A pedagógiai gyakorlat új modelljei, mint a leendő pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztésének eszközei

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.110.120

Kulcsszavak:

pedagógiai gyakorlat, pedagógusképzés, szakmai kompetencia, óvóképzés, tanítóképzés

Absztrakt

Az óvó - és tanítóképzés elengedhetetlen része a pedagógiai gyakorlat. A pedagógus szakmai professzió minőségének javítása érdekében, illetve. tekintettel a pedagógusokkal szemben támasztott növekvő igényekre, növekednek a pedagógiai gyakorlattal szemben támasztott követelmények is. A tanulmány bemutatja a Nyitrai Konstantin Filozófus Eegyetem Pedagógiai Karán bevezetett pedagógiai gyakorlat új típusait (modelljeit), amelyek az óvó- és tanítóképzés tanulmányi programok részét képezik. Az új típusú gyakorlatok célja az elméleti tanulás és a mindennapi óvodai gyakorlat közötti kapcsolat elmélyítése. Céljuk az óvoda és az általános iskola mindennapi és alkalmi tevékenységeinek megismertetése, kiegészítve ezzel a hallgatók kötelező pedagógiai gyakorlatát. Ugyanakkor, a tanulmányban bemutatott új típusú pedagógiai gyakorlatokat a leendő pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztésének eszközeként értelmezzük.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Ďurajková, M. (2020). Pedagogická prax v kontexte pregraduálnej príprave učiteľov primárneho vzdelávania. In Jaslovská, B. & Tóblová, E. (Eds.), Súčasnosť a perspektívy pregraduálnej prípravy učiteľov. Aká je a aká by mohla byť príprava učiteľov (pp. 11–19). Bratislava.

Grofčíková, S., Kollárová, D., Kurincová, V., Máčajová, M., Marcineková, T., Mendelová, E., Trníková, J., Turzák, T., Zelená, H. (2023). Voliteľná pedagogická prax v študijnom programe predškolská a elementárna pedagogika. UKF.

Grofčíková, S., Kollárová, D., Máčajová, M., Trníková, J., Turzák, T., Zelená, H. (2023). Voliteľná pedagogická prax v študijnom programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie. UKF.

Kasáčová, B., Kosová, B., Pavlov, I., Pupala, B., Valica, M. (2006). Profesijný rozvoj učiteľa. Prešov.

Kosová, B. (2016). Profesijná príprava budúcich učiteľov a cvičný učiteľ vo svetle medzinárodných trendov. In Švec, V., Lojdová, K., Pravdová, B. (Eds.), Učitelské praxe – současné poznatky a perspektivy(pp 17–29). Brno.

Kosová, B., Tomengová, A., Duchovičová, J., Doušková, A., Šveda, D., Portik, M., Pavlov, I. (2015). Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica.

Mendelová, E. & Fenyvesiová, L. (2017). Child in the Family and School Environment. Belvedere Meridionale. https://doi.org/10.14232/belvbook.2017.58529

Petrová, G. & Duchovičová, J. (2017). Psychodidaktické kompetencie učiteľa a možnosti ich rozvíjania prostredníctvom pedagogickej praxe v konkrétnych odborových didaktikách. Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, 16(1), 98–111. Ružomberok.

Petrová, G. & Duchovičová, J. (2013). Vysokoškolská príprava učiteľov v kontexte transformačných procesov. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 3(1), 8–37. https://doi.org/10.11118/lifele201303018

Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-17

Hogyan kell idézni

Mendel, E. ., & Fenyvesi, L. (2024). A pedagógiai gyakorlat új modelljei, mint a leendő pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztésének eszközei. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(3), 110–120. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.110.120