A második karriert kezdő tanárok identitáskonstrukciós dilemmái és támogatásának lehetőségei
PDF

Kulcsszavak

második karriert kezdő tanárok, identitáskonstrukció, szakmai tanulás

Hogyan kell idézni

Rapos, N., Nagy, K., Takácsné Kárász, J., Péter, P., & Szilvási, C. (2024). A második karriert kezdő tanárok identitáskonstrukciós dilemmái és támogatásának lehetőségei. Neveléstudomány | Oktatás – Kutatás – Innováció, 12(3), 73–94. https://doi.org/10.21549/NTNY.46.2024.3.4

Absztrakt

A tanárhiány nemcsak hazánkban, hanem Európa számos országában komoly problémát jelent, amelyre az egyes régiók eltérő megoldási utakat dolgoztak ki. Ilyen alternatív út a más szakmában munkatapasztalattal rendelkező, felnőtt tanulók tanári pályára állásának támogatása. Kritikai, feltáró, narratív irodalmi áttekintésű (N=97) tanulmányunkban értelmezzük és elemezzük a második karriert kezdő tanárok (second career teacher (SCT)) szakmai tanulását és identitáskonstrukcióját és az azokat meghatározó személyes tényezőket, annak érdekében, hogy azonosíthassuk a tipikus feszültségeket ebben a komplex, dinamikus folyamatban. A feszültségek – melyek támogatják vagy gátolják az identitásalakulást – Kaplan és Garner (2017) szerepidentitás modellje alapján kerülnek elemzésre. Ezek az önészlelés és az önmeghatározás, az ontológiai és az episztemológiai elképzelések, a tervek és az elképzelések, valamint az észlelt cselekvési lehetőségek. Megállapítottuk többek között azt, hogy a tanításról vallott tanárfókuszú gondolkodás gyakorta okozhat feszültséget az SCT-k esetében, illetve hogy az erős belső elkötelezettség, valamint a tanítás valós világával való szembesülés gyakran válik feszültség forrásává. A SCT-k lemorzsolódásának megelőzése indokolttá teszi a képzés, valamint a tanulási környezet optimális jellemzőinek azonosítását. Az elemzett írások alapján ezek a következők: a hallgatói sajátosságok értelmezésére épülő tervezés, a rugalmasság és a felnőttkori szakmatanulás sajátosságainak tudatos kezelése.

https://doi.org/10.21549/NTNY.46.2024.3.4
PDF
Copyright (c) 2024 Szerző

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.