A zenei fejlesztés lehetőségei diszlexiás tanulók esetében

Szerzők

  • Noémi Surján

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.3.16.29

Kulcsszavak:

diszlexia, zenei fejlesztés, ritmikai készség, hangmagasság-észlelés, hangszeres játék

Absztrakt

A tanulmány célja a zenei fejlesztések olvasási zavarra gyakorolt pozitív hatásának bemutatása az újabb hazai és nemzetközi kutatások tükrében. Ennek alapjául a zene és a nyelv közötti párhuzamok, illetve a zenetanulás széles transzferhatásai szolgálnak. A zenetanulás, a hangszeres játék ugyanis olyan mély neurológiai változásokat eredményez az agyban, amely egész életünkön át érezteti hatását. A szakirodalom alapján elmondható, hogy az olvasási zavar kezelését célzó zenei fejlesztésnek leginkább a ritmikai készség és a hangmagasság-észlelés fejlesztésére kell épülnie. A diszlexia megelőzésének és kezelésének új irányát jelentheti a hangszeren való tanulás, amely egy olyan komplex, magasabb kognitív folyamatokat igénylő tevékenység, ami a vizuális, auditív, szenzoriális és motoros készségek, képességek intenzív fejlődését eredményezi.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2016-10-28

Hogyan kell idézni

Surján, N. (2016). A zenei fejlesztés lehetőségei diszlexiás tanulók esetében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 4(3), 16–29. https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.3.16.29