Preschoolers’ Museum Activities – Having a good trip. Playing and learning in the world of museums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.57.86

Keywords:

museum, kindergarten, play, learning, Hetedhét Toy Museum, Hungarian Museum of Natural History, science, culture, children’s culture

Abstract

A museum, a pedagogical session at a museum, can “open up the world” to the child: they can gain new experiences, ask questions, and get answers, and last but not least, they can learn a culture of behaviour to follow. My study presents the museum learning of preschoolers through the pedagogical programs for preschool children at the Hungarian Museum of Natural History and the Hetedhét Toy Museum. By looking at the possibilities of a wide variety of activities for kindergarteners in museums, the aim of the study is to become acquainted with the pedagogical work in the Hungarian Museum of Natural History and the Hetedhét Toy Museum through empirical research. The focus is on exploring the possibilities of museum pedagogical programs and exhibitions organized by museums, and examining factors necessary to ensure the museum learning of preschool children. In particular, I attempt to highlight the importance of museum pedagogy and museum visits in the development and learning of preschool children. I seek answers to the questions raised by observing museum pedagogical sessions and by the opinions, experiences and perspectives of museum educators, museologists and kindergarten teachers who volunteered to take part in the research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

/2012. (XII. 17.) Kormány rendelet. 1. melléklet a 363/2012. (XII. 17.) Kormány Rendelethez. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor (2020. 03. 23.)

évi CXL. törvény 42. § (1). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700140.tv (2020. 03. 23.)

Arapovics, M. (2017). Közösségi részvételi alapú működés. A múzeumok társadalmiasítása. In Bereczki, I. & Sári, Zs. (Eds.), Ház és ember. A Szabadtéri Néprajzi Múzeum Évkönyve. 28–29. Tanulmányok Cseri Miklós 60. születésnapja alkalmából (pp. 91–104). Szabadtéri Néprajzi Múzeum.

Atkinson, R. C. & Hilgard, E. (2005). Pszichológia. Osiris Kiadó.

Ádám, F., Kuti, I. & Kuti I. (2007). Környezeti nevelés a XXI. század óvodájában. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Fősikolai Kar.

Az ICOM /International Council of Museums/ szakmai etikai kódexe. Fordította: Deme Péter. Szerkesztette: Bezzeg Mária. COM Magyar Nemzeti Bizottsága, 2004. 14. https://icom.museum/wp-content/uploads/2018/07/code-hungary.pdf (2020. 04. 16)

ICOM szakmai etikai kódex. 1986, Alapszabály 2. cikkely 1. pont.

Beáné Losonci, K. (2019). Lehet-e elég korán elkezdeni? Természettudományos irányultságú múzeumpedagógiai foglalkozások óvodások részére. Neveléstudomány: oktatás-kutatás-innováció. 7(2), 42–55. http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2019/nevelestudomany_2019_2_42-55.pdf (2020. 03. 26.) https://doi.org/10.21549/NTNY.26.2019.2.3

Bihariné dr. Krekó, I. (2006). A világ, amelyben élünk! In Bihariné dr. Krekó, I. (Ed.), Környezeti nevelés az erdőben (pp. 5–9). Öko-Fórum Alapítvány

Bús, I. (2013). A gyermekkultúra vázlata. In Bús, I. (Ed.), Tanulmányok a gyermek-kultúráról (pp. 11−24). PTE IGYK és Gyermekkultúra Kutatócsoport.

Chalufour, I. & Worth, K. (2009). Science in Kindergarten. Reading number 56 from the CD accompanying Developmentally Appropriate Practice in Early Childhood Programs Serving Children from Birth through Age 8. Third Edition. National Association for the Education of Young Children.

Elekes, É. (2012). A természettudományos magatartás kialakításának lehetőségei a Magyar természettudományi Múzeum Kézbe vehető Múzeumának gyermekfoglalkozásian. (Doktori disszertáció). Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógia és Pszichológia Kar Neveléstudományi Doktori Iskola. http://ppkteszt.elte.hu/file/Elekes_Eva_dissz.pdf (2020. 04. 01.)

Fraiberg, S. H. (2005). Varázsos évek. Park Könyvkiadó.

Foghtűy, K. & Harangi, A. (1993, Eds.). Múzeumpedagógia. Útmutató pedagógusok számára. Korona Kiadó.

Foghtűy, K. & Szepesházyné Kurimay, Á. (2009, Eds.). Múzeumpedagógiai tanulmányok III. Gondolat Kiadó.

Gerő, Zs. (2003). Érzelem, fantázia, gondolkodás óvodáskorban. Flaccus Kiadó.

Golnhofer, E. & Szabolcs, É. (2005). Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Eötvös József Kiadó.

Halászné Szakács, É. (2017). Az iskolán kívüli oktatás és nevelés színterei és módszerei. Múzeum-, zoo-, botanikus kerti és erdőpedagógia. In (sz.n.), Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2017 (pp. 95–119). Soproni Egyetem Kiadó. http://publicatio.nyme.hu/1340/1/10_HalaszneSzakacsEva_2_Muzeumpedagogia.pdf (2020. 03. 22.)

Hetedhét Játékmúzeum honlapja. https://www.deakgyujtemeny.hu/ (2020.03.21.)

Hetedhét Játékmúzeum. Vonalba zárt történetek. https://szikm.hu/gyujtemenyek/reber_gyujtemeny-217 (2020.03.22.)

Hollósi, H. (2008). Gyermekkép, gyermekvilág, gyermekfelfogás változásai pedagógiai megközelítésben. Iskolakultúra Online, 2, 92–103. http://misc.bibl.u-szeged.hu/45530/1/iol_2008_001_092-103.pdf (2020.04.14.)

Körmöci, K. (2002). A gyermeki játék és a tanulás. ELTE-TOFK, Neveléstudományi Tanszék. http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2010/tel/05.pdf (2020.04.04.)

Krisztián, Á. (2001). A varázsló trükkjei. In B. Lakatos, M. (Ed.). Játékpszichológia. Olvasókönyv óvodapedagógus hallgatóknak (pp. 205–211). ELTE Eötvös Kiadó.

Kolosai, N. (2016). A gyermekkultúra jelene. In Kolosai, N. & M. Pintér, T. (Eds.), A gyermekkultúra jelen(tősége) (pp. 9–27). ELTE Tanító- és Óvóképző Kar. http://www.e-pakk.hu/gykebook.pdf (2020. 04. 14.)

Kolosai, N. (2017). A játék helye, szerepe a minőségi kora gyermekkori nevelésben. In: Pálfi, S. & Vargáné Nagy, A. (Eds.), Kora gyermekkori nevelés szakmai megújításának útjai, lehetőségei 2 (pp. 44–55). Debreceni Egyetemi Kiadó.

Kolosai, N. (2019). Óvodások a múzeumban. In Boros, T. (Ed.), Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek (pp. 1–17). Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ. https://mokk.skanzen.hu/admin/data/file/20200416/

kolosai_n_ovodasok_a_muzeumban.pdf (2020.04.14.)

Koltai, Zs. (2010). Helyzetjelentés a hazai múzeumpedagógia eredményeiről és kihívásairól. Iskolakultúra, 20(3). 107–123.

Koltai, Zs. (2011). A múzeumi kultúraközvetítés változó világa. A múzeumi kultú-raközvetítés pedagógiai és andragógiai szempontú vizsgálata. Gondolat Kiadó.

Kovácsné dr. Bakosi, É. (2009). Játék és tanulás az óvodában. https://ofi.oh.gov.hu/jatek-es-tanulas-az-ovodaban (2020.04.05.)

Lord, B. (2001). The Purpose of Museum Exhibitions. In Lord, B. & Lord, G. D. (szerk.), The Manual of Museum Exhibitions (pp. 11–25). AltaMira Press.

Lord, B. (2007). What is Museum-Based Learning? In Lord, B. (Ed.). The Manual of Museum Learning (pp. 13–20). AltaMira Press.

Magyar Természettudományi Múzeum. http://www.nhmus.hu/hu/kiallitasok/allando_kiallitasok (2020.04.16.)

Magyar Természettudományi Múzeum Hivatalos Honlapja. http://www.nhmus.hu/ (2020.03.21.)

Magyar Természettudományi Múzeum Küldetésnyilatkozata. http://www.nhmus.hu/hu/rolunk/kuldetes (2020. 04. 16.)

Millar, S. (1968). Játékpszichológia. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Mérei, F. & V. Binét, Á. (1970). Gyermeklélektan. Gondolat Kiadó.

Mérei, F. & V. Binét, Á. (2016). Gyermeklélektan. Libri Kiadó.

Nagy, Á. & Trencsényi, L. (2013). Szocializációs közegek a változó társadalomban – A nevelés esélyei: család, iskola, szabadidő, média. SZT Alapítvány.

Nagy, J. (2014). Környezetóra a múzeumban. Acta Scientiarum Socialium, 41, 39–49. https://journal.ke.hu/index.php/asc/article/view/336 (2020.03.24.)

Nagy, V. (2013). Múzeum vagy „csak” játék? A Moskovszky-gyűjtemény muzeológiai értelmezése. Néprajzi Látóhatár, 22(2), 83–103.

Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben?: Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó..

OECD (2006). Starting strong II. Early childhood education and care. OECD Publishing. 19–40. https://doi.org/10.1787/9789264035461-en (2020.04.05.)

Postman, N. (1983). The Disappearance of Childhood. W. H. Allen. https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)61523-5

Pukánszky, B. (2004). Fejezetek a gyermekkor és a családi nevelés történetéből. In Németh, A. & Pukánszky, B. (Eds.), A pedagógia problématörténete (pp. 259–330). Gondolat Kiadó.

Ranschburg, J. (2002). A világ megismerése óvodáskorban. Saxum Kiadó.

Réber Konferencia. http://www.deakgyujtemeny.hu/site_hh.cgi?a=cikk&id=prg_hh-reberkonf (2020.04.15.)

Szabolcs, É. (2011). Deduktív (analitikus) jellegű kutatások. In Falus, I. (Ed.), Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe (pp. 84–95). Műszaki Kiadó Kft.

Szent István Király Múzeum, Múzeumpedagógia. https://szikm.hu/muzeumpedagogia/ (2020.03.22.)

Takács, A. (2013). A művészeti nevelés jó gyakorlatai hazai múzeumokban – múzeumpedagógia, a pedagógusok nélkülözhetetlen eszköztára. Gyermeknevelés, 1(2). 48-56. https://doi.org/10.31074/gyntf.2013.2.48.56 (2020.04.16.)

Takács, A. & Csimáné Pozsegovics, B. (2016a). A múzeumpedagógia integrálása a pedagógusképzésekbe. In Koltai, Zs. (Ed.), IV. Országos Múzeumpedagógiai Konferencia. A IV. Országos Múzeumandragógiai Konferencia válogatott anyaga. Tudásmenedzsment, 17(1), 91–98. https://kpvk.pte.hu/sites/kpvk.pte.hu/files/muzeumandragogiai_konferencia_0.pdf (2020.03.15.)

Takács, A. & Csimáné Pozsegovics, B. (2016b). Marc Chagall világa – Egy kiállítás múzeumpedagógiai lehetőségei, avagy művészettel nevelés múzeumi környezetben. In Kolosai, N. és M. Pintér, T. (Eds), A gyermekkultúra jelen(tőség)e. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, 290–304. http://www.e-pakk.hu/gykebook.pdf (2020.04.14.)

Tancz, T. (2004). A mese dramaturgiája: Kultúrális emlékezet és identitásformálás. In Kolontári, A. & Papp, L. (Eds.), Tudományos Közlemények (pp. 138−149). VII. PTE IGYFK, Szekszárd.

Tari, A. (2011). Z generáció. Tericum Könyvkiadó.

Torgyik, J. (2018). Tanulás a múzeumpedagógia módszereivel. Eötvös József Könyvkiadó.

Vajda, Zs. (2005). A gyermekkor és a gyermeknevelés történeti távlatokban. In Vajda, Zs. & Kósa, É. (Eds.), Neveléslélektan (pp. 54–58). Osiris Kiadó. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_neveleslelektan/2011_0001_520_neveleslelektan.pdf (2020.04.14).

Vásárhelyi, T. & Kárpáti, A. (2011). Múzeumi tanulás. Typotex Kiadó.

Vásárhelyi, T. & Sinkó, I. (2004). Múzeum az iskolatáskában. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Downloads

Published

2021-04-19

How to Cite

Pál, F. (2021). Preschoolers’ Museum Activities – Having a good trip. Playing and learning in the world of museums. Journal of Early Years Education, 9(1), 57–86. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.57.86