A népszokások ismeretének online mérése óvodáskorú gyermekek körében

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.35.50

Kulcsszavak:

óvodai nevelés, néphagyományok, online teszt, eDia

Absztrakt

A Kodály-koncepció alapelemein nyugvó óvodai zenei nevelés során a gyermekek megismerkednek a népi hagyományokkal, azok jellegzetességeivel. A hagyományápolással kapcsolatos tevékenységek a gyermekek számos értelmi, érzelmi és szociális képességeit fejleszthetik. Új lehetőségeket, egyben kihívást is jelentenek az óvodapedagógusoknak a digitális eszközök, azok óvodai módszertanba történő integrálása. Vizsgálatunkban az Elektronikus Diagnosztikus Mérési Rendszert (eDia) alkalmaztuk, amelynek fő célja az, hogy az óvodapedagógusi munkát a számítógép alapú tesztelés lehetőségeivel támogassa. Kutatásunkban célunk volt egy általunk fejlesztett online teszt segítségével választ kapni arra, hogy az óvodáskorú gyermekek milyen mértékben ismerik a népszokásokat. Az eredmények alapján a teljes teszt reliabilitása megfelelő (Cronbach alfa = 0,885), a résztesztek közül a legmagasabb a megbízhatósága a tavaszi hagyományok altesztnek (Cronbach alfa = 0,725). A gyermekek átlagteljesítménye a teszten 71,5%. Legjobban az őszi hagyományok részteszt feladatai sikerültek, amelyet 84%-ban oldottak meg. A gyermekek többségének legkedvesebb ünnepe a karácsony (45%), a húsvét (36%), illetve a farsang is (10%). Többségük szeret énekelni (55%), harmaduk pedig nagyon szeret. Kevés olyan hazai empirikus kutatás ismert, amely a népszokások, hagyományok ismeretéről, módszertanáról szól az óvodai nevelésben. Ezt a hiányt vizsgálatainkkal is szerettük volna pótolni.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Bakonyi A (2011). Mérés-értékelés az óvodában? Az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követése. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencia. https://kiadvany.suliszerviz.com/kiadvanyok/15-kiadvany-2011/433-2011-dr-bakonyi-anna-meres-ertekeles-az-ovodaban-az-ovodas-gyermek-fejlodesenek-nyomon-kovetese (2024. 01. 20.)

Bakonyi A. (2024). Jelentés az óvodából. Taní-tani Online, oldalszám nélkül. https://www.tani-tani.info/jelentes_es_segelykialtas_az_ovodabol (2024. 01. 20.)

Bucherna N.-né, Faust D.-né & Zadravecz T. (1991). Néphagyományőrzés az óvodában. Hani Alapítvány.

Butler-Henderson, K. & Crawford, J. (2020). A Systematic Review of Online Examinations: A pedagogical innovation for scalable authentication and integrity. Computers & education, 159. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104024

Csörgő A. (2008). Csodaország: Mikulásra, karácsonyra. Csodaország.

Dömötör T. (1983). Magyar népszokások. Corvina.

Greksa L. & Buzás Zs. (2020). Óvodáskorú gyermekek zenei képességeinek vizsgálata a Zenesziget applikáció segítségével. In Józsa K. (Ed.), Neveléstudomány – Válaszlehetőségek az új évezred kihívásaira: 13. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia, Program és absztraktok: Program and Abstracts (p. 129). Szent István Egyetem.

Dudás E. & Buzás Zs. (2021). Felső tagozatos tanulók hangszerismeretének vizsgálata online tesztkörnyezetben. Parlando, 21(3), oldalszám nélkül. https://www.parlando.hu/2021/2021-3/Dudas_Eleonora-Buzas_Zsuzsa.pdf (2024.01.20.)

Fazekasné Dr. Fenyvesi M. (2021). A beszédhanghallás fejlesztése óvodában, iskolában. Mozaik Kiadó.

Hegedűsné Kripák I. (2009). Ünnepváró. Apáczai Kiadó Kft.

Hegedűsné Tóth Zs. (2021). Az óvodai ének-zenei nevelés módszertanának alakulása – Forrai Katalin módszertani könyveinek elemző bemutatása. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(3), 93–117. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3.93.11

Janurik M. (2010). A zenei hallási képességek fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4–8 éves kor között. PhD-értekezés, Szegedi Tudományegyetem.

Matsunobu, K. (2023). Reinventing folk instruments as educational tools: The case of the Shakuhachi. Research Studies in Music Education. 45(1), 77–93. https://doi.org/10.1177/1321103X221123272

Molnár Gy.r & Csapó B. (2019). A diagnosztikus mérési rendszer technológiai keretei: Az eDia online platform. Iskolakultúra, 29(4–5), 16–32. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.4-5.16

Óvodai nevelés országos alapprogram (2012). A Kormány 363/2012. (XII.17.) Korm. rendelete.

Palkki, J. (2022). “It just fills you up”: The culture of monthly community singing events in one American city. Research Studies in Music Education. 44(3), 475-490. https://doi.org/10.1177/1321103X221078534

Saltari, R. & Welch, G. (2023). Exploring the culture of Greek children’s musical games in the school playground: An ethnographic study. Research Studies in Music Education, 45(1), 174-188. https://doi.org/10.1177/1321103X211061978

Szabó, N. (2022). Zenei fejlesztés első osztályosok körében digitális eszközök használatával az ének-zene órán. PhD-értekezés. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11099/1/Doktori_disszertacio_SzN.pdf (2024.01.24.)

Verebélyi K. (2004). Vizualizáció és fogalmi rendszer a néprajzban. https://eta.bibl.u-szeged.hu/191/ (2023. 12. 01.)

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-17

Hogyan kell idézni

Csontosné Buzás , Z., Prémecz, R., & Maródi, Ágnes. (2024). A népszokások ismeretének online mérése óvodáskorú gyermekek körében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(3), 35–50. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.3.35.50