Space and the symbols in Hungarian folk tales
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.268.299Keywords:
tale, place, symbols, directions, spacesAbstract
Hearing the folk tales of Hungary provides the first encounter with literature in the life of little child. This intimate act, which happens in close contact with parents and kindergarten teachers, is an important pillar to the opening and the interpretation of the world, and the starting point of place and time in imagination and fantasy. The spaces appearing in folk tales offer many types of meanings. In this light we examine the relationship between space and folk tales in the story titled "Jankalovics". The study shows how the moral of the tales forms an element of socialization, personality, and the basis of national identity.
Downloads
References
Adams, C. (2006). The Straight Dope: Was the forbidden fruit in the Garden of Eden an apple? The Straight Dope. Creative Loafing Media. https://www.straightdope.com/21343798/was-the-forbidden-fruit-in-the-garden-of-eden-an-apple
Andrásfalvy, B. (2014). Magyarország földjének és népének múltja, jelene és jövője. Balaton Akadémia.
Assmann, J. (2018). A kulturális emlékezet. Atlantisz Könyvkiadó.
Bakos, F. (1983). Idegen szavak és kifejezések szótára. Akadémiai Kiadó.
Balassa, I. & Ortutay, Gy. (1980). Magyar néprajz. Corvina.
https://mek.oszk.hu/02700/02789/html/94.html
Benedek, E. (1913). Magyar mese- és mondavilág. Athenaeum.
Benkő, L. (1967/1995, Ed.). A magyar nyelv történeti-etimológiai szótára [TESZ] I-IV. Akadémia Kiadó.
Bettelheim, B. (2013). A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Corvina.
Bokor, J. & Gerő, L. (1897, Eds.). Pallas Nagy Lexikona. Pallas Irodalmi és Nyomda. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-pallas-nagy-lexikona-2/
Brand, S. (2001). Amíg világ a világ - a Hosszú Most órája. Vince Kiadó.
Czuczor, G. & Fogarasi, J. (2003). A magyar nyelv szótára [Cz-F]. Arcanum CD-rom.
Csajághy, Gy. (1998). A magyar népzene bölcsője: Kelet. Alexandra.
Csajághy, Gy. (2012). Néhány nyelvi és ritmikai összefüggés a magyar népzenében. Valóság, 55(11), 18–32.
Elias, N. (2004). A civilizáció folyamata. Gondolat.
Frang, G. (2017). Meseolvasás, anyanyelv és hagyomány. In Závoti, Jné (Ed.), Magyar hagyományőrzés a mese és művészet eszközeivel a nevelésben – Tanulmánykötet (pp. 19–41). MTA VEAB Soproni Tudós Társaság.
Frang, G. (2018). A magyar gazdaságszemlélet változása a reformkortól a II. világháborúig. PhD-disszertáció. Soproni Egyetem. http://doktori.uni-sopron.hu/710/
Frang, G. (2022a). A játék szerepe az anyanyelvi-irodalmi nevelésben. In Pásztor, E., Frang, G., Zsubrits, A. & Simon, I. Á. (2022). A játék kisgyermekkorban – Szemelvények a játék különböző területeiről. Soproni Egyetem Kiadó.
Frang, G. (2022b). A magyar hagyományrendszer segítő értékközpontúsága. In Závoti, J-né (Ed), A segítő pedagógia aspektusai –Tanulmánykötet (pp. 9–26). Soproni Egyetem Kiadó. https://doi.org/10.35511/978-963-334-438-5-Frang
Geertz, C. (2001). Az értelmezés hatalma. Osiris.
Gödéné, Török, I. (2017). Az ős tudás: avagy a mese hatása az emberi lélekre. In Závoti J. (Ed.), Magyar hagyományőrzés a mese és művészet eszközeivel a nevelésben –Tanulmánykötet (pp. 27–32). Soproni Egyetem Kiadó.
Grice, H. P. (2011). Tanulmányok a szavak életéről. Gondolat Kiadó. http://phil.elte.hu/zvolenszky/publ/gricezvolenszky2011.pdf
Jankovics, M., Hoppál, M., Nagy, A. & Szemadám, Gy. (1990). Jelképtár. Helikon Kiadó. Jankovics, M., (2008). 3+1 – A négy évszak szimbolikája. Csokonai Kiadó.
Jankovics, M. (2015). A vizuális nevelésről. Akadémiai Kiadó.
Kósa, L. (2001). A magyar néprajz tudománytörténete. Osiris Kiadó.
Kiszely, I. (2000). A magyarok eredete és ősi kultúrája I – II. Püski.
Kulturális Enciklopédia http://enciklopedia.fazekas.hu/index2.htm
Lukács, A. (2010). A nőket nyakig, a férfiakat csak derékig temetik be megkövezés előtt https://hvg.hu/shake/20100728_Iran_halalbuntetes_megkovezes_Sakinah_Moh (2022. január 28.)
Lükő, G. (1942). A magyar lélek formái. Exodus.
Magyar, A. (1995). Ősműveltség. Magyar Adorján Baráti Kör. http://www.osnyelv.hu/maadorjan/smveltsg_17.html
Magyar Katolikus Lexikon (1980-2013) Szent István Társulat. http://lexikon.katolikus.hu/T/t%C3%A9r.html (2021.02.02.)
Maróth, M. (1997). Az értelmiség szerepe In Fasang, Á. (Ed.), A (magyar) értelmiség hivatása - 1997 - Tanulmányok, vallomások, elemzések, levelek (Hetven magyar értelmiségi írásai). Mundus Magyar Egyetemi Kiadó.
Molnár, V. J. (2013). A mesének nem tanulsága, hanem bölcselete van – Interjú. Vajdasági Magyar Szövetség honlapja. http://www.vmsz.org.rs/hirek/interjuk/mesenek-nem-tanulsaga-hanem-bolcselete-van (2000. július 4.)
Ortutay, Gy. (1977, Ed.). Magyar Néprajzi Lexikon. Akadémiai Kiadó.
Pléh, Cs. (2015). A tanulás és a gondolkodás keretei – A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig. Typotex.
Pozsgai, P. (2010) A magyarság arca Lükő Gábor életművében – Nyilatkozat. Amerikai Magyar Népszava – Szabadság. 101, (2017.01.11.)
Propp, V. J. (2005). A mese morfológiája. Osiris Kiadó.
Rencsényi, E. (2013). A mesének nem tanulsága, hanem bölcselete van. Interjú Molnár V. Józseffel. Vajdasági Magyar Szövetség honlapja. http://www.vmsz.org.rs/hirek/interjuk/mesenek-nem-tanulsaga-hanem-bolcselete-van. (2013. 10.28.)
Sahlins, M. (2010). La Pensée Bourgeoise; A nyugati társadalom mint kultúra. Replika, 72(3), 17–48.
Smith, G. (1876). The Chaldean Account of Genesis (London: Thomas Scott, ca. 1876) https://www.wisdomlib.org/mesopotamian/book/the-chaldean-account-of-genesis/d/doc2813.htm (2022. március 1.)
Solymossy, S. (2017). A népmese és a tudomány. Hermith Kiadó.
Spengler (1922/2021). A Nyugat alkonya. A világtörténelem morfológiájának körvonalai. Noran Libro.
Sudár, B. & Petkes, Zs. (2016-2018). A Magyar őstörténet I. (1–6 kötetek). Helikon Kiadó.
Szegedy-Maszák, M. (1999). A Nemzeti hagyományok időszerűsége. Valóság, 41(6) 31–43. (2000.06.6.)
Törteli Telek, M. (2016). A mese, mint ősrégi epikai narráció. Tanulmányok, (2),. www.Fepub.ff.uns.ac.rs/index.php/tan/article/download/1999/2016 (2019.06.20.)
White, H, (1996). A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában. AETAS (1), http://epa.oszk.hu/00800/00861/00001/white.html (2020.09.23.)
Zilahi, J. (1996, Ed.). Óvodai nevelés játékkal, mesével I. Eötvös József Könyvkiadó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.