Tanítójelöltek pályával kapcsolatos kompetenciaérzetének vizsgálata

Szerzők

  • Renáta Bernhardt Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Jászberényi Campus, Alkalmazott Bölcsészettudományi Intézet, Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Tanszék https://orcid.org/0000-0002-1902-6388

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.92.109

Kulcsszavak:

tanítójelölt, módszertani tudatosság, kompetencia

Absztrakt

A tanulmány fókuszában a pedagógusjelöltek módszertani tudatosságára és adaptivitására irányuló tényezők feltárása áll. A kvantitatív eredmények egy átfogó, a trianguláció elvét képviselő kutatás egy részét képezik, melyek az írásbeli ankét módszerével kerültek felvételre. A kutatási mintát az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Jászberényi Campus végzős nappali és levelező tagozatos (N = 56) tanító szakos hallgatói jelentik. Hipotézisem szerint a tanító szakos hallgatók elméleti és gyakorlati tudásra vonatkozó nézete és kompetenciaérzete variábilis, felfedezhető a kezdő szakaszra jellemző aspektusok megjelenése. Az eredmények alapján kiderül, hogy a végzős tanító szakos hallgatók által sikeresnek vélt tanulmányi eredményeket főként az adottságaiknak, illetve a tanulásra befektetett időnek tulajdonítják. A hallgatók saját tanítási gyakorlatukat és szakmai kompetenciáikat viszonylag magasra értékelik (gyerekekkel, pedagógusokkal történő kapcsolat kialakítása, IKT-eszközök használata, tanulási környezet kialakítása) Jelen kutatás adatai hasznos és újszerű adatokat szolgáltatnak a hallgatók pedagógiai tudatosságáról és módszertani adaptivitásának egyes területeiről is.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R. & Wittrock, M. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman.

Czike B. (2004). A pedagógus-szerep változása és hatása a személyiségfejlődésre. Doktori disszertáció. Eötvös Lóránd Tudományegyetem.

Bernhardt, R. (2022). Pedagogical procedures and reflections in the focus of prospective teachers’ teaching practice. In Juhász E. & Kattein-Pornói R. (Eds.), Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés: Absztraktfüzet. (pp. 317–318) https://hera.org.hu/wp-content/uploads/2022/05/Absztraktk%C3%B6tet-2.pdf

Blömeke, S. & Delaney, S. (2012). Assessment of teacher knowledge across countries: A review of the state of research. ZDM Mathematics Education, 44, 223–247. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0429-7

Blömeke, S., Gustafsson, J.-E. & Shavelson, R. J. (2015). Beyond Dichotomies. Zeitschrift für Psychologie , 223(1), 3–13. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000194

Caselmann, C. (1964). Wesenformen des Lehrers. Versuch einer Typenlehre. Klett.

Dietrich, J., Dicke, A.-L., Kracke, B. & Noack, P. (2015). Teacher Support and its Influence on Students’ Intrinsic Value and Effort: Dimensional Comparison Effects Across Subjects. Learn. instruction 39, 45–54. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.05.007

Európai Bizottság (2011). CoRe: Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. https://www.voced.edu.au/content/ngv:54944

Falus I. (2004). A pedagógussá válás folyamata. Educatio. 13(3), 359–374.

Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental characterization. American Educational Research Journal, 6, 207–226. https://doi.org/10.3102/00028312006002207

Furcsa L. (2020). Differenciálás – régen és most. In Varró B. (Ed.), Tudomány régen és most: mit kutatunk másként? (pp. 19–27) EKE Líceum Kiadó.

Gombocz O. & Gombocz J. (2019). A pedagógus személyisége a tudományban és a gyakorlatban – a tanárképzés. In Kaposy J. & Szőke-Milinte E. (Eds.), Pedagógiai változások – a változás pedagógiája. (pp. 106–117). Szaktudás Kiadó Ház.

Goudas, M., Biddle, S. & Underwood, M. (1995). A Prospective Study of the Relationships Between Motivational Orientations and Perceived Competence with Intrinsic Motivation and Achievement in a Teacher Education Course. Educational Psychology, 15(1), 89–96. https://doi.org/10.1080/0144341950150108

Harden R. M. & Crosby J. (2000). The good teacher is more than a lecturer – the twelve roles of the teacher. Medical Teacher, 22(4), 334–347. https://doi.org/10.1080/014215900409429

Hegyi I. (1996). Siker és kudarc a pedagógus munkájában. OKKER.

Kelemen L. (2008). Az óvodapedagógus-képzés és a pedagógusi képességek fejlődésének összefüggései. Doktori Értekezés. Debreceni Egyetem.

Kisné Bernhardt, R. & Kriegel Zs. (2017). Kreatív szerepértelmezés a pedagógusjelöltek metaforáiban. Acta Beregsasiensis. 16(1), 126–136.

Kimmel M. (2006): A tanári reflexió korlátai. Pedagógusképzés, 3–4, 35–49.

Körmöczi K. (2019). A gyermek szükségleteire épített tanulás az óvodában. Flaccus Kiadó.

Kraiciné Szokoly M. (2006). Pedagógus – andragógus szerepek és kompetenciák az ezredfordulón. ELTE Eötvös Kiadó.

Nagy J. (2000). XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó.

Nagy M. (2004). Pályakezdés, mint a pedagógusképzés középső fázisa. Educatio, 3, 375–390. https://www.igi-global.com/chapter/initial-teacher-education-induction-and-in-service-training/173270

Molnár M. (2020). A digitális tanulási környezet pedagógiai tényezői. In Varró B. (Ed.), Testvérvárosi gondolatok a pedagógiáról (pp. 39–55). Eszterházy Károly Egyetem.

OECD (2013). Supporting teacher competence development. https://ec.europa.eu/assets/eac/education/policy/school/doc/teachercomp_en.pdf (2020.10.12.)

Pekrun, R. (2006). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice. Educational Psycholology Reviev, 18(4), 315–341. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9

Rosenberg, E. L. (1998). Levels of Analysis and the Organization of Affect. Review of General Psychology, 2(3), 247–270. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.247

Rossi P.G., Magnoler, P., Mangione, G.R., Pettenati, M.C. & Rosa A. (2017). Initial Teacher Education, Induction, and In-Service Training: Experiences in a Perspective of a Meaningful Continuum for Teachers’ Professional Development. In Dikilitaş, K. & Erten, I. H. Facilitating In-Service Teacher Training for Professional Development. (pp. 15–40) IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-1747-4.ch002

Rókusfalvy P. (1981, Ed.). Pedagógusszemélyiség és tanárképzés. Tankönyvkiadó.

Sallai É. (1994). A pedagógus mesterség tartalma és tanulhatósága, különös tekintettel a pedagógusszemélyiség kialakulására. Doktori értekezés. ELTE.

Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167–175. https://doi.org/10.5840/cultura20107133

Smit, R. Rietz F. & Robin N. (2021). Interactions of Feelings of Competence and Motivation of Pre-Service Science Teachers in Their Laboratory Course: A Dynamic Multilevel Modeling Approach. Educational Psychology, 6, 1–12. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.714495

Szaszkó, R. (2016). Student Teacher Inquiry-Based Learning Through ‘You Tube’. In Boyd, P. & Szplit, A. (Eds.), Student Teachers Learning Through Inquiry: International Perspectives (pp. 6–74), Wydawnictwo Attyka.

Szebeni R. (2010). A kompetencia alapú oktatás pedagógus személyiség háttere. Doktori értekezés. Debreceni Egyetem.

Tobin, K. & Ritchie, S. M. (2012). Multi-method, Multi-Theoretical, MultiLevel Research in the Learning Sciences. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 117–129.

Tus, C. (2009). A pedagóguspálya pályapedagógiai követelményei összhangjának problematikája a pedagógiai kreatológia vonatkozásában. Iskolakultúra, 19(11), 102–110.

Zagyváné Szűcs I. & Falus I. (2021, Eds.). Didaktika - Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-17

Hogyan kell idézni

Bernhardt, R. (2024). Tanítójelöltek pályával kapcsolatos kompetenciaérzetének vizsgálata . Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(3), 92–109. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.92.109