A pedagógiai gyakorlat új modelljei, mint a leendő pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztésének eszközei
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.110.120Kulcsszavak:
pedagógiai gyakorlat, pedagógusképzés, szakmai kompetencia, óvóképzés, tanítóképzésAbsztrakt
Az óvó - és tanítóképzés elengedhetetlen része a pedagógiai gyakorlat. A pedagógus szakmai professzió minőségének javítása érdekében, illetve. tekintettel a pedagógusokkal szemben támasztott növekvő igényekre, növekednek a pedagógiai gyakorlattal szemben támasztott követelmények is. A tanulmány bemutatja a Nyitrai Konstantin Filozófus Eegyetem Pedagógiai Karán bevezetett pedagógiai gyakorlat új típusait (modelljeit), amelyek az óvó- és tanítóképzés tanulmányi programok részét képezik. Az új típusú gyakorlatok célja az elméleti tanulás és a mindennapi óvodai gyakorlat közötti kapcsolat elmélyítése. Céljuk az óvoda és az általános iskola mindennapi és alkalmi tevékenységeinek megismertetése, kiegészítve ezzel a hallgatók kötelező pedagógiai gyakorlatát. Ugyanakkor, a tanulmányban bemutatott új típusú pedagógiai gyakorlatokat a leendő pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztésének eszközeként értelmezzük.
Letöltések
Hivatkozások
Ďurajková, M. (2020). Pedagogická prax v kontexte pregraduálnej príprave učiteľov primárneho vzdelávania. In Jaslovská, B. & Tóblová, E. (Eds.), Súčasnosť a perspektívy pregraduálnej prípravy učiteľov. Aká je a aká by mohla byť príprava učiteľov (pp. 11–19). Bratislava.
Grofčíková, S., Kollárová, D., Kurincová, V., Máčajová, M., Marcineková, T., Mendelová, E., Trníková, J., Turzák, T., Zelená, H. (2023). Voliteľná pedagogická prax v študijnom programe predškolská a elementárna pedagogika. UKF.
Grofčíková, S., Kollárová, D., Máčajová, M., Trníková, J., Turzák, T., Zelená, H. (2023). Voliteľná pedagogická prax v študijnom programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. UKF.
Kasáčová, B., Kosová, B., Pavlov, I., Pupala, B., Valica, M. (2006). Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov.
Kosová, B. (2016). Profesijná príprava budúcich učiteľov a cvičný učiteľ vo svetle medzinárodných trendov. In Švec, V., Lojdová, K., Pravdová, B. (Eds.), Učitelské praxe – současné poznatky a perspektivy(pp 17–29). Brno.
Kosová, B., Tomengová, A., Duchovičová, J., Doušková, A., Šveda, D., Portik, M., Pavlov, I. (2015). Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica.
Mendelová, E. & Fenyvesiová, L. (2017). Child in the Family and School Environment. Belvedere Meridionale. https://doi.org/10.14232/belvbook.2017.58529
Petrová, G. & Duchovičová, J. (2017). Psychodidaktické kompetencie učiteľa a možnosti ich rozvíjania prostredníctvom pedagogickej praxe v konkrétnych odborových didaktikách. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, 16(1), 98–111. Ružomberok.
Petrová, G. & Duchovičová, J. (2013). Vysokoškolská príprava učiteľov v kontexte transformačných procesov. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 3(1), 8–37. https://doi.org/10.11118/lifele201303018
Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.