapasztalatok és eredmények. Magyar Pedagógia, 118(1), 55–71. https://doi.org/10.17670/MPed.2018.1.55
Öveges, E. & Csizér, K. (2018, Eds.). Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Oktatási Hivatal. https://doi.org/10.17670/MPed.2018.1.55
Petrich, B. (1937). A modern nyelvek tanítása. Országos Középiskolai Tanáregyesület.
Poór, Zs. (2002–2005). Team 1–4. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Puchta, H., Stranks, J., Carter, R., Lewis-Jones, P., Hudák, I. & Harangozó, H. (2005–2008). Step ahead 1–3. Klett Kiadó.
Rákoss, P. (1984, 1987). Tealandi utazás. Képes angol nyelvkönyv gyermekeknek: 1–2. Minerva.
Statisztikai tájékoztató 1989–1998. (1999). Művelődési és Közoktatási Minisztérium.
Szenczi, M. (1939). Tanuljunk gyorsan könnyen angolul! Novák Rudolf & Társa.
Sződy, E. (1992). Practise Together. Szent István Társulat.
T. Radnai, Zs., Nikolov, M. & Szabolcs, É. (1987). The Key of the Kingdom. Tankönyvkiadó.
Varga, J. (2022). A közoktatás indikátorrendszere: 2021. Közgazdaság-tudományi Intézet.
Vámos, Á. (2008). A kétnyelvű oktatás tannyelv-politikai problématörténete és jelenkora. Tankönyvkiadó.
Wright, A., Betteridge, D. & Hawkes, N. (1976–1979). Kaleidoscope. English for juniors: 1–4. University of York & Macmillan Education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.