Az implicit tanulás faktorai a zenehallgatás során
Potenciális fejlesztési transzferek
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.77.88Kulcsszavak:
implicit tanulás, priming, előfeszítés, zenehallgatásAbsztrakt
Az egyéni képességek és a proximális, azaz legközelebbi fejlődési zóna (Magyaródi, 2016; Pléh, 2020) közötti távolság hátterében a tanulás implicit faktorai húzódhatnak meg. A tanulás érzelmi hátteréhez az implicit tartalmakat és az érzelmeket köthetjük a szakirodalom alapján (Lorin et al., 2001). Az emlékezeti funkciók facilitálása tehát elérhető érzelmi és implicit tartalmakon keresztül is a szakirodalmi források alapján. Az olvasás esetén már bebizonyosodott, hogy a mélydiszlexia esetén, amennyiben sérül a fonológiai és szemantikai út (Pritchard et al., 2012), implicit módon az olvasás részfunkciója akkor is létrehozható. Afáziával küzdők esetében részben emiatt indítható az éneklésen keresztül részleges beszédprodukció (Fekete, 2021). A zene mint az implicit tartalmak potenciális forrása tehát igazolhatóan fejlesztő hatással bírhat a kognitív funkciók esetében, hasonlóan az emlékezethez. A kutatás során rendelkezésre álló erőforrásaink tekintetében mindennek egy szűk szegmensét próbáltuk meg igazolni kvantitatív stratégia mentén. Hipotézisünk, szerint a passzív zenehallgatás során ismétléssel előfeszített zenei váltásokat a váltakozó sorrendben lejátszott zenerészletekben képesek perceptuális, implicit tanulás útján felismerni a résztvevők (Baddeley, 2003). Kutatási kérdésünk is ehhez a felvetéshez igazodik, hiszen amennyiben a hipotézis igazolódik megválaszolhatjuk azt a kutatási kérdést is, hogy a passzív zenehallgatás vajon felfogható-e implicit tanulásként vagy sem. Amennyiben igazolható az implicit tanulás a passzív zenehallgatás során, megerősítést nyer a zene fejlesztő hatása a már korábban említett beszéd és olvasási problémák esetében is. Hiszen az explicit utak sérülése során létrejövő diszfunkciók esetében a kerülő és menekülő utat pont az implicit tanulás jelentheti. Mindez felértékeli a passzív zenehallgatás transzferhatásának súlyát és a zene fejlesztő hatását, ami további kutatásokat indukálhat.
Letöltések
Hivatkozások
Anderson L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshan, K. A., Mayer, R. E., Pintrich P. R., Raths, J. & Wittrock, M. C. (2001). Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing – A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives – Abridged Edition. Longman.
Baddeley, A. (2003). Az emberi emlékezet. Osiris Kiadó.
Barna, I. & Székelyi, M. (2003). Túlélőkészlet az SPSS-hez – Többváltozós elemzési technikákról társadalomkutatók számára. Typotex Elektronikus Kiadó Kft.
Colangelo, A. & Buchanan, L. (2006). Implicit and explicit processing in deep dyslexia: Semantic blocking as a test for failure of inhibition in the phonological output lexicon. Brain and Language, 99(3), 258–271. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2005.07.048
Fekete, Zs. (2021). A dalok szárnyain előhívható szó. Parlando: Zenepedagógiai folyóirat, (63)1, 1–9.
Gardner, H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Green, A. J., Easton, R. D. & LaShell, L. S. R. (2001). Visual-auditory events: Cross-model perceptual priming and recognition memory. Consciousness and Cognition: An International Journal, 10(3), 425–435. https://doi.org/10.1006/ccog.2001.0502
Kemény, F. (2007). A mozgásfelismerés és a nyelv kapcsolata. Magyar Pszichológiai Szemle, 62(4), 513–522. https://doi.org/10.1556/mpszle.62.2007.4.6
Kollár, J. (2006). Zeneterápia az Alzheimer-kóros betegek kezelésében. Lege Artis Medicinae, 162, 186–190.
Magyaródi, T. (2016). Az áramlat-élmény vizsgálata társas helyzetben. ELTE PPK.
Németh, D. (2006). A nyelvi folyamatok és az emlékezeti rendszerek kapcsolata. Akadémiai Kiadó.
Nissen, M. J. & Bullemer, P. (1987). Attentional requirements of learning: Evidence from performance measures. Cognitive Psychology, 19(1), 1–32. https://doi.org/10.1016/0010-0285(87)90002-8
Pléh, Cs. (2010). A lélektan története. Osiris Kiadó.
Poole, J. (2008). Decoding Dyslexia: 14 programmes for helping dyslexia. Troubador Publishing.
Reber, A. S. (1967). Implicit learning of artificial grammars. Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 6(6), 855–863. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(67)80149-X
Reed, J. M., Squire, L. R., Patalano, A. L., Smith, E. E. & Jonides, J. (1999). Learning about categories that are defined by object-like stimuli despite impaired declarative memory. Behavioral Neuroscience, 113(3), 411–419. https://doi.org/10.1037/0735-7044.113.3.411
Spurrier, J. D. (2003). On the null distribution of the Kruskal–Wallis statistic. Journal of Nonparametric Statistics, 15(6), 685–691. https://doi.org/10.1080/10485250310001634719
Vida, G. (2021). Róluk, de nélkülük – Kategóriák fogságában (A tanulási zavarral küzdő gyermekek kategorizálásának diagnosztikus nehézségei). Soproni Egyetem Kiadó. http://doi.org/10.35511/978-963-334-300-5
Virág, I. (2013). Tanuláselméletek és tanítási-tanulási stratégiák – Pedagógia, nevelés/Pedagógiai módszerek (tanulás, oktatási módszer). Eszterházy Károly Főiskola – EK Líceum.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Szerző
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.