Környezeti nevelés hatása a Dunakanyarban
DOI:
https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.105.126Kulcsszavak:
környezeti nevelés, környezettudatosság, fenntartható életmód, közösségépítésAbsztrakt
A tanulmány átfogó képet ad a Dunakanyar, azon belül is a váci, dunakeszi, szobi és rétsági járás adott részein vizsgált civil szervezetek fenntarthatóságra való nevelésének hatásáról az oktatási intézményekben. A környezeti nevelés szemléletformálása irányt mutat a diákoknak, hogy a fenntartható életmód gyakorlásával a fogyasztói társadalom részeként globálisan és lokálisan formálják a gazdasági, társadalmi és környezeti jelenségeket. A Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány kapcsolati tőkéjén keresztül interjúk és kérdőívek használatával a térség tanintézményeinek környezettudatos gondolkodását vizsgálva számos intézkedés érzékelhető, azonban eltérések vannak az iskolák által felállított prioritások miatt.
Letöltések
Hivatkozások
Bábosik, I. & Mezei, Gy. (1994). Neveléstan. Telosz Kiadó.
Baranyi, K. (1993). Ez lett volna a Nemzeti Alaptanterv 1993-ban. Művelődési és Közoktatási Minisztérium Szakmai Irányítási Főosztálya. Csíkszentmihályi, M. (1997). Flow – Az áramlat: A tökéletes élmény. Akadémiai Kiadó.
Fehér, Cs. E., Fehér, E., Kovács, B., Monokiné Székely, Zs., Neumayer, É., Tomcsányi, Zs., Újszászi, Gy., Vásárhelyi, J. & Zentai, K. (2010). Fogyasztó kúra – Környezeti nevelési modulgyűjtemény a fenntartható fogyasztásról. Magosfa Környezeti Nevelési Alapítvány.
Fülöp, T., Hanus, I., Molnár, K., Örvös, M., Patkó, I. & Pitrik, J. (2011). Levegőtisztaság-védelem. Környezetmérnöki Tudástár. Pannon Egyetem – Környezetmérnöki Intézet. Pannon Egyetem. https://tudastar.mk.uni-pannon.hu/anyagok/11-Levegotisztasagvedelem.pdf (2024.01.20.)
Halász, G. & Kovács, K. (2002). Az OECD tevékenysége az oktatás területén. In Bábosik, I. & Kárpáti, A. (Eds.), Összehasonlító pedagógia – A nevelés és oktatás nemzetközi perspektívái. http://halaszg.elte.hu/download/OECD%20tanulmany.htm#_ftnref8 (2024. 01. 14.)
Havas, P. (2009). Az OECD ENSI szerepe a magyarországi környezeti nevelés és a közoktatás fejlesztésében, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/kornyezeti-nevelesi/oecd-ensi-szerepe (2024. 01. 14.)
Havas, P. & Varga, A. (2005). A fenntartható fejlődés iskoláinak kialakítása. Új Pedagógia Szemle. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-fenntarthato-fejlodes-iskolainak-kialakitasa (2024.01.20.)
Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány, Pangea Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület (2016, Eds.). Minden napra kisebb (öko)lábnyom. Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány.
Mónus, F. (2020). A fenntarthatóságra nevelés trendjei, lehetőségei és gyakorlata a közép- és felsőoktatásban. Oktatáskutatók könyvtára 9. CHERD-H.
Mónus, F. (2022). A fenntarthatóságra nevelési törekvések hatásának értékelése hazai középiskolákban és kapcsolódó kutatásmódszertani ajánlások. Iskolakultúra, 32(8–9), 3–29. https://doi.org/10.14232/iskkult.2022.8-9.3
Nádasi, M. (2003). Az oktatás szervezési módjai, In Ballér, E., Golnhofer, E., Falus, I., Kotschy, B., Nádasi, M., Nahalka, I., Feyér, J., Réthy, E., Szivák, J. & Vámos, Á. (Eds.), Didaktika - Elméleti alapok a tanítás tanulásához (pp. 312–333). Nemzeti Tankönyv Kiadó Rt.
Oktatási Hivatal. (2019). Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez. Hatodik, módosított változat. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_a_pedagogusok_minositesi_rendszereben_6.pdf (2024.01.20.)
Saly, E. (2014). Nemzetközi és hazai környezeti nevelési tapasztalatok összefoglalója: a környezeti nevelés helyzete külföldön. Tanulmány. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szántó, K. (1937). A szokás lélektana és pedagógiája. Közlemények a Szegedi Ferencz József-Tudomány-Egyetem Pedagógiai Lélektani Intézetéből 22. Ablaka György Könyvnyomdája. I
Vásárhelyi, J. (2010). Rejtett stratégiák. In Vásárhelyi, J. (Ed.), Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia (pp. 25–28). Magyar Környezeti Nevelési Egyesület.
Victor, A. (2010). Értékek és alapelvek. In Vásárhelyi, J. (Ed.). Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia (pp. 43–47). Magyar Környezeti Nevelési Egyesület.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóiratszám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Szerző

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.