Educational reading in preschool with methods of drama pedagogy
The complex effects of stories on the development of personality
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.250.260Keywords:
reading comprehension, reader education, story re-telling, story making, drama pedagogyAbstract
The focus of the study is on raising the reading skills of pre-school children and awakening their curiosity towards literature. The author’s aim is to present the techniques of drama pedagogy that can be of theoretical and practical use in the promotion by kindergarten teachers of children’s speech and behaviour, as well as emotional intelligence and such fundamental ethical categories and concepts as acceptance, openness, and tolerance. The professional deployment of dramatic pedagogical methods and forms of story re-telling encourages children to discover the joys of creating history and narrative, helping to improve their literacy and logical thinking. In the presentation, the introduction of interactive modes of action, complex personality development drama, and drama designs based on the principles of project pedagogy play a prominent role.
Downloads
References
Adamikné Jászó, A. (2001). Gyermekirodalom és nemzeti azonosságtudat, Elektronikus Könyv és Nevelés, 3. évfolyam 2. szám. https://epa.oszk.hu/01200/01245/00010/cikk14.html
Benedek, E. (1989). Magyar mese- és mondavilág 3. Móra/Téka.
Bódis, Z. (2005). Gyermek, nyelv, költészet, Új Forrás, 37(5), o. n. https://epa.oszk.hu/00000/00016/00105/050509.htm
Boldizsár, I. (2003). Varázslás és fogyókúra. Didakt.
Buzás, Z., & Maródi, Ágnes. (2018). A kottaolvasás és az orientációs képesség összefüggésének vizsgálata online tesztkörnyezetben. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 6(2), 49-63. https://doi.org/10.31074/gyn201824963
Csimota Kiadó Design-sorozat könyveiről: http://csimota.hu/hu/konyvcimke/design/
Dankó, E. (2000). Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában. Okker Kiadó.
Dankó, E. (2004). Irodalmi nevelés az óvodában. Okker Kiadó.
Daróczi, G. (2014). Az óvodáskorú gyermekek kognitív műveleteinek fejlesztési lehetőségei irodalmi kommunikációval. Könyv és Nevelés, 26(2), o. n. http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/az_ovodaskoru_gyermekek_kognitiv_muveletei_fejlesztesi_lehetosegei_irodalmi_kommunikacioval
Donauer, N (2016). A diszlexia mítosza – avagy az olvasás fejlesztési lehetőségei kis - és nagyiskolás korban. http://pakvim.net/watch/PF6TD6OTLfU, (2016. április 8.)
Fazekasné Fenyvesi, M. (2006). Az akusztikus és vizuális észlelés szerepe az olvasástanulásban. In Józsa, K. (Ed.), Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése (pp. 189–206). Dinasztia Tankönyvkiadó.
Finy, P. (2011). A csodálatos szemüveg. Naphegy Kiadó.
Gósy, M. (2000). A hallástól a tanulásig. Nikol GMK.
Gönczöl, A. (2019). Educational reading in preschool with methods of drama pedagogy. Complex personality development effect of tale. In Bordás, S. (Ed.), Módszerek, művek, teóriák. A X. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia előadásai (pp. 123-132). Eötvös József Főiskolai Kiadó.
G. Gődény, A. (2014). Az Olvasók Birodalma. Az olvasóvá nevelés jelenkori esélyei és lehetőségei. Könyv és Nevelés, 16(1), 32-41.
Janurik, M. (2008). A zenei képességek szerepe az olvasás elsajátításában. Magyar Pedagógia, 108(4), 289-301.
Lázár, E. (2006). Bab Berci kalandjai. Osiris.
Réger, Z. (2002). Utak a nyelvhez. Nyelvi szocializáció - nyelvi hátrány. MTA Nyelvtudományi Intézet.
Révész Emese (2019). A vizuális narráció eszköztára a Design-könyvek sorozatában. Gyerekvilágok – Studia Litteraria, 1–2, 166–193.
Szinger, V. (2003). Interaktív mesemondás és meseolvasás az óvodában. Anyanyelv-pedagógia, 3. sz. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=184
Thompson, W. F., Schellenberg, E. G. & Husain, G. (2004). Decoding speech prosody: Do music lessons help? Emotion, 4(1), 46–64. https://doi.org/10.1037/1528-3542.4.1.46
Varga-Mukri, E. (2019). A mese és a teremtő gyermeki képzelet. A gyermeki szövegalkotás lehetőségei szakdolgozat. ELTE TÓK.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.