Az óvodáskori agresszió és bullying sajátosságai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.245.264

Kulcsszavak:

agresszió, bullying, óvodáskor, szociális és érzelmi fejlődés

Absztrakt

Tanulmányunk elméleti szempontból vizsgálja az agresszió és a bullying jelenségeit az óvodáskorban, kiemelve a kialakulásukban rejlő háttértényezőket. Részletesen elemezzük az agresszió és a bullying közötti összefüggéseket, külön kitérve az óvodások között megjelenő specifikus formákra és szereplőkre. Hangsúlyozzuk a pedagógusok kulcsszerepét az óvodáskori agresszió és bullying kezelésében, valamint azokat a kihívásokat, amelyekkel szembesülnek ezen a területen.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Hivatkozások

évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv (2023.11.11.)

/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor 2023.11.11.21. 05. 01.)

Alink, L. R., Mesman, J., Van Zeijl, J., Stolk, M. N., Juffer, F., Koot, H. M., Bakermans-Kranenburg, M. J. & Van IJzendoorn, M. H. (2006). The early childhood aggression curve: Development of physical aggression in 10- to 50-month-old children. Child development, 77(4), 954–966. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00912.x

Camodeca, M., Caravita, S. C., & Coppola, G. (2015). Bullying in preschool: The associations between participant roles, social competence, and social preference. Aggressive behavior, 41(4), 310–321. https://doi.org/10.1002/ab.21541

Cameron, D. L., & Kovac, V. B. (2016). An examination of parents’ and preschool workers’ perspectives on bullying in preschool. Early Child Development and Care, 186(12), 1961–1971. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1138290

Cole, M., & Cole, S. R. (2003). Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó.

Côté, S., Vaillancourt, T., LeBlanc, J. C., Nagin, D. S., & Tremblay, R. E. (2006). The development of physical aggression from toddlerhood to pre-adolescence: A nation wide longitudinal study of Canadian children. Journal of abnormal child psychology, 34(1), 68-82. https://doi.org/10.1007/s10802-005-9001-z

Csányi, V. (2002). Etológia. Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.

Denham, S. A., Caverly, S., Schmidt, M., Blair, K., DeMulder, E., Caal, S., Hamada, H. & Mason, T. (2002). Preschool understanding of emotions: Contributions to classroom anger and aggression. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(7), 901–916. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00139

Godleski, S. A., Kamper, K. E., Ostrov, J. M., Hart, E. J., & Blakely-McClure, S. J. (2015). Peer victimization and peer rejection during early childhood. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(3), 380–392. https://doi.org/10.1080/15374416.2014.940622

Gower, A. L., Lingras, K. A., Mathieson, L. C., Kawabata, Y. & Crick, N. R. (2014). The role of preschool relational and physical aggression in the transition to kindergarten: Links with social-psychological adjustment. Early Education and Development, 25(5), 619–640. https://doi.org/10.1080/10409289.2014.844058

Hay, D. F. (2017). The early development of human aggression. Child Development Perspectives, 11(2), 102–106. https://doi.org/10.1111/cdep.12220

Hárdi, I. (2006). Az agresszió képi kifejezése. Magyar Tudomány, 51(1), 12–20.

Helgeland, A. & Lund, I. (2017). Children’s voices on bullying in kindergarten. Early Childhood Education Journal, 45(1), 133–141. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0784-z

Homoki, A., Cs. Ferenczi, Sz & Csákvári, J. (2017). Konstruktív agresszió- és bullying­kezelés a gyermekvédelmi szakellátásban. Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság.

Humphrey, G. & Crisp, B. R. (2008). Bullying affects us too: Parental responses to bullying at kindergarten. Australasian Journal of Early Childhood, 33(1), 45-–49. https://doi.org/10.1177/183693910803300108

Ilola, A. M., Lempinen, L., Huttunen, J., Ristkari, T. & Sourander, A. (2016). Bullying and victimisation are common in four‐year‐old children and are associated with somatic symptoms and conduct and peer problems. Acta paediatrica, 105(5), 522–528. https://doi.org/10.1111/apa.13327

Jármi, É. (2019). Az iskolai bántalmazás (bullying) megelőzése. Educatio, 28(3), 528–540. https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.3.6

Jármi, É. & Piros, V. (2017). Az iskolai bántalmazás: bullying. In N. Kollár, K. & Szabó, É. (Eds.), Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II (pp. 265-–286). Osiris Kiadó.

Kirves, L. & Sajaniemi, N. (2012). Bullying in early educational settings. Early Child Development and Care, 182(3-4), 383-400. https://doi.org/10.1080/03004430.2011.646724

Körmendi, A. & Szklenárik, P. (2014). A szemlélők szerepe az iskolai zaklatásban. Alkalmazott Pszichológia, 14(2), 105–121. http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/

/09/AP_2014_2_Kormendi_Szklenarik.pdf

Lansford, J. E. (2018). Development of aggression. Current Opinion in Psychology, 19, 17–21. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.015

Lee, S. H. (2020). Kindergarten teachers’ perspectives on young children’s bullying roles in relation to dominance and peer relationships: a short-term longitudinal approach in South Korea. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1734. https://doi.org/10.3390/ijerph17051734

M. Ribiczey, N., Szabó, B. & Jármi, É. (2018). Bullying az óvodában – az óvodai bántalmazás sajátosságai. Alkalmazott pszichológia, 18(1), 91–112. https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2018.1.91

Mitchell, P. & Ziegler, F. (2013). Fundamentals of Developmental Psychology. Psychology Press.

Monks, C. P. & Smith, P. K. (2006). Definitions of bullying: Age differences in understanding of the term, and the role of experience. British Journal of Developmental Psychology, 24(4), 801–821. https://doi.org/10.1348/026151005X82352

Nærde, A., Ogden, T., Janson, H. & Zachrisson, H. D. (2014). Normative development of physical aggression from 8 to 26 months. Developmental Psychology, 50(6), 1710. https://doi.org/10.1037/a0036324

Nikolaou, E. & Markogiannakis, G. (2017). Greek preschool teachers’ perceptions about the effective strategies for bullying prevention in preschool age. International Journal of Criminology and Sociology, 6, 172–177. https://doi.org/10.6000/1929-4409.2017.06.18

Olweus, D. (2003). Social Problems in School. In Slater, A. & Bremner, G. (Eds.), An Intorduction to Developmental Psychology (pp. 434–-454). Blackwell Publishing Ltd.,

Ostrov, J. M. & Keating, C. F. (2004). Gender differences in preschool aggression during free play and structured interactions: An observational study. Social Development, 13(2), 255–277. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2004.000266.x

Reebye, P. (2005). Aggression during early years—infancy and preschool. The Canadian Child and Adolescent Psychiatry Review, 14(1), 16. PMID: 19030496; PMCID: PMC2538723.

Rose, C. A. (2011). Bullies and victims: Understanding bullying in an early childhood context. The Journal of the Texas Association for the Education of Young Children, 32(1), 18–21.

Söderström, Å., & Löfdahl Hultman, A. (2017). Preschool work against bullying and degrading treatment: experiences from an action learning project. Early Years An International Journal of Research and Development, 37(3), 300–312. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1194374

Stephen, C. (2006). Early Years Education: Perspectives from a Review of the International Literature. Information and Analytical Services Division, Scottish Executive Education Department. https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/3209/1/full%20review.pdf ( 2017.05.20.)

Swit, C. S. (2018). Early childhood educators’ and parents’ perceptions of bullying in preschool. New Zealand Journal of Psychology, 47(3), 19–27. https://doi.org/10.1080/13575279.2024.2371375

Tanrikulu, I. (2020). Teacher reports on early childhood bullying: how often, who, what, when and where. Early Child Development and Care, 190(4), 489–501. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1479404

Tepetaş, G. Ş., Akgun, E. & Altun, S. A. (2010). Identifying preschool teachers’ opinion about peer bullying. Procedia-social and Behavioral Sciences, 2(2), 1675–1679. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.964

Urbán, R. (2017). 8. Érzelmek. In N. Kollár, K. & Szabó, É. (Eds.), Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I. (pp. 221–-255). Osiris Kiadó.

Vlachou, M., Andreou, E., Botsoglou, K. & Didaskalou, E. (2011). Bully/victim problems among preschool children: A review of current research evidence. Educational Psychology Review, 23(3), 329–358. https://doi.org/10.1007/s10648-011-9153-z

Zsolnai, A., Lesznyák, M. & Kasik, L. (2007). A szociális és az érzelmi kompetencia néhány készségének fejlettsége óvodás korban. Magyar Pedagógia, 107(3), 233–270.

NyugiOvi Program (2015a). Terápiás jellegű módszertani ajánlás az óvodáskori agresszió kezelésére. http://www.zknp.hu/wp-content/uploads/2017/05/Ter%C3%

A1pi%C3%A1s-m%C3%B3dszertani-aj%C3%A1nl%C3%A1s.pdf (2021.04.06.)

NyugiOvi Program (2015b). Kézikönyv óvodapedagógusok részére. https://tanitonline.hu/

uploads/3451/Nyugiovi_K%c3%89ZIK%c3%96NYV%20%c3%93VODAPEDAG%c3%93GUSOK%20R%c3%89SZ%c3%89RE.pdf (2021. 02. 03.)

##submission.downloads##

Megjelent

2024-10-22

Hogyan kell idézni

Böddi, Z., Jármi, Éva, & Serfőző, M. (2024). Az óvodáskori agresszió és bullying sajátosságai. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(2), 245–264. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.245.264