Introduction to reading novels: The role of children’s stories and tales in the process of becoming a reader

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.261.299

Keywords:

children’s stories and tales, Bódog and Szomorilla, working on a literary text, educating readers, means of drama pedagogy

Abstract

The first part of our study outlines the characteristics of the genre: the children’s tale in the form of the novel. We go on to analyse the story of Bódog and Szomorilla by Angéla Kolozsi and locate it among the types of children’s stories and tales. In the second part we discuss how to educate children to become readers, how important it is to work on stories and novels together with children at the lower primary level and what challenges that we must face. Here we present the analysis of workshops applying drama pedagogy in the future. In the third part we describe how to build lessons based on this particular text with the help of drama pedagogy (e.g. silent scenes, selected features, using smileys, character building, fixed sentence starter formulae, feelings in chorus, and so on).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bali Gál, F. (2000). Drámapedagógia alkalmazása. Pedellus Tankönyvkiadó.

Bárdos, J. (2019). A magyar népmesék dramatizáltságáról, Könyv és Nevelés 1. https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/a-magyar-nepmesek-dramatizaltsagarol

Bárdos, J. (2013). A meseregény műfaji sajátosságai. In Bárdos J. & Galuska, L. P., Fejezetek a gyermekirodalomból (pp. 69–79). Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó.

Bárdossy, I., Dudás, M., Pethőné Nagy, Cs. & Priskinné Rizner, E. (2002). A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Tanulási segédlet pedagógusok és pedagógusjelöltek számára a saját élményű tanuláshoz. Pécsi Tudományegyetem.

Barthes, R. (1998). A szöveg öröme. Osiris Kiadó.

Benczik, V. (1999). Házi olvasmányok és olvasóvá nevelés az általános iskola 2–6. osztályában. In Bollokné Panyik, I. (Eds.), Gyermek – nevelés – pedagógusképzés (pp. 109–138). A Budapesti Tanítóképző Főiskola tudományos közleményei 17. Trezor Kiadó.

Benczik, V. (2001). A néma olvasás. Magyartanítás, 42(2). 3‒7. http://benczikvilmos.fw.hu/anemaolvasasrol.pdf

Eck, J., Kaposi, J. & Trencsényi, L. (2016, Eds.). Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/dramapedagogia_online.pdf

Fischer, R. (2000). Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal. Műszaki Könyvkiadó.

Friedl, J. (2003). Az iskolai siker titka – a játék. Deák Kiadó.

Gabnai, K. (1999). Drámajátékok. Helikon Kiadó.

Gabnai, K. (2012). Színházas könyv. Helikon Kiadó.

G. Gődény, A. (2017). Kötelező/k (?) alsóban és álruhában. A házi olvasmányok feldolgozásának kérdései a közoktatás elemi szakaszában. Könyv és Nevelés, 4. https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/kotelezok-alsoban-es-alruhaban

Heidegger, M. (1927/2019). Lét és idő. Osiris Kiadó.

Józsa, K. (2007). Az elsajátítási motiváció. Műszaki Kiadó.

Kálmán C., Gy. (2001). Az értelmező közösségek elmélete. Balassi Kiadó.

Kamarás, I. (2002). Olvasó a határon. Pont Kiadó.

Kolozsi, A. (2016). Bódog és Szomorilla. Pagony Kiadó.

Korányi, M. (2012). Mi az a szakaszos szövegfeldolgozás? Nyelv és Tudomány, 2012. október 3. http://www.nyest.hu/hirek/mi-az-a-szakaszos-szovegfeldolgozas

Lehmann, M. (2008). A dinamikus elme. Trezor Kiadó.

Lénárd, A. (2001). Nagyobb terjedelmű művek közös feldolgozása. In Nagy A. (Ed.), Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat, kritikus gondolkodás, Szócikkmásolástól a paródiaírásig. OSZK ‒ Osiris Kiadó. http://mek.oszk.hu/04200/04216/html/#15

Lénárd, A. (2003). Bevezető gondolatok az élményközpontú anyanyelvi nevelésről. In Tóth, B. (Ed.), A nyelvi kompetenciák élményközpontú fejlesztése (pp. 5–10). ELTE TÓFK. http://old.tok.elte.hu/magyar/tantargyleirasok/nyelvi_kompetenciak.pdf

Lovász, A. (2002). A meseregény kora. Vázlat a meseregény megközelítéséhez. Korunk, 13(10), 7–13.

Magnuczné Godó, Á. (2003). Hogyan válhat az írás a gondolkodás eszközévé? Iskolakultúra, 13(9), 93–98.

Ong, W. J. (2010). Szóbeliség és írásbeliség. A szó technologizálása. AKTI-Gondolat Kiadó.

Péterfi, R. (2007). Olvasóközpontú olvasásfejlesztés. Könyvtári Figyelő, 53(3), 24‒36. https://epa.oszk.hu/00100/00143/00064/69.htm

Petres Csizmadia, G. (2015). A meseregény műfaji jellemzői, típusai és világirodalmi klasszikusai. In Petres Csizmadia, G. Fejezetek a gyermek- és ifjúsági irodalomból (pp. 152–184), Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-Európai Tanulmányok Kar.

Pethőné Nagy, Cs. (2005). Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás. Módszertani kézikönyv az Irodalomkönyv 9–12. és az Irodalomtankönyv a szakközépiskolák számára a 9–12. című tankönyvcsaládhoz. Korona Kiadó. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/modszertani_kezikonyv_001-372.pdf

Steklács, J. (2013). Olvasási stratégiák tanítása, tanulása és az olvasásra vonatkozó meggyőződés, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó.

Szenczi, B. (2012). Az olvasási motiváció vizsgálata 8–14 éves tanulók körében. PhD értekezés. Oktatáselméleti Doktori program, Szeged. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/1493/1/PhDertekezes_Szenczi_Beata.pdf [2017. 02. 21.]

Tóth, B. (2003, Ed.). A nyelvi kompetenciák élményközpontú fejlesztése. ELTE TÓFK.

Tóth, B. (2008). Fogalmazástanítás – miért és hogyan másképpen? Anyanyelv-pedagógia 1. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=15 - 82k

Tóth, B. (2013). Irodalmi nevelés az alsó tagozaton szépirodalmi epikus szövegek olvasásával és feldolgozásával. In Podráczky J. (Ed.), Művészeti nevelés kora gyermekkorban. Módszertani kaleidoszkóp (pp. 11‒35). Bethlen Gábor

Alapkezelő Zrt. https://vallalkozokeve.kormany.hu/download/3/0b/71000/muveszeti_neveles.pdf

Tóth, L. (2001). Kognitív folyamatok az írásbeli szövegalkotásban. Alkalmazott Pszichológia, 3(3), 43–61.

Tölgyessy, Zs. (2009). Élményközpontú irodalomtanítás az alsó tagozaton. Fordulópont, 11(2), 97‒104. http://www.fordulopont.hu/Fp-44_tolgyessy.pdf

Vass, D. (2019). Az olvasási érdeklődés fejlesztésének kutatási lehetőségei és relevanciája kisiskoláskorban. Könyv és Nevelés 1. https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/az-olvasasi-erdeklodes-fejlesztesenek-kutatasi-lehetosegei-es-relevanciaja

Downloads

Published

2021-04-21

How to Cite

Gajdóné, A. G., Koósné, J. S., & Merényi, H. (2021). Introduction to reading novels: The role of children’s stories and tales in the process of becoming a reader. Journal of Early Years Education, 9(1), 261–299. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.261.299