Parental choice of primary school: Preferences and experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.26.49

Keywords:

school choice, parental preferences, socioeconomic status

Abstract

This study aimed to explore the aspects that play a role in parents’ choice of primary school in order to examine some of the factors that influence their preferences. Furthermore, the study looked at parents’ perceptions about the information schools provide as well as any perceived violations of equity. The online questionnaire was completed by parents whose children were about to enter primary school in the school year when the study was conducted, which ensured that parents had first-hand experience of school selection. The study used convenience sampling. The sample consisted of 526 parents. The results highlight the prominent role played by the teacher’s personality in choosing a primary school, and the perceptions of future first-graders also matter in this respect in addition to their parents’ opinions. Other important aspects include the school's atmosphere, its equipment, and its reputation. The parents’ level of education as well as their de facto financial situation influence a number of aspects that are considered when selecting a primary school. The participation rates suggest that information provided to parents, meet-and-greet events offered to future first-graders, and school open house events all play a key role. Although the Hungarian education system is ab ovo highly selective, even by international standards, this seems to escape the notice of parents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alapvető Jogok Biztosának Hivatala. (2020). Beszámoló az alapvető jogok biztosának és helyetteseinek tevékenységéről 2019. https://www.ajbh.hu/documents/10180/3224326/AJBH+besz%C3%A1mol%C3%B3+2019/ea4f590a-b1fe-ea34-56de-ba0f8a5cb604?version=1.0

Altenhofen, S., Berends, M., & White, T. G., (2016). School choice decision making among suburban high-income parents. AERA Open, 2(1), 1–14. https:// doi.org/10.1177/2332858415624098

Andl, H., Kóródi, M., Szűcs, N., & Vég, Z. Á. (2009). Regisztráció, körzethatár, előnyben részesítés. Esély, 19(3), 38–73.

Bajomi, I. (2007). Az önkormányzatok és az iskolai szegregáció Budapest egyes kerületeiben és vidéken. In Gy. Enyedi (Ed.), A történelmi városközpontok átalakulásának társadalmi hatásai (pp. 217–246). MTA Társadalomkutató Központ.

Ball, S. J., & Vincent, C. (1998). ’I heard it on the grapevine’: ‘hot’ knowledge and school choice. British Journal of Sociology of Education, 19(3), 377–400. https://doi.org/10.1080/0142569980190307

Bazsalya, B., & Hörich, B. (2020). Iskolák közötti egyenlőtlenségek alakulása 2010 után. Educatio, 29(3), 425–448. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.7

Bonal, X., Verger, A. & Zancajo, A. (2017). Making Poor Choices? Demand Rationalities and School Choice in a Chilean Local Education Market. Journal of School Choice, 11(2), 258–281. https://doi.org/10.1080/15582159.2017.1286206

Bell, C. (2009a). All choices created equal? The role of choice sets in the selection of schools. Peabody Journal of Education, 84, 191–208. https://doi.org/10.1080/01619560902810146

Bell, C. (2009b). Geography in parental choice. American Journal of Education, 115(4), 493–521. https://doi.org/10.1086/599779

Berényi E., Berkovits, B., & Erőss, G. (2005). Iskolaválasztás az óvodában: A korai szelekció gyakorlata. Educatio, 17(4), 805–824. https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/article_attachments/berenyie_0504.pdf (2022.12.16.)

Berényi, E., Berkovits, B., & Erőss, G. (2008). Iskolarendszer és szabad választás. A jóindulatú szegregációról. In E. Berényi, B. Berkovits, & G. Erőss (Eds.), Iskolarend. Kiváltság és különbségtétel a közoktatásban (pp. 15–26). Gondolat Kiadó.

Berényi, E. (2008). A magyarországi szabad iskolaválasztási rendszer eredetéről és problémáiról. In E. Berényi, B. Berkovits, & G. Erőss (Eds.), Az iskolába rendezett gyerek – kiváltság és különbségtétel a közoktatásban (pp. 103–129). Gondolat Kiadó.

Berényi, E. (2016). Az autonómiától a szelekcióig. Az iskolaválasztás jelentése a rendszerváltás utáni időszak magyar közoktatásában. Gondolat Kiadó. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.9.3

Berényi, E. (2018). Szabad iskolaválasztás és szegregáció. In J. B. Fejes & N. Szűcs (Eds.), Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról (pp. 57–66). Motiváció Oktatási Egyesület.

Berkovits, B. (2008). A képességek diskurzusa és az osztályba sorolás módjai. In E. Berényi, B. Berkovits, & G. Erőss (Eds.), Iskolarend. Kiváltság és különbségtétel a közoktatásban (pp. 77–132). Gondolat Kiadó.

Csapó, B., Fejes, J. B., Kinyó, L., & Tóth, E. (2019). Educational achievement in social and international contexts. In T. Kolosi & I. Gy. Tóth (Eds.), Social Riport 2019 (pp. 217–236). TÁRKI.

Elmore, R. F., & Fuller, B. (1996). Empirical research on educational choice: What are the implications for policy-makers? In B. Fuller & R. F. Elmore (Eds.), Who chooses? Who loses? (pp. 187–202). Teachers College Press.

Ercse, K. (2019). Az egyházi fenntartású iskolák és a szelekció, szegregáció kapcsolata. Iskolakultúra, 29(7), 50–72. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.7.50

Ercse, K. & Radó, P. (2019). A magyar közoktatásban zajló privatizáció és annak hatásai. Iskolakultúra, 29(7), 8–49. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.7.8

Erőss, G. (2008a). A habitus színe és visszája. Az iskolaválasztás és a helyi hatalom antropológiája. In E. Berényi, B. Berkovits, & G. Erőss (Eds.), Az iskolába rendezett gyerek – kiváltság és különbségtétel a közoktatásban (pp. 190–245). Gondolat Kiadó.

Erőss, G. (2008b). Mozaik-Magyarország felfedezése, avagy az esetlegesség uralma. In E. Berényi, B. Berkovits, & G. Erőss (Eds.), Iskolarend. Kiváltság és különbségtétel a közoktatásban (pp. 27–76). Gondolat Kiadó.

Fejes, J. B. (2013). Miért van szükség deszegregációra? In J. B. Fejes & N. Szűcs (Eds.), A szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregációt támogató Hallgatói Mentorprogram. Öt év tapasztalatai (pp. 15–35). Belvedere Meridionale. https://doi.org/10.14232/belvbook.2013.58504.a

Fejes, J. B., & Szűcs, N. (2018). Az oktatási integráció ügye a 2010-es évek végén. In J. B. Fejes & N. Szűcs (Eds.), Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról (pp. 11–30). Motiváció Oktatási Egyesület.

Fejes, J. B., Tóth, E., & Szabó, D. F. (2020). Az oktatási méltányosság és aktuális kérdései Magyarországon. Magyar Tudomány, 181(1), 68–78. https://doi.org/10.1556/2065.181.2020.1.7

Hajdu, T., Kertesi, G., & Kézdi, G. (2021). Ethnic segregation and inter-ethnic relationships in Hungarian schools. On Education. Journal for Research and Debate, 4(11), 1–6. https://doi.org/10.17899/on_ed.2021.11.5

Hricsovinyi, J. & Józsa, K. (2018). Iskolaválasztás és szelekció. In J. B. Fejes & N. Szűcs (Eds.), Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról (pp. 129–146). Motiváció Oktatási Egyesület.

Kertesi, G., & Kézdi, G. (2005). Általános iskolai szegregáció Magyarországon az ezredforduló után. Közgazdasági Szemle, 56(11), 959–1000.

Kertesi, G., & Kézdi, G. (2014). Budapesti Munkgazdaságtani Füzetek. BWP – 2014/6. Iskolai szegregáció, szabad iskolaválasztás és helyi oktatáspolitika 100 magyar városban. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet.

évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.TV (2022. 12.15.)

Kiss, M. (2018). A szelektív iskolaválasztás tényezői, motiváció és az oktatás minőségével való összefüggései a leghátrányosabb helyzetű térségekben. In J. B. Fejes & N. Szűcs (Eds.), Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról (pp. 147–172). Motiváció Oktatási Egyesület.

Kocsis, R., & Subrt, P. (2021). Az iskola külső megítélése. In I. Falus & I. Szűcs (Eds.), A gyakorlótól a szakmai fejlesztő iskoláig (pp. 157–182). EKKE Líceum Kiadó. https://doi.org/10.46403/Agyakorlotol.2021.157

Lareau, A. (2014). Schools, housing, and the reproduction of inequality. In A. Lareau & K. Goyette (Eds.), Choosing homes, choosing schools (pp. 169–206). Russell Sage Foundation.

Musset, P. (2012). School choice and equity: Current policies in OECD countries and a literature review. OECD Education Working Papers (No. 66). OECD Publishing.

OECD (2015). What do parents look for in their child’s school? PISA in Focus, 51. https://doi.org/10.1787/22260919

OECD (2019). PISA 2018 Results (Volume II): Where All Students Can Succeed. PISA, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b5fd1b8f-en

Rhodes, A., & DeLuca, S. (2014). Residential mobility and school choice among poor families. In A. Lareau & K. Goyette (Eds.), Choosing homes, choosing schools (pp. 137–166). Russell Sage Foundation.

Schneider, M. & Buckley, J. (2002). What do parents want from schools? Evidence from the internet. Educational Evaluation and Policy Analysis, 24(2), 133–144. https://doi.org/ 10.3102/01623737024002133

Schneider, M., Teske, P. & Marschall, M. (2000). Choosing schools: Consumer choice and the quality of American schools. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691225685

Schneider, M., Teske, P., Roch, C., & Marschall, M. (1997). Networks to nowhere: Segregation and stratification in networks of information about schools. American Journal of Political Science, 41(4), 1201–1223. https://doi.org/10.2307/2960487

Szűcs, N. & Fejes, J. B. (2020). A középosztálynak is kárt okoz az iskolák joga a szabad tanulóválasztáshoz. Qubit. https://qubit.hu/2020/09/08/a-kozeposztalynak-is-kart-okoz-az-iskolak-joga-a-szabad-tanulovalasztashoz (2020.09.08.)

Varga, J. (2022, Ed.). A közoktatás indikátorrendszere 2021. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaság-tudományi Intézet.

Zolnay, J. (2010). „Olvashatatlan város.” Közoktatási migráció és migrációs iskolatípusok Pécsen. Esély, 21(6) 41–65.

Zolnay, J. (2020). Térvakság Oktatási stratégiák a városi zsugorodás és a tanulói létszám csökkenésének időszakában. Szociológiai Szemle, 30(2), 96–114. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2020.2.5

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Fejes, B. J., Bugyi, A., Szűcs, N., & Tóth, E. (2022). Parental choice of primary school: Preferences and experiences. Journal of Early Years Education, 10(4), 26–49. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.26.49