A perspective on modern fairy tales

Keresztesi József: Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza (Rajzolta: Horváth Ildi)

Authors

  • Patrik Baka L.

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.201.217

Keywords:

poetic fairy tale novel, form analysis, typing, humour, self-reflexive features

Abstract

The study focuses on the poetic fairy tale of József Keresztesi, Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza. The text is first analysed from the perspective of modern fairy tales, followed by an assessment of the specific tools Keresztesi utilises to create his fairy-tale world. The form of the work is analysed in detail: both its contemporary and archaic linguistic features, its humour and the poetic devices reflecting its strategies of world-building, as well as self-reflexive features, intertextual techniques, and the visual and textual relations of the literary work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrásfalvy, B., Balassa, I., Égető, M., Gráfik, I., Gunda, B., Kotics, J., Paládi-Kovács, A. & Petercsák, T. (2001). Magyar néprajz V. A magyar népköltészet. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/magyar-neprajz-magyar/adatok.html

Bárdos, J. (2013a). A gyermekirodalom fogalma. In Bárdos, J. & Galuska, L. P. (Eds.), Fejezetek a gyermekirodalomból (pp. 11–22), Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt.

Bárdos, J. (2013b). A meseregény műfaji sajátosságai. In Bárdos, J. & Galuska, L. P. (Eds.), Fejezetek a gyermekirodalomból (pp. 69–79). Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt.

Boldizsár, I. (1997). Varázslás és fogyókúra. Mesék, mesemondók, motívumok. JAK – Kijárat Kiadó.

Év Gyerekkönyve Díj 2019. Bookline.hu. https://bookline.hu/evgyerekkonyve

Gökhan, A. (2018). „Hiszen a könyv szereplői számomra nem sütemények…” – Interjú Keresztesi Józseffel. 061.hu. https://nullahategy.hu/hiszen-a-konyv-szereploi-szamomra-nem-sutemenyek-interju-keresztesi-jozseffel/

Jeney, Z. (2017). A népmese és a műmese határvidékei. In Hansági, Á., Hermann, Z., Mészáros, M. & Szekeres, N. (Eds.), Mesebeszéd (pp. 223–234). FISZ.

Keresztesi, J. (2018). Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza. Rajzolta: Horváth Ildi. Móra.

Kiss, J. (2008). Bevezetés a gyermekirodalomba. Ábel Kiadó.

Komáromi, G. (1999). Mesék, regények, gyerektörténetek. In Komáromi, G. (Ed.), Gyermekirodalom (pp. 217–225). Helikon.

Kránicz, B. (2018). „Az irodalom röhögve kibírja” [interjú]. Magyarnarancs.hu. https://magyarnarancs.hu/konyv/az-irodalom-rohogve-kibirja-113419

Lovász, A. (2007). Jelen idejű holnemvolt. Krónika Nova.

Mészáros, M. (2019). Az Év Gyerekkönyv Írója – 2019 (12 év alatti kategória): Keresztesi József (Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza). Mészáros Márton irodalomtörténész laudációja. Móra.hu. https://mora.hu/hir/az-ev-gyerekkonyv-iroja-12-ev-alatti-kategoria-keresztesi-jozsef-csucsok-avagy-a-nagy-pudinghajsza?utm_campaign=newsletter_2019_6_25_4&utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&user_id=7f34fabdd8ea48e

palinta77 (2018). Vidámodjunk könyvekkel az őszbe. Hintafa.blog.hu. https://hintafa.blog.hu/2018/10/16/konyvekkel_az_oszbe

Petres Csizmadia, G. (2015a). Fejezetek a gyermek- és ifjúsági irodalomból. Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara.

Petres Csizmadia, G. (2015b). Kortárs irodalmi mesék. Elméleti dilemmák. In Lőrincz Ildikó (Ed.), Teóriák, hipotézisek és az igazság viszonya (pp. 211–217). Nyugat-magyarországi Egyetem, Apáczai Csere János Kar.

Propp, V. J. (1995). A mese morfológiája. Osiris – Századvég.

Várkonyi, Zs. (2018). Ki mondta, hogy egy kiflivégből nem lehet hős? Librarius.hu. https://librarius.hu/2018/09/24/ki-mondta-hogy-egy-kiflivegbol-nem-lehet-hos/

Varró, D. (2019). Varró Dániel ajánlója. Olvasóvá nevelés, https://olvasovanevels.gportal.hu/gindex.php?pg=37313459&nid=6811769

Downloads

Published

2021-04-22

How to Cite

Baka L., P. (2021). A perspective on modern fairy tales: Keresztesi József: Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza (Rajzolta: Horváth Ildi). Journal of Early Years Education, 9(1), 201–217. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.201.217

Issue

Section

Tematikus tanulmányok