A zoopedagógia mint a fenntarthatóságra nevelés lehetősége a tanító- és óvóképzésben

Szerzők

  • Zita Bauer ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Természettudományi Tanszék https://orcid.org/0000-0003-0777-4562
  • Márta Szabon Fővárosi Állat- és Növénykert Ismeretterjesztési és Oktatási Osztály

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.208.217

Kulcsszavak:

fenntarthatóságra nevelés, együttműködés, zoopedagógia, pedagógusképzés

Absztrakt

Napjainkban a pedagógusok egyik kiemelkedően fontos feladatává vált a környezet megismerésére törekvő, nyitott, pozitív környezeti szemlélettel, környezetkultúrával rendelkező gyermekek nevelése. Az ehhez szükséges készségek, képességek és attitűdök alakítása a valós tapasztalatokon keresztül történhet meg eredményesen.  A fenntarthatóság pedagógiája ennek lehetőségét hivatott megteremteni. Ahhoz azonban, hogy a fenntarthatóságra nevelési törekvések eredményesen valósulhassanak meg, elengedhetetlenül szükséges a pedagógusképző intézmények és azon kulcsfontosságú helyszínek szoros együttműködése, melyekben a lehetőségekhez képest legtöbb gyakorlaton keresztül történik a leendő pedagógusok szemléletének, készségeinek és képességeinek fejlesztése, valamint módszertani kultúrájának megalapozása. Mind az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Természettudományi Tanszékének, mind a Fővárosi Állat-és Növénykertnek kiemelt fontosságú célja, hogy olyan szakembereket, nevelőket képezzen, akik képesek az intézményen kívüli színtereken a fenntarthatóság kultúrájának és a fenntartható életvitelnek élményszerű, játékos alapozására és fejlesztésére.

Letöltések

Hivatkozások

Ács, Z. (2007). A zoopedagógia elméleti és gyakorlati kérdései. Doktori disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar. https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/45444/Kd_11240.pdf (2024. 02. 09.)

Durbin, G., Morris, S.& Wilkinson, S. (1990). A Teacher’s Guide to Learning from Objects. English Heritage.

Fűz, N. (2018). Az iskolán kívüli tanórák hatékonyságának megítélése általános iskolás diákok és pedagógusok körében. Iskolakultúra, 28(8–9), 38–53. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2018.8-9.38

Kovács, G. (2019) Vekerdy: aki az iskolában jó, egyáltalán nem biztos, hogy az életben is az lesz. Femina, 2019.08.21. https://femina.hu/gyerek/vekerdy-iskola/ (2019. 08. 21.)

Nagy, I. (2011). Zoopedagógiai hasznoskönyv – módszertani segédanyag. Fővárosi Állat- és Növénykert.

Sárfalvi, J. & Nagy, I. (1999). Iskolások az állatkertben. Fővárosi Állat- és Növénykert.

Vásárhelyi J. (2010, Eds.). Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Alapvetés. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. https://mek.oszk.hu/13400/13463/13463.pdf (2024.07.29.)

Vásárhelyi, T. & Kárpáti, A. (2011). Múzeumi tanulás. MTM-Typotex.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-03-06

Hogyan kell idézni

Bauer, Z., & Szabon, M. (2025). A zoopedagógia mint a fenntarthatóságra nevelés lehetősége a tanító- és óvóképzésben. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 13(1), 208–217. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.208.217