'Around the World with my kindergarten’ – experiential pedagogy in the service of constructive learning

Authors

  • Mónika Vörösmarthy-Fodróczy Soproni Egyetem Roth Gyula Erdészeti és Vadgazdálkodási Tudományok Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.359.373

Keywords:

constructive education, global education, cooperative learning, education for sustainability, environmental education

Abstract

Humanity must face climate change through joint efforts. Among the UN’s 17 Sustainable Development Goals (Agenda 2030), the 4th goal (SDG4 Quality Education) is linked to education, one of its tasks being education for global responsibility and sustainability, which, as a UN member state, Hungary is also obliged to fulfill. One of the key objectives of preschool education is that children should explore their immediate and broader environment through active experiences, fostering a positive relationship between them and nature. The constructivist approach to learning is based on ensuring a motivating environment, where through active, creative, and exploratory activities, children construct their own knowledge (Nahalka, 2002). Reflecting on these expectations, the study highlights the importance of experience as a key factor in constructivist pedagogy and shares best practice where children get to know the world through playful activities they find interesting and challenging.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Csíkszentmihályi, M. (2004). Flow, Az áramlat, A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó.

Gabnai, K. (2015). Drámajátékok: bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó.

Lehoczky, J. (1999). Iskola a természetben, avagy a környezeti nevelés gyakorlata. Raabe Klett Könyvkiadó Kft.

Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben. Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó.

N. Kollár & Szabó (2017, Eds.). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II. kötet. Osiris Kiadó.

OECD (2003). Áttekintés: Az agy megértése: útban egy új tanulástudomány felé. (Overview. Understanding the Brain: Towards a New Learning Science). OECD.

Pásztor, E. & Kiss, A. T. (2023). Az erdő, mint nevelési színtér a hazai óvodai nevelésben, külföldi kitekintéssel. Magyar Tudomány, 184(3), 311–321. https://doi.org/10.1556/2065.184.2023.3.6

Tegzes, A. (2018). A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás. Képzés és Gyakorlat, 16(3), 59–66. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7.

Torgyik, J. & Karlovitz, J. T. (2006). Multikulturális nevelés. Bölcsész Konzorcium.

UNESCO. (2017). A globális felelősségvállalásra nevelés. Témák és tanulási célkitűzések. UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság. .

Varga, L. (2019). A gyermeki idegrendszerről alkotott elméletek pedagógiai beágyazottságának paradigmatikus változásai. In Varga, A., Andl, H. & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.), Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Absztraktkötet (p. 178). MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet– és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet.

Varga, L. (2019). Gyermekkor– A világra nyíló ablak. Soproni Egyetem.

Varga, L. (2011). Új paradigmák: Globalizáció és konstruktívizmus. Létünk, 41(4), 21–30.

Vásárhelyi, J. (Ed.). (2010). Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia: alapvetés. https://mek.oszk.hu/13400/13463/13463.pdf (2024. 10. 14.)

Hivatkozott weboldalak

A környezeti vagy fenntarthatóságra nevelés helyzete az új Nat-ban. A Magyar Környezeti Nevelési Egyesület szakértői. https://mkne.hu/wp-content/uploads/2021/09/NAT_es_Fenntarthato_neveles-1.pdf (2024.07.28.)

Az éghajlatváltozásról szóló Párizsi Megállapodás. https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/climate-change/paris-agreement/ (2024. 08. 10.)

Brain Architecture. Center on the developing child. Harvard University. https://developingchild.harvard.edu/science/key-concepts/brain-architecture/#neuron-footnote (2024. 07. 08.)

Fűzné Kószó, M. A környezeti nevelés fogalmának tartalmi fejlődése. In A természetismeret tanításának módszertana. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Pedagógiai Intézet Tanítóképző Tanszék. SZTE Elektronikus Tananyag Archívum. https://eta.bibl.u-szeged.hu/2204/2/932_a_krnyezeti_nevels_fogalmnak_tartalmi_fejldse.html (2024. 08. 01.)

Kormány 1784/2016. (XII.16.). A globális felelősségvállalásra nevelésről a formális és nem-formális oktatásban Magyarországon. Magyar Közlöny. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/318cb7aac854b3825031de92dcedf0552333e1df/megtekintes (2024. 10. 14.)

UNESCO. Magyar Nemzeti Bizottság. https://unesco.hu/kiemelt_programok/fenntarthato-fejlodesi-celok-107194 (2024. 07. 14.

/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm (2024. 10. 01.)

/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor (2024. 08. 01.)

/2013. (VIII.30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról. https://njt.hu/jogszabaly/2013-326-20-22 (2024. 10. 01.)

évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv (2024. 10. 01.)

Downloads

Published

2024-10-22

How to Cite

Vörösmarthy-Fodróczy, M. (2024). ’Around the World with my kindergarten’ – experiential pedagogy in the service of constructive learning. Journal of Early Years Education, 12(2), 359–373. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.2.359.373