Space and the symbols in Hungarian folk tales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.268.299

Keywords:

tale, place, symbols, directions, spaces

Abstract

Hearing the folk tales of Hungary provides the first encounter with literature in the life of little child. This intimate act, which happens in close contact with parents and kindergarten teachers, is an important pillar to the opening and the interpretation of the world, and the starting point of place and time in imagination and fantasy. The spaces appearing in folk tales offer many types of meanings. In this light we examine the relationship between space and folk tales in the story titled "Jankalovics". The study shows how the moral of the tales forms an element of socialization, personality, and the basis of national identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, C. (2006). The Straight Dope: Was the forbidden fruit in the Garden of Eden an apple? The Straight Dope. Creative Loafing Media. https://www.straightdope.com/21343798/was-the-forbidden-fruit-in-the-garden-of-eden-an-apple

Andrásfalvy, B. (2014). Magyarország földjének és népének múltja, jelene és jövője. Balaton Akadémia.

Assmann, J. (2018). A kulturális emlékezet. Atlantisz Könyvkiadó.

Bakos, F. (1983). Idegen szavak és kifejezések szótára. Akadémiai Kiadó.

Balassa, I. & Ortutay, Gy. (1980). Magyar néprajz. Corvina.

https://mek.oszk.hu/02700/02789/html/94.html

Benedek, E. (1913). Magyar mese- és mondavilág. Athenaeum.

Benkő, L. (1967/1995, Ed.). A magyar nyelv történeti-etimológiai szótára [TESZ] I-IV. Akadémia Kiadó.

Bettelheim, B. (2013). A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Corvina.

Bokor, J. & Gerő, L. (1897, Eds.). Pallas Nagy Lexikona. Pallas Irodalmi és Nyomda. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-pallas-nagy-lexikona-2/

Brand, S. (2001). Amíg világ a világ - a Hosszú Most órája. Vince Kiadó.

Czuczor, G. & Fogarasi, J. (2003). A magyar nyelv szótára [Cz-F]. Arcanum CD-rom.

Csajághy, Gy. (1998). A magyar népzene bölcsője: Kelet. Alexandra.

Csajághy, Gy. (2012). Néhány nyelvi és ritmikai összefüggés a magyar népzenében. Valóság, 55(11), 18–32.

Elias, N. (2004). A civilizáció folyamata. Gondolat.

Frang, G. (2017). Meseolvasás, anyanyelv és hagyomány. In Závoti, Jné (Ed.), Magyar hagyományőrzés a mese és művészet eszközeivel a nevelésben – Tanulmánykötet (pp. 19–41). MTA VEAB Soproni Tudós Társaság.

Frang, G. (2018). A magyar gazdaságszemlélet változása a reformkortól a II. világháborúig. PhD-disszertáció. Soproni Egyetem. http://doktori.uni-sopron.hu/710/

Frang, G. (2022a). A játék szerepe az anyanyelvi-irodalmi nevelésben. In Pásztor, E., Frang, G., Zsubrits, A. & Simon, I. Á. (2022). A játék kisgyermekkorban – Szemelvények a játék különböző területeiről. Soproni Egyetem Kiadó.

Frang, G. (2022b). A magyar hagyományrendszer segítő értékközpontúsága. In Závoti, J-né (Ed), A segítő pedagógia aspektusai –Tanulmánykötet (pp. 9–26). Soproni Egyetem Kiadó. https://doi.org/10.35511/978-963-334-438-5-Frang

Geertz, C. (2001). Az értelmezés hatalma. Osiris.

Gödéné, Török, I. (2017). Az ős tudás: avagy a mese hatása az emberi lélekre. In Závoti J. (Ed.), Magyar hagyományőrzés a mese és művészet eszközeivel a nevelésben –Tanulmánykötet (pp. 27–32). Soproni Egyetem Kiadó.

Grice, H. P. (2011). Tanulmányok a szavak életéről. Gondolat Kiadó. http://phil.elte.hu/zvolenszky/publ/gricezvolenszky2011.pdf

Jankovics, M., Hoppál, M., Nagy, A. & Szemadám, Gy. (1990). Jelképtár. Helikon Kiadó. Jankovics, M., (2008). 3+1 – A négy évszak szimbolikája. Csokonai Kiadó.

Jankovics, M. (2015). A vizuális nevelésről. Akadémiai Kiadó.

Kósa, L. (2001). A magyar néprajz tudománytörténete. Osiris Kiadó.

Kiszely, I. (2000). A magyarok eredete és ősi kultúrája I – II. Püski.

Kulturális Enciklopédia http://enciklopedia.fazekas.hu/index2.htm

Lukács, A. (2010). A nőket nyakig, a férfiakat csak derékig temetik be megkövezés előtt https://hvg.hu/shake/20100728_Iran_halalbuntetes_megkovezes_Sakinah_Moh (2022. január 28.)

Lükő, G. (1942). A magyar lélek formái. Exodus.

Magyar, A. (1995). Ősműveltség. Magyar Adorján Baráti Kör. http://www.osnyelv.hu/maadorjan/smveltsg_17.html

Magyar Katolikus Lexikon (1980-2013) Szent István Társulat. http://lexikon.katolikus.hu/T/t%C3%A9r.html (2021.02.02.)

Maróth, M. (1997). Az értelmiség szerepe In Fasang, Á. (Ed.), A (magyar) értelmiség hivatása - 1997 - Tanulmányok, vallomások, elemzések, levelek (Hetven magyar értelmiségi írásai). Mundus Magyar Egyetemi Kiadó.

Molnár, V. J. (2013). A mesének nem tanulsága, hanem bölcselete van – Interjú. Vajdasági Magyar Szövetség honlapja. http://www.vmsz.org.rs/hirek/interjuk/mesenek-nem-tanulsaga-hanem-bolcselete-van (2000. július 4.)

Ortutay, Gy. (1977, Ed.). Magyar Néprajzi Lexikon. Akadémiai Kiadó.

Pléh, Cs. (2015). A tanulás és a gondolkodás keretei – A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig. Typotex.

Pozsgai, P. (2010) A magyarság arca Lükő Gábor életművében – Nyilatkozat. Amerikai Magyar Népszava – Szabadság. 101, (2017.01.11.)

Propp, V. J. (2005). A mese morfológiája. Osiris Kiadó.

Rencsényi, E. (2013). A mesének nem tanulsága, hanem bölcselete van. Interjú Molnár V. Józseffel. Vajdasági Magyar Szövetség honlapja. http://www.vmsz.org.rs/hirek/interjuk/mesenek-nem-tanulsaga-hanem-bolcselete-van. (2013. 10.28.)

Sahlins, M. (2010). La Pensée Bourgeoise; A nyugati társadalom mint kultúra. Replika, 72(3), 17–48.

Smith, G. (1876). The Chaldean Account of Genesis (London: Thomas Scott, ca. 1876) https://www.wisdomlib.org/mesopotamian/book/the-chaldean-account-of-genesis/d/doc2813.htm (2022. március 1.)

Solymossy, S. (2017). A népmese és a tudomány. Hermith Kiadó.

Spengler (1922/2021). A Nyugat alkonya. A világtörténelem morfológiájának körvonalai. Noran Libro.

Sudár, B. & Petkes, Zs. (2016-2018). A Magyar őstörténet I. (1–6 kötetek). Helikon Kiadó.

Szegedy-Maszák, M. (1999). A Nemzeti hagyományok időszerűsége. Valóság, 41(6) 31–43. (2000.06.6.)

Törteli Telek, M. (2016). A mese, mint ősrégi epikai narráció. Tanulmányok, (2),. www.Fepub.ff.uns.ac.rs/index.php/tan/article/download/1999/2016 (2019.06.20.)

White, H, (1996). A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában. AETAS (1), http://epa.oszk.hu/00800/00861/00001/white.html (2020.09.23.)

Zilahi, J. (1996, Ed.). Óvodai nevelés játékkal, mesével I. Eötvös József Könyvkiadó.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Frang, G. (2022). Space and the symbols in Hungarian folk tales. Journal of Early Years Education, 10(4), 268–299. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.268.299

Issue

Section

Thematic workshop