Játsszunk, metsszünk, nyomtassunk!

Szerzők

  • Zsuzsanna Somogyi ELTE Tanító-és Óvóképző Kar, rajz- és vizuális kultúra tanári mesterképzés hallgatója

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.244.264

Kulcsszavak:

vizuális nevelés, művészeti nevelés, sokszorosító grafika, személyiségfejlesztés, képességfejlesztés

Absztrakt

A neveléstudomány és a művészetpedagógia határterületén folytatott induktív jellegű kutatásom fő témája a sokszorosító grafikai eljárások – a papírmetszet, a linómetszet, valamint a kollázsnyomat – vizuális nevelésben betöltött szerepének értékelése és az alsó tagozatos gyermekek személyiségére gyakorolt fejlesztő hatásának vizsgálata volt. Játék, metszés és nyomtatás, ez a három szó magába foglalja a nyomtatott grafikai technikák lényegét. De milyen jelentőségük van a jelen felgyorsult képi világában ezeknek a hagyományos, pontos műveletiséget, türelmet és időt igénylő technikáknak? Mit tud velük kezdeni egy századmásodpercenként változó villódzó képeken felnövő gyermek? A Munkácsy Mihály Alapfokú Művészeti Iskolában végzett öt hónapos terepmunka során többek között ezen kérdések megválaszolására és az általam feltételezett fejlesztő hatás pontosabb azonosítására, felmérésére törekedtem. Vizsgálataim fókuszában a vizuális képességek (komponálás, absztrakció, képalkotás, asszociáció) fejlődése mellett a technikák kognitív (figyelem, koncentráció) és szociális képességekre (együttműködés, türelem, elfogadás, önértékelés) gyakorolt hatása állt. 

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

Bakos, T. (1993). A grafikai technikák műveletisége és személyiségformáló ereje az alsó tagozatos vizuális nevelésben. In. Bálványos, H. (Ed.), Vizuális nevelés – Tanulmányok (pp. 82–93). Budapesti Tanítóképző Főiskola.

Bakos, T., Bálványos, H., Preisinger Zs. & Sándor, Zs. (2003). Vizuális kultúra III., A vizuális nevelés pedagógiája – a 6–12 éves korosztályban. Balassi Kiadó.

Balázsné Szűcs, J. (2008). Rajzelemzés belemagyarázás nélkül SZORT Bt.

Bércesi-Dienes, E. (2021). Szegény ember kőlevese – bábszínpadok kóstolója. In. Toma K., Podlovics É. & Stóka Gy. (Eds.), Sárospataki Pedagógiai Füzetek 28. Örökség és megújulás. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. https://doi.org/10.33031/SPF.2021.177

Biró, I. (2021). Számítógépes grafika és modellezés az iskolában – az IKT eszközök integrálási lehetőségei a vizuális nevelésben. Vizuális Kultúra, 1(4), 44–50. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/2.%20Biro%CC%81.pdf (2022. 07. 28.)

Bodor, P. (2013, Ed.). Szavak, képek, jelentés – Kvalitatív kutatási olvasókönyv. L’Harmattan Kiadó.

Bubik, V. & Simon, T. (2016). Vizuális kommunikáció: a 21. század domináns közlésmódja a kortárs művészetben és tudományban, megjelenése a vizuális nevelésben. Neveléstudomány, 2, 29–42. https://doi.org/10.21549/NTNY.14.2016.2.2

Corbin, J. & Strauss, A. (2015). A kvalitatív kutatás alapjai. L’Harmattan Kiadó. (2022. 07. 01.)

Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. Eötvös Kiadó.

Gaul-Ács, Á. & Kárpáti, A. (2018). Óvodás gyermekrajzok vizsgálata a három narratív rajz képalkotó feladatsorral. Magyar Pedagógia, 118(3), 279–306. https://doi.org/10.17670/MPed.2018.3.279

Geisbühl, T. (2021). Kortárs művek az órán Részlet az 5-8. évfolyamok számára írt „kortárs vizuális művészet tanítása” modul programjából és megvalósításának tapasztalataiból. Vizuális Kultúra, 1(3), 12–25. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/05/1.%20Geisb%C3%BChl.pdf (2022. 07. 28.)

Kárpáti, A. (2015). Gyermekrajz óvodás és kisiskolás korban – A nyomhagyástól a képi nyelvig Konstantin Filozófus Egyetem. https://kis.ukf.sk/wan/1138.pdf (2022. 07. 28.)

Kárpáti, A., & Nagy, A. (2019). Digitális kreativitás – a vizuális és informatikai kultúra szinergiája. Iskolakultúra, 29(4–5), 86–98. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.4-5.86

Klima, G. (2021). Digitális kreativitás fejlesztés távoktatási környezetben - Egy 3D tervező projekt Vizuális Kultúra, 1(4), 38–43. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/Vizkult_2021_4.pdf (2022. 07. 28.)

Mérei, F. (1945). A gyermek világnézete. n.a. Anonymus Irodalmi és Művészeti Kiadó Részvénytársaság.

Nagy, L. (2021). Digitális lelkek, avagy hogyan fejlesszük a Z és Alfa generációt? Vizuális Kultúra,. 1(4), 34–37. http://vizualiskulturaujsag.hu/wp-content/uploads/2021/07/Vizkult_2021_4.pdf (2022. 07. 28.)

Pálinkás-Purgel, Zs. (2019). Alfa generáció – a „digitális bébik” kora. Új Köznevelés, 75(1–2), https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/alfa-generacio-a-digitalis-bebik-kora

Pataky, G. (2012). A vizuális képességek fejlődése 6-12 éves korban, a tárgykultúra tanításának területén ELTE TÓK. https://ppk.elte.hu/file/pataky_gabriella_dissz.pdf (2022. 07. 28.)

Pataky, G. (2017). Plasztikai képességek fejlődése 3–7 éves korban a CEFR_VL kompetenciamodell tükrében. Diagnosztikus vizsgálat a síkbeli (2D) és a térbeli (3D) alkotások köréből a vizuális nevelés rendszerében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 5(1), 171–187. https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.171.187

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5)

https://doi.org/10.1108/10748120110424816 (2022. 07. 28.)

Somogyi, Zs. (2020). Sokszorosító grafika a vizuális nevelésben., ELTE TÓK, tanító alapképzés szakdolgozata

Szabados, Á. (1972). Műhelytitkok: Metszés és nyomtatás Corvina Kiadó.

Székácsné Vida, M. (1971). Gyermekművészet Japánban, Corvina Kiadó.

Szokolszky, Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó.

Orosz, C., Havasi, T., Gaul, E., & Tóth, T. (2018). Digitális kultúra a kortárs képzőművészetben és a művészetpedagógiában. Iskolakultúra, 28(1–2), 63–89. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2018.1-2.63

Winkler, M. (2021). Örömmel az iskolában. 9. EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. http://www.pukanszky.hu/eloadasok/2021_SELYE_TANITOKEPZES_PSP/WINKLER%20MARTA_OROMMEL_KESZ.pdf (2022. 07. 01.)

Nemzeti alaptanterv (2020), Magyar Közlöny 17. sz. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/3288b6548a740b9c8daf918a399a0bed1985db0f/letoltes (2022. 07. 01.)

Kerettanterv 2020, Vizuális kultúra 1-4. évf.https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf (2020. 11. 01.)

A Zuglói Munkácsy Mihály Általános Iskola és AMI pedagógiai programja és helyi tanterve 2018. Program osnovna šola, Likovna vzgoja, Ucni nacrt – Szlovén Művészetoktatás Tanterv https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_likovna_vzgoja.pdf (2022. 12. 11.)

https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/nem-vagyok-robot-szingularitas-hatarain (2022.12.11.)

##submission.downloads##

Megjelent

2023-12-31

Hogyan kell idézni

Somogyi, Z. (2023). Játsszunk, metsszünk, nyomtassunk!. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(2–3), 244–264. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.2-3.244.264