A kortárs képelemzés kognitív szempontú megközelítése

Szerzők

  • Ágnes Virág

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.123.142

Kulcsszavak:

kognitív nyelvészet, multimodalitás, tartalomelemző módszertan, kortárs képzőművészet

Absztrakt

Miközben egy reklámot, vagy egy filmjelenetet nézünk, sokszor az elvont dolgokat konkrétabb fogalmakon keresztül ragadjuk meg, amit vizsgálhatunk a kognitív nyelvészet eszközeivel (Lakoff és Johnson, 1980; Forceville és Urios-Aparisi, 2009). A tanulmány olyan kognitív szempontú módszertant mutat be, amellyel elemezhetőek a kortárs műtárgyak és a hozzájuk kapcsolódó művészettörténeti dokumentumok. A módszer a vizuális és a verbális módokra fókuszál, többek között magyarázatot ad arra, hogyan lehetséges, hogy egy tárgynak több jelentése is lehet. Összehasonlíthatóvá teszi a hétköznapi és az egyedi jelentésalkotást, a globális és a lokális kontextus által meghatározott jelentéseket. A módszertant Baglyas Erika „Jó előre gondoljon a jövőjére!” című installációjának elemzése szemlélteti.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

##submission.downloads##

Megjelent

2017-02-05

Hogyan kell idézni

Virág, Ágnes. (2017). A kortárs képelemzés kognitív szempontú megközelítése. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 5(1), 123–142. https://doi.org/10.31074/gyntf.2017.1.123.142